کد مطلب: ۳۹۴۹۷۶

مروری بر روزنامه‌های ‌یکشنبه ۲۷ مرداد ماه ۱۳۹۸

سالار آقاخان کیست؟ / جزئیاتی دیگر از جعبه سیاه پتروشیمی‌گیت

سالار آقاخان کیست؟ / جزئیاتی دیگر از جعبه سیاه پتروشیمی‌گیت

روزنامه‌های امروز در واکنش به خبرساز شدن سالار آقاخان و فساد مالی وی گزارش‌های مختلفی در این خصوص منتشر و ابعاد مختلف این پرونده فساد مالی را بررسی کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز روزنامه‌‌های امروز یکشنبه ۲۷ مرداد به موضوع فرار یکی از متهمان ارزی پرداختند و در گزارش‌های خود ابعاد مختلف فعالیت‌های وی را بررسی کردند. روزنامه‌ مردم‌سالاری اما در گزارش خود فساد شرکت پتروشیمی‌گیت را مورد توجه قرار داده و به دنبال مقصران اصلی این فساد است.

جعبه سیاه پتروشیمی‌گیت کیست؟

روزنامه مردم سالاری جلیل سبحانی مدیر عامل شرکت اسپک، از شرکت‌های زیرمجموعه بازرگانی پتروشیمی را زیر ذره‌بین خود گرفته و از فسادهای گسترده وی پس از خصوصی‌سازی این شرکت می‌گوید.

این روزنامه نوشته است: جلیل سبحانی مدیرعامل شرکت اسپک، از شرکت‌های زیرمجموعه بازرگانی پتروشیمی، اخیرا بازداشت شده است. گفته می‌شود جلیل سبحانی دارای اطلاعات ارزشمندی در مورد فساد بزرگی است که در شرکت بازرگانی پتروشیمی بلافاصله پس از خصوصی‌سازی این شرکت صورت گرفته و با تحقیق و تفحص از او، ممکن است شاه‌مهره‌های پتروشیمی‌گیت از سایه خارج شده و در معرض داوری و عدالت قرار گیرند.

۱۰۰ درصد سهام شرکت اسپک، متعلق به شرکت بازرگانی پتروشیمی است و لذا شرکت اسپک نیز از شرکت‌های تحت پوشش شرکت سرمایه‌گذاری ایران محسوب می‌شود. از زمانی که شرکت اسپک در سال ۱۳۸۸ خصوصی‌سازی شده است تاکنون، جلیل سبحانی مدیرعامل آن است.در فضای غیررسمی ادعا شده که شرکت اسپک، یکی از مهم‌ترین، راهبردی‌ترین و گران‌قیمت‌ترین تجهیزات صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی کشور، یعنی کاتالیست‌های مورد نیاز این صنایع را از چین وارد می‌کرده و بعضا با تغییر بسته‌بندی، آن را به‌جای تولید داخلی به شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها می‌فروخته است.

طبق این ادعا، کاتالیست‌های فروخته‌شده توسط این شرکت کیفیت بسیار ضعیفی داشته‌اند و همزمان گفته می‌شود که این شرکت با لابی کردن و رایزنی، مانع از این می‌شده که کاتالیست‌های با کیفیت مناسب، وارد کشور شود! همچنین گفته می‌شود که شرکت اسپک، تجهیزات را با به بهانه دور زدن تحریم‌ها، با قیمت بسیار گران به شرکت‌ها می‌فروخته و سود کلانی از این راه به جیب زده است.

سالارآقاخان کیست؟

روزنامه خراسان به موضوع سالار آقاخان که از متهان اصلی پرونده‌ اخلال در بازار ارز است پرداخته و با دادن اطلاعات جدید ابعاد مختلف فرار این شخص به نجف را بررسی کرده است.

این روزنامه‌ نوشته است: درباره فعالیت های اقتصادی و شخصی آقاخان اطلاعات زیادی در دسترس نیست. فقط همین قدر بدانید که او متولد 1370 است و در حالی که 28 سال دارد ، اتهامش مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته در حد کلان به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو، پرداخت رشوه به میزان ۱۱۸ هزار دلار به میثم خدایی (مشاور معاون اقتصادی رئیس جمهور ) و رسول سجاد ( معاون بین الملل وقت بانک مرکزی) و همچنین یک دستگاه رنو 30 میلیون تومانی،یک جفت ساعت امگا به مبلغ ۳۲ میلیون تومان و پرداخت هزینه سفر هوایی به کیش و اقامت در هتل برای نام برده و اعضای خانواده اوست.

ورود به ساختمان شیشه‌ای میرداماد

اما این چهره جنجالی چگونه پایش به ساختمان شیشه ای بانک مرکزی در خیابان میرداماد تهران باز شد؟نماینده دادستان در جلسه رسیدگی به اتهامات ۹ متهم فساد در بانک مرکزی گفته بود که احمد عراقچی معاون ارزی وقت بانک مرکزی با آقاخان به صورت محرمانه با بانک مرکزی در خصوص بازار غیر رسمی ارز همکاری می‌کرده و از سالار آقاخان به صورت محرمانه خواسته هر مرحله ۵ میلیون دلار ارز از بانک مرکزی بخرد و برای کنترل قیمت در بازار به هرکسی که صلاح می‌داند بعد از ساعت 16 بفروشد.

نماینده دادستان درباره چگونگی آشنایی این دو نفر هم این طور می گوید: «در شهریور ماه ۹۶، عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی از طریق میثم خدایی(مشاور معاون اقتصادی رئیس جمهور) با سالار آقاخان آشنا و جلسه‌ای در دفتر احمد عراقچی تشکیل می‌شود. آقاخان حسب ادعا و اظهارات خود و نیز مدارک به عنوان نماینده و کارگزاری بانک انصار فعالیت داشته که به تدریج روابط خود با عراقچی را گسترش می دهد.

سالار صرافان

روزنامه سازندگی با تیتر «سالار صرافان» به این سوژه پرداخته و روزنامه هفت صبح هم با تیتر «به دنبال سالار» و کار کردن عکس آن در صفحه یک به این موضوع پرداخته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.