کد مطلب: ۶۹۱۵۹۶

در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح شد:

ساخت مسکن ملی از توان دولت خارج است؟/ راه‌حلی برای اجرای طرح جهش مسکن

ساخت مسکن ملی از توان دولت خارج است؟/ راه‌حلی برای اجرای طرح جهش مسکن

بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی قرار است سالیانه یک میلیون مسکن ملی ساخته شود، وعده‌ای که شاید بعید به نظر برسد، اما گویا برخی از مسئولان با ترفندهای عجیبی می‌خواهند این آمار را محقق کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،مسکن ملی از طرح‌های دولت برای خانه‌دار شدن بخشی از مردم به حساب می‌آید و قرار است بر اساس این طرح سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود، تا شاید آمار متقاضیان مصرفی تا حدودی کاهش یابد.بنا به آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی عملیات ساخت تعداد یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد آغاز شده و در این میان ۴۲۹ هزار و۲۷۵ واحد در مرحله کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی است.حال با توجه به شرایط موجود و همچنین رها کردن ساخت مسکن ملی توسط انبوه سازان این سوال مطرح می‌شود که آیا این تعداد مسکن در طول ۴ سال ساخته خواهد شد؟ از این رو گفتگویی با فرشید ایلاتی کارشناس بازار مسکن داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانیم:

این کارشناس مسکن در رابطه با واگذاری مسکن ملی تا ماه آینده گفت: صد هزار واحد مسکن ملی تا شهریور ماه واگذار می‌شود، اما ساخت سالیانه یک میلیون مسکن ملی با توجه به شرایط موجود بعید به نظر می‌رسد.

فرشید ایلاتی در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز افزود: تعداد واحدهای مسکن ملی قابل واگذاری در ماه آینده و تفاوت فاحش آن با آمار یک میلیونی، ناتوانی وزارت راه و شهرسازی را در ساخت مسکن ملی نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود: بحث واگذاری زمین که چندی پیش مطرح شد، می‌تواند تا حد زیادی عقب‌افتادگی تولید مسکن ملی را جبران کند. به نظر می‌رسد که اگر وزارت راه و شهرسازی تمرکز خود را در آماده‌سازی زمین برای ساخت مسکن ملی داشته باشد. به یقین می‌تواند بستر مناسبی برای ساخت مسکن ملی متناسب با آمار اعلام شده یا حتی بیشتر از آن داشته باشد.

خودمالکی، روش مناسب ساخت مسکن ملی

ایلاتی گفت: خودمالکی روش مناسبی برای پیشرفت هرچه بهتر مسکن ملی محسوب می‌شود. چرا که تجربه نشان داده است که هرگاه دولت از این روش برای ساخت مسکن ملی استفاده کرده، توانسته است گام موثری را در تحقق آمار اعلام شده ساخت مسکن دولتی بردارد.

وی ادامه داد: اگر دولت بخواهد با همین منوال یک سال گذشته اقدام به ساخت مسکن ملی کند به یقین نمی‌تواند در این طرح موفق باشد.

ایلاتی در پاسخ به این پرسش که حمایت از سازندگان می‌تواند در پیشبرد اهداف مسکن ملی موثر باشد یا خیر، گفت: بخش مسکن حتی در دوران رکود به عنوان یکی از بخش‌های سودآور بازارهای مالی شناخته شده است. در بخش سازندگان نیز ما با دو دسته سازنده مواجه هستیم. یک سری از سازندگان که به صورت مقطعی وارد این بازار می‌شوند. اما گروه دیگر که شامل سازندگان حرفه‌ای بازار مسکن هستند، فارغ از حواشی ساخت و ساز دولتی بر اساس برنامه خود به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند.

تخصیص مشوق به سازندگان مسکن ملی

وی ادامه داد: تخصیص یکسری مشوق‌ها نقش بسزایی در افزایش تولید مسکن ملی دارد. تجربه کشور مالزی تحت عنوان ساخت مسکن مختلط نشان داده که الگوبرداری از این مدل می‌تواند برگ برنده پروژه مسکن ملی باشد. چراکه در این مدل دولت ساخت مسکن را از انبوه‌ساز تعهد گرفته است. او نیز در زمینی که تحت اختیارش قرار می‌گیرد سه تیپ مسکن می‌سازد.

ایلاتی در رابطه با مدل مختلط ساخت مسکن گفت: یک مدل مسکن حمایتی که با حداقل قیمت ساخته می‌شود. در این مدل بخش عمده هزینه‌ها را یارانه دولت پوشش می‌دهد. یک مدل دیگر ساخت مسکن، با حمایت متوسط دولت ساخته و با آورده متقاضی هم متناسب است. اما در مدل پایانی دولت جذابیتی را برای انبوه‌ساز ایجاد می‌کند بدین گونه که انبوه‌ساز با اختیار خود تیپ۳ مسکن را می سازد. این مسکن غالباً لوکس است و با متریال عالی ساخته می‌شود.

این کارشناس مسکن گفت: انبوه‌ساز این نوع مسکن را می‌تواند با قیمت آزاد عرضه کند. تجربه نشان داده ساخت مسکن مختلط به مراتب بهتر و کاربردی‌تر از ساخت مسکن ملی تنها برای یک قشر خاص از جامعه است. چراکه ساخت مسکن با این روش می‌تواند تبعات منفی اجتماعی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

رابطه الاکلنگی قیمت مسکن ملی و متقاضیان

ایلاتی با اشاره به افزایش آسانسوری قیمت مسکن ملی و کاهش آمار متقاضیان متذکر شد: آورده ۳۰۰ الی ۲۰۰ میلیونی متقاضیان در ابتدای ثبت‌نام، با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور می‌تواند عاملی برای کاهش آمار متقاضیان مسکن ملی باشد. از این رو دولت باید برنامه‌ریزی مجددی داشته باشد و کمک کند تا بحث آورده متناسب با پیشرفت پروژه باشد.

وی در خاتمه یادآور شد: تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر ارائه تسهیلات پس از تزریق آورده اولیه می‌تواند توقفی در روند ساخت مسکن ملی یا کاهش آمار متقاضیان ایجاد کند. بنابراین اصلاح این موارد در شرایط موجود بسیار ضروری به نظر می‌رسد با این اوصاف، تزریق آورده متقاضیان در پایان کار شاید راه‌حل مناسبی برای مسکن ملی باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فرهاد

    تنهاترین راه برای کنترل بخش مسکن خرید خانه های کوچک توسط دولت واجاره آنها بمردم است مثل کشورهای پیشرفته

  • احمد

    سلام چرا در استان لرستان شهرستان کوهدشت هنوز هیچ زمینی جهت (ساخت مسکن ملی) تهیه و تامین نشده است و در این وسط تکلیف متقاضیان تایید شده چیست

  • عباس

    من جزو کمیته امدادم قرار بود اورده اولیه نداشته باشم رفتم کمیته گفتن همچین بودجه ای نیست بعد گفتن ۴۰ اورده اولیه بعدش هم دوتا هشتاد یه هفتاد یه چهل و اخرشم بیست مردم اگر داشتن نمیومدن اسم بنویسن بعد کلی خرج تعهد محضر و فلان انصراف دادم خیر نبینید ایشالا

  • ناشناس

    من در بیرجند ثبت‌ نام کردم به من گفتن ۸۰ملیون آورده اولیه بقیه اقساط هر۳ماه ۶۰ملیون تا ۹تاقسط اگرمن ۵۵۰ ملیون پول نقد داشتم که ثبت نام نمی کردم تازه ۳۵۰ ملیون وام هم هست یک خونه درمیاد ۹۰۰ملیون اون هم بدون نصبیات واقعلا این مسکن ملی هست ای طرح شرکت خورده هست

  • محمد

    من در بیرجند ثبت‌ نام کردم به من گفتن ۸۰ملیون آورده اولیه بقیه اقساط هر۳ماه ۶۰ملیون تا ۹تاقسط اگرمن ۵۵۰ ملیون پول نقد داشتم که ثبت نام نمی کردم تازه ۳۵۰ ملیون وام هم هست یک خونه درمیاد ۹۰۰ملیون اون هم بدون نصبیات واقعلا این مسکن ملی هست ای طرح شرکت خورده هست

  • ناشناس

    با سلام
    من یک شهروند ایرانی هستم
    و از کودکی پدرم اجاره نشین بوده و الان هم هستیم
    بنظر من دولت باید فقط برای قشر خیلی فقیر که هیچ درآمد خاصی ندارند و حتی توان اجاره هم ندارند زمین مجانی بدهد و ساخت آن را هم وام بیست ساله یا بیشتر بدهد تا خود خانه بسازند آن هم بدون ضامن و بهره
    فقط سند خانه را نزد بانک به امانت بگیرد تا پایان اقساط
    این یعنی کشور اسلامی
    این یعنی دلسوزی برای ایرانی
    وسلام .

  • ناشناس

    کلی مسکن مهر وجود داره که تازه ودست نخورده از زمان احمدرکنژاد است ومال کسی نیست وکسی زندگی نمی کند یک مقدار در شهرک نرگس پاکدشت روبه روی امالاک قرار داشت ومی گفت املاکی مال کمیته امداد ه من موندم پس چرا به مردم نمی فروشند وخالی گزاشتند وهنین طور در پیشوا پر است همچنین اپارتمانهایی همین ها رو بدنند کسی بی خانه مان نمی مونه