کد مطلب: ۴۴۵۲۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

زیان‌های اقتصادی کرونا / کدام بخش ضرر بیشتری کرده است؟

زیان‌های اقتصادی کرونا /  کدام بخش ضرر بیشتری کرده است؟

وزیر اقتصاد از تاثیر ۱۵ درصدی کرونا بر تولید ناخالص داخلی کشور خبر داده که سه هزار میلیارد تومان به صنعت گردشگری، ۲۵ هزار میلیارد تومان به اصناف و چهار هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ابتدای اسفند ماه سال گذشته و با گسترده شدن شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب‌وکارها به حالت تعطیل تا نیمه تعطیل درآمدند؛ به نحوی که اصطلاحی به نام «بازار شب عید» پیش از آغاز سال جاری برای کسبه وجود نداشت.

در روز ۱۹ فروردین ماه بود که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه ویژه خبری گفت: برآورد‌ها حکایت از آن دارد که تولید ناخالص داخلی کشور تا ۱۵ درصد از کرونا متاثر شود. البته سعی ما براین است که با تدابیر اندیشیده شده، این اثر را به حداقل برسانیم.

حال که بیش از سه ماه از شیوع جدی بیماری کرونا می‌گذرد، آمارهایی از میزان خسارت وارد شده به بخش‌های مختلف اقتصاد منتشر شده است.

به گفته حجت میرزایی، معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در عرض یک هفته پس از عمومی شدن موضوع کرونا بسیاری از مشاغل تعطیل شدند و به تدریج بیشتر شدند. برخی با الزامات بهداشتی مثل استخر و سینما و برخی دیگر نیز مثل رستوران‌ها به خاطر نداشتن مشتری تعطیل شدند.

آنطور که وی در برنامه زنده اینستاگرامی مربوط به وزارتخانه اعلام کرد، حدود ۹۰ میلیارد تومان از شرکت رجا بلیت خریداری شد که با نزدیک شدن به عید بلیت‌های کنسل شده بیشتر شد و به همان میزان ۹۰ میلیارد تومان رسید که خیلی از شرکت‌ها توان بازپرداخت آن را نداشتند.

صنعت گردشگری: ۳ هزار میلیارد تومان

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روز نهم فروردین ماه به ایسنا گفت: بر اساس برآورد ما صنعت گردشگری به دلیل شیوع کرونا دست کم حدود سه هزار میلیارد تومان ضرر می‌کند و این میزان ضرر برای حدود سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت تمام افراد و بخش‌هایی است که به صنعت گردشگری وابسته هستند. البته این این میزان ضرر کلی و حداقلی محاسبه شده است.

جمشید حمزه زاده، نماینده هتلداران، هتل آپارتمان‌ها و سایر مراکز اقامتی کشور پس از اتمام تعطیلات نوروزی در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر میراث فرهنگی برگزار شد به تاثیر ویروس کرونا بر این بخش پرداخت کرد.

وی گفت: ضرر سه هزار میلیارد تومانی هتلداران (هزار میلیارد برای اسفند ماه و دوهزار میلیارد توان برای فروردین ماه)، تعطیلی بیش از هشتاد درصدی هتل‌ها و مراکز اقامتی، کاهش شدید ضریب اشغال هتل‌های فعال به زیر سه درصد و پرداخت مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان از بابت کنسلی به مردم، از جمله مشکلاتی است که بیماری کرونا برای بخش گردشگری به وجود آورد است.(ایلنا)

اصناف: ۲۵ هزار میلیارد تومان

سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز در خصوص میزان خسارت وارد شده به اصناف عنوان کرده است: ما برآورد اولیه را براساس دو معیار انجام دادیم. نخست میزان اشتغال واحدهای صنفی بود. در این بخش، واحدهای صنفی دارای پروانه کسب مدنظر ما قرار گرفتند و فرضیه ما بر عدم تعدیل نیروی آنها بود. دوم نیز میزان اجاره‌بهای واحدهای صنفی مورد توجه بود. برآورد ما براساس این دو معیار نشان داد که خسارت ماهانه اصناف در شرایط کرونایی، ۲۵ هزار میلیارد تومان است. البته روند تعطیلی برخی از اصناف همچنان ادامه دارد.

کشاوزی: چهار هزار میلیارد تومان

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی میزان خسارت ناشی از شیوع کرونا در بخش کشاورزی را نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان برآورد کرد و پیشنهاد کرد گسترش چتر بیمه‌ای همراه با پرداخت‌های مستقیم و ذخیره سازی کالا در دستور کار دستگاه‌های مسئول قرار گیرد.

همپنین در این گزارش برآورد شده است که بخش مصرف و صادرات محصولات کشاورزی و غذا در ایران به‌ترتیب در حدود ۷/۸ درصد و ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهند که میزان خسارت آن در اسفند ماه ۱۳۹۸ در حدود ۳۹۵۰ میلیارد تومان است.(ایرنا)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.