کد مطلب: ۱۱۲۸

ساختار اقتصاد آب و برق کشور تا پایان سال ۹۷ تکمیل می شود

معاون وزیر نیرو در برنامه ریزی و امور اقتصادی گفت: تا پایان سال 1397 ساختار اقتصاد آب و برق تکمیل می شود و آب و برق به صورت کالای اقتصادی و مشارکت 100 درصدی بخش خصوصی صورت می پذیرد. علیرضا دائمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در قانون بودجه سال 93

معاون وزیر نیرو در برنامه ریزی و امور اقتصادی گفت: تا پایان سال 1397 ساختار اقتصاد آب و برق تکمیل می شود و آب و برق به صورت کالای اقتصادی و مشارکت 100 درصدی بخش خصوصی صورت می پذیرد.

علیرضا دائمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در قانون بودجه سال 93 ظرفیت های خوبی برای مشارکت بخش خصوصی در وزارت نیرو در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال 93 در زمان مقرر و مناسب به دستگاهها ابلاغ شد، ادامه داد: در زمینه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در بخش تعرفه ها نگاه مناسبی به وزارت نیرو شده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه وزارت نیرو در برنامه ریزی های انجام شده سیاست های مورد نظر را عملیاتی کند، اظهار داشت: با لحاظ ظرفیت های توسعه ای برای این وزارتخانه منابع مناسبی نیز برای توسعه ظرفیت نیروگاهها در نظر گرفته شده است.

دائمی با بیان این که، در بودجه سال جاری امکان استفاده از فاینانس، تهاتر برای تکمیل نیروگاهها و فروش اوراق مشارکت دیده شده و پیش بینی می شود، ساختار اقتصادی آب و برق که بخشی به تعرفه ها باز می گردد متعادل شود.

وی با اشاره به اینکه، تعرفه جهانی برق 25 سنت یعنی برای هر کیلو وات ساعت حدود 500 تومان است، اما در ایران این رقم به 53 تومان با تغییرات صورت گرفته رسیده که فاصله های زیادی با قیمت جهانی دارد.

معاون وزیر نیرو همچنین کاهش برداشت از آبهای زیرزمینی و تعادل بخشی و جلوگیری از فرو نشست و توسعه ناپایدار منابع آب زیرزمینی با اعمال مدیریت یکپارچه، تکمیل طرح های تامین آب و مهار آبهایی که از کشور خارج شده و یا به دریاها واریز می شود، پیشگیری و جلوگیری از آلودگی آبها و استحصال آب از دریاها و نمک زدایی برای تامین مصارف توسعه مناطق کم آب را از طرح ها و سیاست های اقتصاد مقاومتی در حوزه آب برشمرد.

وی افزایش تولید برق هر ساله پنج هزار مگاوات تا پایان سال 1397 ، اصلاح شبکه انتقال و توزیع برق با هدف کاهش تلفات شبکه، توسعه نیروگاههای تولید برق تجدیدپذیر، اجرای سیاست های اصل 44 در تولید برق کشور، افزایش راندمان تبدیل انرژی از 38 درصد به 45 درصد در پایان دوره، پرداخت بدهی صنعت برق کشور، اصلاح تعرفه های برق به منظور پایدار نمودن ساختارهای اقتصاد برق و راه اندازی نهاد تنظیم مقررات به منظور تضمین منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان برق را از دیگر طرح ها و سیاست های اقتصاد مقاومتی در صنعت برق کشور عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در توسعه صنعت آب و برق خوب عمل شد، اما در بهره وری خوب عمل نکرده ایم، مشارکت آحاد جامعه، توجه به اقتصاد بهره وری، دانش بنیان بودن سیاست ها، عدالت اجتماعی و رشد اقتصاد فزاینده را از محورهای سیاستهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

معاون وزیر نیرو در برنامه ریزی و امور اقتصادی با تاکید بر احصاء سیاست های اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه، اضافه کرد: برنامه های عملیاتی وزارت نیرو که از چهار سال گذشته آغاز شد، به اتمام رسیده است و از ابتدای سال جاری این وزارتخانه در این مسیر حرکت خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.