کد مطلب: ۴۳۰۸۳۱

حسن روحانی:

سال آینده اقتصاد بهتر خواهد بود / پیام من سال آینده خوب است

سال آینده اقتصاد بهتر خواهد بود / پیام من سال آینده خوب است

حسن روحانی گفت: سال آینده هم رشد اقتصادی و هم مسیر کنترل تورم بهتر خواهد بود. پیام من سال آینده خوب و تشکر از مردم شریف ایران در روزهای سخت زندگی در برابر فشارهای دشمنان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حجت الاسلام حسن روحانی عصر یکشنبه در چهاردهمین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی اظهارداشت: ایام میلاد دخت پیامبر اسلام را تبریک و تهنیت می‌گویم و همچنین از ملت بزرگوار ایران برای حضور پرشورشان در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۴۱ سال پیروزی انقلاب اسلامی سپاسگذاری می‌کنم.

وی افزود: سالی که گذشت و رو به پایان است مانند سال قبل سال پرماجرایی برای مردم بزرگ ایران بود. از آغاز سال که با سیل در ۲۵ استان کشور مواجه بودیم، حادثه بی‌سابقه در تاریخ ایران و بعد حوادث طبیعی دیگری که در طول ماه های گذشته غیر منتظره بود، ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی که برای همه مردم ما یک واقعه بسیار سخت بود و حضور با شکوه مردم نشان داد که مردم مسیر و راهی که انتخاب کردند را به درستی ادامه خواهند داد. همچنین حوادث دیگری از جمله سقوط هواپیمای اوکراینی که موجب تاثر مردم ایران شد و حادثه کرمان که عده ای از هم وطنان جان خود را از دست دادند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: با همه اتفاقات سخت ملت ما ایستادگی و مقاومت عظیمی را در برابر فشارهای خارجی از خود بروز دادند علیرغم این که بدخواهان می‌خواستند با شرایط غیر قابل تحمل مواجه شویم ولی خوشبختانه مشکلات ما کمتر از سال گذشته است.

وی افزود: علیرغم این که شرایط از سال گذشته سخت‌تر است اما همه شاخص های ما نشان می دهد که موضوع فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشتیم بی‌تردید آمریکایی ها امروز به این نتیجه رسیدند مسیری که انتخاب کردند با محاسبه غلط بوده و نسبت به مردم ایران تاثیرگذار نخواهد بود.

هیچ گاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت

روحانی ادامه داد: این تحریم‌ها بی ثمر خواهد بود. ثمری برای دشمنان ما نخواهد داشت و آنچه آنها فکر می کنند که با فشار حداکثری می‌توانند در حال ضعف ما را پای میز مذاکره ببرند، چنین چیزی امکان ندارد.

رئیس جمهوری گفت: تمام هدف آمریکا این است که با فشار حداکثری و در حالی که مردم در سختی فراوان و استیصال قرار گرفتند، دولت با ضعف در برابر میز مذاکره حضور پیدا کند که این کار امکانپذیر نیست و ما با قدرت و توانمندی و عزت در برابر دنیا سخن حقمان را به صراحت بیان کردیم و می‌کنیم اما هیچ‌گاه با ضعف در پای میزمذاکره نخواهیم رفت.

وی گفت: همه بخش های مختلف کشور در طول این شش و نیم سال گذشته وقتی آمار را با ۶.۵ یا ۸ سال قبل از دولت یا سال‌های قبل از این دولت مقایسه کنیم علیرغم تحریم و فشار اولین بار در تاریخ ایران اقتصاد بدون نفت را در سال ۹۷ و ۹۸ تجربه می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: هیچ زمانی در تاریخ ایران هیچ دولتی اقتصاد بدون نفت را تجربه نکرده است اما ما در سال ۹۷ و ۹۸ اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم و دیدیم کشور بدون نفت قابل اداره است. البته ممکن است پیشرفت‌های ما نسبت به اهدافی که دولت یازدهم و آغاز دولت یازدهم ترسیم کرده بود، کند شده باشد.

158185939298814900

ما دشمن را مجبور خواهیم کرد که به پای میز مذاکره بیاید

رئیس جمهوری افزود: علی رغم این مسائل وقتی آمار و ارقام را در بخش های انرژی، نفت، گاز، برق، آب، کشاورزی، گردشگری، شرکت‌های دانش بنیان، صنعت و معدن و در هر بخش دیگری از خدمات، آموزش و سلامت مقایسه می‌کنیم، نه تنها شرایط ما شرایط نسبتاً مناسبی هست، وقتی که با سال‌های قبل مقایسه کنیم آمار و ارقام به خوبی با ما صحبت میکند و به ما نشان میدهد که اولاً ملت ما تا چه حد فداکارانه در این دو سال در صحنه بودند و ثانیاً خادمان مردم و کارگزاران دولت در سراسر کشور تلاش و کوشش خودشان را به خوبی انجام دادند.

روحانی در ادامه اظهار داشت: پیام من در سخن کوتاه آغاز مصاحبه تشکر از مردم بزرگ ایران و اعلام به مردم که سال آینده نیز با همین توانمندی و قدرتمندی ما مسیر را ادامه خواهیم داد و بالاخره مثل گذشته روزی ما دشمن را مجبور خواهیم کرد که به پای میز مذاکره بیاید.

وی گفت: در سال‌های قبل هم در مذاکرات مان طی سال های ۹۲ و ۹۳ هم آن ها بودند که پای میز مذاکره آمدند و از ما درخواست مذاکره کردند. البته امروز هم از ما درخواست مذاکره می‌کنند، اما باید به شرایط عادلانه برگردند، تا این کار امکان پذیر باشد.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: بنابراین مسیر ما مسیر ایستادگی و مقاومت و پیشرفت در سال آینده خواهد بود و آنهایی که تبلیغاتی را می‌کنند برای سال آینده، تبلیغات نادرستی می‌کنند. همانطور که در سال ۹۷ تبلیغ کرده بودند که ایران به تورم سه رقمی می‌رسد و ما دیدیم که در سال ۹۷ چنین نشد. در ۹۸ هم تا امروز توانستیم این مسیر را در مسیر درستی قرار بدهیم.

روحانی یادآور شد: سال آینده همین مسیر را ادامه خواهیم داد و در سال آینده هم رشد اقتصادی ما بهتر خواهد بود، هم مسیر کنترل تورم بهتر خواهد بود. بنابراین من آماده‌ام به سوالات پاسخ بدهم اما پیام من این است که سال آینده خوب خواهد بود و از مردم بسیار شریف ایران که در روزهای سخت زندگی در کشورمان در برابر فشارهای دشمن مقاومت می‌کنند تشکر می‌کنم.

شایعه استعفایم را شدیداً تکذیب می‌کنم

وی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه شایعه استعفای وی چیست، گفت: استعفا که معنا ندارد و از آغاز انتخابات آمدیم به مردم وعده و قول دادیم و تا ساعت آخر ان‌شاءالله پای قول خود می‌مانیم و تلاش می‌کنیم تا حد امکان این وعده‌ها را عملی کنیم.

روحانی ادامه داد: هیچ وقت به دنبال استعفا نبودم ولی در همان روزهای اول دولت در حالی که هنوز مراسم تحلیف انجام نشده بود خدمت رهبری گفتم که اگر کسی یا دولت بهتری وجود دارد که می تواند خدمت کند من حاضرم کنار بروم اما ایشان شدیداً رد کردند و گفتند دوست دارم تا آخرین روز خدمت کنید.

رئیس جمهوری یادآور شد: در سال ۹۷ هم باز به دلیل مسائلی که در دولت پیش آمد همین موضوع را با ایشان مطرح کردم و ایشان این بار گفتند که من حتی یک ساعت زودتر هم اجازه نمی دهم که کار دولت خاتمه یابد. من این شایعه را شدیداً تکذیب می‌کنم، دولت تا آخرین روز پای کار خود می‌ماند.

وی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه علت مطرح کردن مسئله انتصابات به جای انتخابات از سوی او چیست؟ اظهار کرد: اگر این‌طور که شما می گویید رییس جمهوری درباره انتخابات بگوید حتما خوب نیست! اما من هیچ موقع انتخابات را زیر سوال نبردم و نمی برم. انتخابات رکن رکین است و همه ارکان کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با انتخابات روی کار آمده‌اند. همه حرف من از روز اول این بوده که نگذاریم انتخابات تبدیل به انتصابات شود.

روحانی تصریح کرد: اگر انتخابات نیست، پس چرا من اینهمه دعوت می کنم که مردم شرکت کنند اگر انتصابات است پس چرا من اینهمه اصرار می کنم که نهادهای نظارتی سخت گیری را کم کنند تا مشارکت بیشتر شود. اصلأ انتصابات نیست و حتما ما امروز انتخابات داریم.

رئیس جمهوری تاکید کرد: حالا ممکن است از فرایندها به طور کامل راضی نباشیم اما نباید به خاطر فرایندها همه انتخابات را رد کنیم و با صندوق ها قهر کنیم. من افتخار می کنم که در دو انتخابات با رای مردم انتخاب شدم اگر این نبود که من مشروع نبودم و بقیه نهادها هم مثل مجلس مشروع نبودند، پس ان‌شاءالله همه به صحنه بیایند و رای دهند

مساله بنزین، تصمیم همه حاکمیت بود

وی در ادامه با اشاره به حوادث آبان ماه گفت: در آبان علامتی داده شد که غلط بود. در غروب جمعه علامت غلط داده شد. صبح جمعه مساله بنزین به مردم اعلام شد و خرید و فروش انجام می‌شد. غروب جمعه در فضای مجازی حرکت هایی شد که گویی موضوعی اختلافی است و شکاف حاکمیتی را به نادرست القا کردند. حتی عده‌ای گفتند یک‌شنبه صبح قیمت را بر می‌گردانیم؛ ذهن مردم را مغشوش کردند، در حالی که این تصمیم همه حاکمیت بود. تصمیم در شورای عالی اقتصاد که هر سه قوه عضو آن هستند گرفته شد و رهبری هم تایید کردند.

روحانی گفت: تا صبح یکشنبه این تردید را نشر می دادند. تا مقام معظم رهبری این موضوع را در بیاناتشان تصریح کردند. شب و روز دوشنبه مشکلی نداشتیم. مشکل در شنبه و یکشنبه بود و از شبهه افکنی آغاز شد.

وی ادامه داد: در زمینه هواپیمایی اکراین اشتباه موردی رخ داد. آنقدر این اشتباه عجیب و غریب بود کسی باورش نمی شد.

اظهارات روحانی درباره سانحه هواپیمای اوکراینی

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: در موضوع هواپیمای اوکراینی حادثه صبح چهارشنبه اتفاق افتاد آن زمان ما در دولت بودیم آنچه در دولت مطرح شد این بود که این یک سانحه بود و چیزی بود که وزیر راه و شهرسازی در جلسه مطرح کرد، بعدازظهر آن روز شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت موضوع اصلی حمله به عین الاسد بود ولی در حاشیه آن ما این موضوع را نیز بررسی کردیم.

رییس جمهوری ادامه داد: تا پنج و نیم جلسه طول کشید. در آنجا بحث هواپیما بحث اصلی نبود در آن جلسه هم مساله حادثه بود، آن شب من با رییس جمهور اوکراین صحبت کردم لحنش متفاوت بود و اشاراتی به موضوع خطا داشت، شب با وزیر راه صحبت کردم او باز هم می‌گفت که سانحه بوده است چون پدافند هوایی کشور می‌گفت شلیکی از سوی ایران صورت نگرفته است.

روحانی افزود: پنج شنبه شبهات بیشتر شد. پنج شنبه شب که با ستاد کل نیروهای مسلح صحبت کردم این احتمال قوی بود که خطایی در پدافند صورت گرفته است به آنان گفتم اگر به این نتیجه رسیدید اعلام رسمی کنید گفتند نه ما شبهاتی داریم که باید در دبیرخانه شورای امنیت بررسی کنیم، قبل از ظهر جمعه در شورای عالی امنیت ملی جلسه داشتند و بعدازظهر گفتند که خطای انسانی صورت گرفته است.

وی گفت: به آنان گفتم اگر اینچنین است این موضوع را اعلام کنید که گفتند ما در حال نوشتن بیانیه هستیم، ساعت 5 عصر جمعه رییس ستاد کل نیروهای مسلح به من اعلام کرد که به طور قطعی خطایی انجام شده است. گفتند که جلسه شورای عالی امنیت تشکیل شود که ما جمعه شب آن را تشکیل دادیم در آنجا بیانیه ستاد کل را آماده کرده بودند در جلسه مطرح شد و قرار شد تصمیم کلی اعلام شود و مسوولیت را بپذیرند.

رئیس جمهوری یادآورشد: من اصرار داشتم که همان شب اعلام شود تعجب کردم که چرا صبح اعلام شد. می‌شد چند ساعتی زودتر این خبر را اعلام کرد ولی به طور طبیعی این خبر آن قدر عجیب و غریب بود که یک سیستم پدافندی یک تصمیمی گرفته بدون هماهنگی چیز عجیبی بود که آدم باورش نمی‌شد، کل ماجرا این بود و ما مسیر را دنبال می کنیم در حال گفت گو با اوکراینی ها هستیم و امیدواریم مسائل حل و فصل شود.

دولت در زمینه کلیر کردن آسمان مسوولیتی ندارد

وی در پاسخ به این سوال که چرا کلیر شدن آسمان انجام نشد و این مسئولیت به عهده چه کسانی بود، گفت: آسمان ما باز است همه هواپیماها رفت و آمد می کنند در دو شرایط باید آسمان بسته شود که این مساله را دو نهاد هواشناسی و نیروهای مسلح اعلام می کنند.

روحانی افزود: این موضوع را هواپیمایی اعلام می کند ولی این که چه کسانی باید به آنان بگویند این دو نهاد هستند که باید اطلاع دهند. دولت در زمینه کلیر کردن و مسائل امنیتی مسوولیتی ندارد و این موضوع به عهده نیروهای مسلح است.

مکانیزم ماشه به نفع هیچ کس نیست

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاز خبرگزاری الجزیره مبنی بر اینکه نظر او درباره به خطر افتادن برجام و فعال شدن مکانیزم ماشه چیست، اظهار کرد: صرف چند هفته آینده هیچ اتفاقی نمی افتد در برجام تعهداتی ما داریم و تعهداتی هم طرف مقابل. بعد از خروج آمریکا ما تعهدات خود را کاهش دادیم و امروز در فعالیت هسته‌ای به تعهدات برجام پایبند نیستیم، بلکه به آژانس پایبندیم.

روحانی تاکید کرد: بعد از این روندی که برخی کشورهای اروپایی طی کردند همان استفاده از مکانیزم ماشه بود که گفتیم چنین عملی از لحاظ حقوقی درست نیست و این را به آقای جوزف بورل هم در تهران گفتیم که او به نظر می رسید پاسخ من را پذیرفته یا لااقل برای آن جوابی ندارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما به اروپایی ها گفتیم که استفاده از این مکانیزم به نفع هیچ کس نیست و خودشان می دانند که در پایان آن چه اتفاقی می‌افتد. این را در نامه ای صریحا به رهبران کشورهای اروپایی اعلام کردم و آقای بورل هم گفت که فعلا برای زمان نامعلومی این مکانیزم را کنار گذاشتیم و امیدواریم که اروپا هم راهی برای رسیدن به یک شرایط مناسب پیدا کند و همه به برجام بازگردیم.

رئیس‌جمهور در ارتباط با سرنوشت لوایح چهارگانه گفت: دعای ما این است که وقتی مجلس آینده تشکیل می شود و روز جمعه که مردم پای صندوق رای می روند مجلس و دولت با هماهنگی بیشتری روی این موضوع کار کنند.

وی ادامه داد: جای تاسف است که لوایح مختلفی به مجلس دادیم و برخی از آن ها مورد بررسی قرار نگرفت.

روحانی گفت: لایحه جامع انتخابات که ماه ها دولت روی آن کار کرد و لایحه بسیار خوبی بود و ما می خواستیم ماه ها پیش تصویب شود، متاسفانه کنار رفت. سه لایحه مهمی که برای مسئله شفافیت، تعارض منافع و فساد دادیم هنوز مورد رسیدگی نهایی قرار نگرفته است.

روحانی گفت: دولت دو لایحه مهم به مجلس داد یکی پالرمو و یکی الحاق به کنوانسیونی بود که برای مبارزه با مسائل مالی تروریسم بود. در مجلس هم خوب مورد بررسی قرار گرفتند شورای نگهبان هم فقط در یک مورد که قابل تقاهم بود مشکل داشت و مابقی را بررسی کرد.

روحانی در پاسخ به خبرنگاری درباره انتقاداتی که به دولت می‌شود گفت: کشور ما با تحریم بی سابقه ای رو به رو شده است. وقتی فشار وارد می شود حتما تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی را داشتیم، چرا؟ چون برجام اجرا شد و توانستیم روابط بانکی داشته باشیم. از یک میلیون بشکه نفت به دو میلیون بشکه رسیدیم و زندگی مردم در ادامه بهتر می‌شد.

روحانی گفت: حتما که به اعتراض مردم گوش می دهیم. در گرانی بنزین هم می گویم چرا صبح و ظهر و شب جمعه خبری نبود؟ وقتی شکاف حاکمیتی به نظر مردم رسید این اعتراضات شد.

کلمه ناکارآمدی که دوستان رقیب بکار می برند درست نیست

وی تصریح کرد: کل اضافه درآمد بنزین به مردم داده می شود. تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ به ۲۶ رسید. دولت و مردم این کار را کرده اند. اینکه گفته می‌شود دولت ناکارامد است یعنی چه؟ مقایسه دولت امروز در تحریم با دولت های پیشین آسان است. ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز مصرف می کنیم. اینکه تولیدمان به یک میلیارد می رسد در پایان سال یعنی دولت ناکارامد است؟ اخر دولت پتروشیمی ما دو برابر می شود تا اخر دولت، بنزین‌مان بیش از دوبرابر می شود. این کلمه ناکارامدی که دوستان رقیب به کار می برند درست نیست. در شرایطی که فشار امریکا روی ماست باید به ما کمک کنند. حتما مجلس و قوه قضاییه و دولت تنها قدرتشان کم است.

وی خطاب به خبرنگار سئوال کننده گفت: شما گفتید من به شورای نگهبان انتقاد کردم. اسم نبردیم تا به حال. حالا انتقاد که اشکالی ندارد. ناراحت هستید دیگر انتقاد را تعطیل کنیم. در اجرای قانون که می توانیم نظارت کنیم. چه کسی متولی، ناظر و مسئول اجرای قانون اساسی است؟

روحانی گفت: ما در حضور مردم نقد می کنیم، این هم قابل قبول نیست؟

وی در پاسخ به پرسش خبرگزاری فونیکس چین درباره ویروس کرونا و کمک های دولت ایران، گفت: ما از این حادثه بسیار متأسف هستیم . دولت ها برای مبارزه‌ با این ویروس تلاش می‌کنند و باید همه دولت‌ها برای عبور از این مسئله به هم کمک کنند. دولت چین روابط دوستانه خود را با ما حفظ کرده و در زمینه حفظ برجام و در شرایط سخت تحریمی، چین و روسیه روابط بسیار خوبی را حفظ کردند و می خواهیم که این روند را ادامه دهیم.

هیچ موقع انتخابات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال نبرده و نخواهم برد

وی با بیان اینکه هیچ موقع انتخابات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال نبرده و نخواهد برد، گفت: انتخابات مسأله بسیار مهمی در کشور است و یک رکن رکین است.

روحانی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «همه ارکان کشور مستقیم و غیرمستقیم با انتخابات روی کار آمده و مشروعیت آنها از لحاظ حقوقی و اجتماعی با رأی مردم است».

وی اضافه کرد: همه حرف من از روز اول که ممکن است برخی‌ها برداشتشان از اظهارات من دقیق نباشد آن بود که اجازه ندهیم یک وقتی انتخابات تبدیل به انتصابات شود، نه اینکه هم اکنون انتخابات، انتصاب است که اگر این‌گونه باشد چرا من اصرار می‌کنم که مردم در انتخابات شرکت کرده و در آن حضور پیدا کنند؛ اگر انتخابات واقعی نیست، چرا من این همه خواهش می‌کنم از نظارت و شورای محترم نگهبان که کمی از سخت‌گیری‌تان کم کنید تا مردم بیشتر بیایند تا رقابت بهتر شود.

هنوز زود است قضاوت کنیم که در مجلس بعدی شرایط ما سخت می شود

وی در پاسخ به پرسش فرانس ۲۴ درباره اینکه با روی کارآمدن مجلس بعدی کار دولت سخت تر می شود یا نه و اینکه دولت او می تواند تحریم ها را رفع کند یا خیر اظهار کرد: این کار سختی است. دولت را زمانی تحویل گرفتم که در تحریم بودیم و البته شرایط به شکلی بود که خیلی امید به موفقیت در مذاکرات نبود، اما با امیدواری کار را دنبال کردیم و به نتیجه رسیدیم هرچند با تاخیر انجام شد اما انجام شد و بعد از آن با دولتی نااهل مواجهه داشتیم که با همه تمدن جهانی نااهلی می کند و تحریم حداکثری را به ما تحمیل کردند، اما اینکه موفق خواهیم بود که تحریم ها را زیر پا بگذاریم باید بگویم که ما از فرصت‌هایی که پیش آمده استفاده کردیم و در همین شرایط تحریم هم وارد به اتحادیه اقتصادی به اسم اوراسیا شدیم و در همین روند تحریم هم با کشورهایی برای زیرپا گذاشتن تحریم کار می‌کنیم و ضمنا طرح صلحی را هم پیش می بریم که با کشورهای منطقه شرایط بهتری را تجربه کنیم.

روحانی تاکید کرد: اما اینکه در مجلس بعدی شرایط ما سخت می شود هنوز زود است که قضاوت کنیم توقع من این است که دولت و مجلس بتوانند فارغ از اینکه کدام گروه در مجلس دست بالا را دارد و اصولگرایان بالاتر هستند یا اعتدالیون یا اصلاح‌طلبان، برای پیگیری لوایح ملی کار خود را دنبال کنند. ما نسبت به مجلس آینده هر فرم و شکلی داشته باشد چه اصولگرا باشد چه برخی شان اصولگرا نباشند کار ما این است که به قانون اساسی متعهد باشیم و این میثاق بین ما و مجلس باشد.

روحانی در ارتباط با کنترل نقدینگی گفت: به طور متوسط نقدینگی در ۵۰ سال ۲۵ درصد است. بانک مرکزی اعلام کرده است نقدینگی ۲۸ درصد است که بر مبنای بدی نیست. الان بانک مرکزی می گوید بر مبنای افزایش ذخایر بانک مرکزی نقدینگی بالا رفته است. بد هم نیست. این سه درصد این شکلی به وجود آمده است. نقدینگی را یا بدهی دولت ایجاد می کند یا با برداشت بانک ها ایجاد می شود. نقدینگی به طور طبیعی بالا می رود. تا ۲۵ درصد هم طبیعی است. الان بله نقدینگی ما کمی بالا رفته است اما دلیلش بد نیست. اصل صحبت درست است که باید به کنترل نقدینگی توجه کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.