کد مطلب: ۱۵۴۵۴۱

سازمان اداری و استخدامی نیروی اضافه دولت را ۲۰ درصد اعلام کرد

سازمان اداری و استخدامی نیروی اضافه دولت را ۲۰ درصد اعلام کرد

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: با توجه به برگزاری آزمون‌های استخدامی امسال، حدود ۳۰ هزار نفر تا پایان سال استخدام دولت می‌شوند.

جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی در برنامه گفتگو ویژه خبری شنبه شب در شبکه دو سیما با بیان اینکه تا امروز آزمون‌های استخدامی به وسیله سازمان سنجش برگزار شده است افزود: در آزمون اخیر حدود ۴۰۰ هزار نفر شرکت کردند که در نهایت ۱۲ هزار نفر جذب می شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی گفت: البته در مرحله نخست بیش از دو برابر ظرفیت اسامی پذیرفته شده اعلام می‌شود اما پس از معرفی آنها به دستگاه‌ها و مصاحبه‌های اختصاصی این تعداد به ۱۲ هزار نفر کاهش می‌یابد.

انصاری افزود: نمره مصاحبه اختصاصی دستگاه‌ها ۳۰ درصد نمره اصلی قبول‌شدگان را شامل می‌شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: این سازمان در نهایت و با جمع‌بندی نمرات شرکت‌کنندگان فرد قبول شده را به دستگاه مربوطه معرفی می‌کند و دستگاه‌ها خود حق انتخاب ندارند.

وی افزود: برای استخدام کارکنان پیمانی و رسمی مکانیزم آزمون‌های استخدامی وجود دارد و سفارش‌ها برای استخدام را رد می‌کنیم.

انصاری گفت: آزمون دیگری در پاییز امسال برای جذب ۱۴ هزار نفر برگزار می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور افزود: چهار هزار نفر دیگر نیز در دستگاه‌هایی که آزمون‌های خاص دارند مانند وزارت نفت جذب می‌شوند.

وی گفت: جذب ۳۰ هزار نفر تا پایان سال در مقایسه با ایجاد ۹۵۰ هزار فرصت شغلی در سال عدد زیادی نیست و این تعداد سه و نیم درصد کل شاغلان را تشکیل خواهد داد.

انصاری افزود: با توجه به اینکه ۸۵ درصد نیروی کار کشور در بخش خصوصی شاغلند فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نباید انتظار داشته باشند که همه در دستگاه‌های دولتی استخدام شوند.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: افرادی که احساس می‌کنند می‌توانند در دولت استخدام شوند در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند.

وی افزود: سازمان اداری و استخدامی کشور در سال دو بار یکی آخر بهار و دیگری در پاییز آزمون استخدامی برگزار می‌کند، البته در پی این هستیم که برگزاری آزمون بهاره را به دستگاه دیگری غیر از سازمان سنجش واگذار کنیم.

انصاری گفت: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان اداری و استخدامی کشور موظف به رعایت عدالت استخدامی و شایسته‌سالاری است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: دستگاه‌های دولتی محل تجمع افرادی نیست که توان خدمت به مردم را داشته باشند بلکه باید توانمندترین افراد برای خدمت جذب شوند.

وی گفت: یک ماه پس از برگزاری آزمون کسانی که در آزمون استخدامی پذیرفته شده‌اند به دستگاه‌ها معرفی می‌شوند اما با روندهایی که در دستگاه‌ها و گزینش این افراد و جمع‌بندی امتیاز آنها وجود دارد استخدام آنها ۶ ماه طول می‌کشد.

انصاری افزود: دو میلیون و ۳۵۰ هزار نفر تعداد کارمندان دولت است که در مقایسه با سال گذشته تا کنون ۱۰ هزار نفر کاهش یافته‌اند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: همیشه بخشی وجود داشته که می‌گوید نیروی انسانی دولت زیاد است و تعداد کارمندان کشورمان را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند در حالی که این مقایسه‌ها دقیق نیست و کارمند در کشور ها تعریف‌های متفاوتی دارد.

وی افزود: به عنوان نمونه بر اساس تعریفی در فرانسه بیش از سه میلیون اما در آلمان حدود ۸۰۰ هزار کارمند دولت وجود دارد.

انصاری گفت: با توجه به اینکه در کلانشهرها و مناطق بهره‌مند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد نیروی اضافه در دولت داریم اما در مناطق محروم و دورافتاده با کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: نظام پیوسته کشوری موجب شده است که مدیران بتوانند نیروها را از منطقه‌ای به منطقه دیگر منتقل کنند.

وی دلیل استخدام‌های جدید دولت را جایگزینی بخش خروجی دولت و بازنشستگان، جابه‌جایی نیروها از منطقه‌ای به منطقه دیگر و خدمات جدید دولت برشمرد و گفت: به عنوان نمونه در دولت یازدهم ۲۱ هزار تخت بیمارستانی و ۵ هزار تخت اورژانس به نظام سلامت کشور افزوده شد و باید برای این موضوع نیروی جدید جذب می‌کردیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش برای هشت هزار و ۲۰۰ نفر اعلام نیاز کرده است، افزود: امسال مجوز جذب ۶ هزار معلم را به این وزارتخانه داده‌ایم و با مجوزهایی که از گذشته آموزش و پرورش داشته است، می‌تواند نیروی مورد نیاز خود را جذب کند.

انصاری گفت: البته آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان که دانشجویان آن متعهد به خدمت در این وزارتخانه هستند نیز نیرو جذب می‌کند.

وی افزود: درباره تعداد معلمان زن و مرد جذب شده به وسیله آموزش و پرورش نیز اگر این سهمیه‌بندی را سازمان اداری و استخدامی کشور تایید نکند آنها نمی‌توانند برای جذب معلم آگهی بدهند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: سال گذشته آموزش و پرورش در توزیع نیروی انسانی ۳۵ درصد را به معلمان زن و ۶۵ درصد را به معلمان مرد اختصاص داد که این سازمان بخشی از اطلاعات آموزش و پرورش را در این توزیع نپذیرفت.

انصاری افزود: بر این اساس توزیع معلمان به ۴۶ درصد زن و ۵۴ درصد مرد رسید.

وی دلیل این مشکل را تصمیم‌های پس از استخدام در آموزش و پرورش دانست و گفت: این وزارتخانه در برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر عمل کند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: در سال‌های ۹۰ و ۹۱ اتفاقاتی افتاده و آزمون‌هایی گرفته شده که داخلی و با پارتی‌بازی بوده است.

انصاری گفت: بر اساس قانون دستگاه‌ها اجازه دارند نیروهای قراردادی را به کار گیرند که هر سال قرارداد آنها را تمدید کنند اما در سال‌های ۹۰ و ۹۱ از قانون تفسیر نادرستی کرده‌اند و در میان نیروهای قراردادی که داشتند برای تبدیل وضعیت آنها آزمون استخدامی برگزار کردند.

وی افزود: رئیس مجلس شورای اسلامی در آن زمان این مسئله را مغایر قانون دانست و آزمون‌ها را باطل اعلام کرد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: این مسئله در بسیاری از دستگاه‌ها اتفاق افتاده است.

انصاری افزود: هدف جشنواره شهید رجایی انتخاب دستگاه یا کارمند نمونه نیست بلکه بر اساس قانون هر سال دستگاه‌ها باید بر اساس شاخص‌های عمومی و اختصاصی ارزیابی و رتبه‌بندی شوند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: این موضوع فرصتی برای ارزیابی مدیران دستگاه‌ها و ارائه راهبرد برای روند حرکت دستگاه‌ها در سال آینده است.

وی افزود: شاخص‌های عمومی ارزیابی دستگاه‌ها بر اساس برنامه جامع اصلاح نظام اداری و تعهدات دستگاه‌ها به این برنامه است.

انصاری گفت: شاخص‌های اختصاصی نیز که ماموریت‌های محوله به هر دستگاه بستگی دارد که مبنای ارزیابی در این بخش خوداظهاری دستگاه‌ها در عمل به تعهداتشان است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: در روند رتبه‌بندی دستگاه‌ها هزار امتیاز برای شاخص‌های عمومی و هزار امتیاز برای شاخص‌های اختصاصی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: البته در محورهای خاص مانند حوزه اقتصاد مقاومتی و توسعه دولت الکترونیک نیز ارزیابی‌هایی برای دستگاه‌ها وجود دارد.

انصاری افزود: در مجموع در جشنواره شهید رجایی ۱۰ دستگاه برتر ملی مشخص و هشت شهریور از آنها قدردانی می‌شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: این ارزیابی‌ها در اختیار مسئولان دولت و مجلس قرار می‌گیرد و در تصمیم‌گیری‌های آنها تاثیر دارد.

وی افزود: صیانت از حقوق مردم و رضایت‌مندی از دستگاه‌ها یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی سازمان اداری و استخدامی کشور از دستگاه‌های دولتی است.

انصاری گفت: بر اساس منشور حقوق شهروندی، شورای عالی اداری دستوری به عنوان رعایت حقوق شهروندان در نظام اداری صادر کرده است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: از ابتدای امسال برنامه‌ای را در این زمینه آغاز کردیم و مجازات‌هایی برای کسانی که این حقوق را رعایت نمی‌کنند در نظر گرفته شده است.

وی گفت: وضع نظام اداری کشور در مقایسه با گذشته تغییر ملموسی یافته و میزان رضایت‌مندی افزایش یافته است.

انصاری افزود: این آمار را خود دستگاه‌ها بر اساس شاخص‌هایی که ما برای آنها مشخص کرده‌ایم ارزیابی و ارائه کرده‌اند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: بر اساس ماده ۸۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت الحاقی دو که کارمندان بیمه‌ها و بانک‌ها و شرکت‌های دولتی دریافتی ۱۰ برابری درمقایسه با میزان مقرری کارگران دارند، دولت سقف این مصوبه را حذف نکرده است.

وی افزود: در ماده ۸۴ قانون الحاقی دو برای اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های دولتی سقف تعیین شده است و این مصوبه مربوط به اسفند سال ۹۳ است که در سال‌های بعدی نیز تمدید شد.

انصاری گفت: دیوان عدالت اداری برداشتی دارد مبنی بر اینکه زمانی که مجلس شورای اسلامی قانون آزمایشی را تمدید می‌کند آن قانون نسبت به قوانین گذشته حاکم است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: شرکت‌های دولتی نیز باید بر اساس آن حقوق دریافت کنند.

وی گفت: دستگاه‌های نظارتی ماده ۸۴ را مربوط به شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی و غیر دولتی و برای شرکت‌های دولتی ماده ۸۶ قانون مدیریت خدمات کشوری را حاکم می‌دانند.

انصاری افزود: بر این اساس دولت ماده ۸۶ را حذف کرد که هر گروهی تابع قانون خودش باشد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: نظارت در جای خود باقی و سقف پرداخت‌ها برداشته نشده است.

وی افزود: سقف پرداخت همان است که در شورای حقوق و دستمزد تصویب و در ماده ۸۴ ، ۱۰ برابر حقوق کارگران و در قانون مدیریت خدمات کشوری ۷ برابر حداقل حقوق و دستمزد کارگران است که این ۷ برابر در دستگاه‌های دولتی اجرا می‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.