کد مطلب: ۳۳۹۴۷۹

سانسور تورم آذر؟!

سانسور تورم آذر؟!

روز پنج شنبه پایگاه اطلاع رسانی رسمی بانک مرکزی است، برای لحظاتی نرخ تورم را روی خروجی خود قرار داده اما پس از مدت زمان کوتاهی آن را حذف کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در اقدامی کم سابقه از انتشار آمار نرخ تورم آذر ماه امتناع کرد. این اقدام در شرایطی اتفاق افتاده که سایت خبری نود اقتصادی مدعی شد: روز پنج شنبه سایت
cbi.ir که پایگاه اطلاع رسانی رسمی بانک مرکزی است، برای لحظاتی نرخ تورم را روی خروجی خود قرار داده اما پس از مدت زمان کوتاهی آن را حذف کرده است.

این آمار که برای دقایق اندکی منتشر شد، نشان می‌داد که تورم 12 ماهه منتهی به آذرماه 24 درصد و تورم نقطه به نقطه در این ماه به بالای 42 درصد رسیده است.

برخی شنیده‌ها حاکی از این است که این آمار بلافاصله با اعتراض مقامات رده بالای دولت رو به می‌شود و با فشار پاستور، بانک مرکزی مجبور می‌شود این آمار را از روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی خود خارج کند.

بررسی ها نشان می دهد که بانک مرکزی طی امسال، نرخ تورم منتهی به هر ماه را در روزهای چهارم تا ششم ماه بعد منتشر می کرد و تاخیر در اعلام این نرخ تا این حد سوال برانگیز است.

در همین حال احسان سلطانی اقتصاددان نهادگرای منتقد دولت در کانال تلگرامی خود با اعتراض به این اقدام بانک مرکزی اعلام کرد: هر چند که داده های بانک مرکزی اشکالات زیادی دارد اما نسبت به مرکز آمار ایران به مراتب از دقت کارشناسی بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به این که در چند روز آینده اشکالات بی شمار مرکز آمار ایران در تهیه داده های آماری و به خصوص نرخ تورم را اعلام خواهیم کرد، وعده داد که اقدام به تهیه نرخ تورم و انتشار آن بر مبنای مدل سازی و برآوردها و بررسی های میدانی خواهد کرد.

در این جدول، نرخ تورم ماهانه (مقایسه میانگین قیمت ها در یک ماه با ماه بعد)، تورم نقطه به نقطه (مقایسه میانگین قیمت ها در یک ماه با ماه مشابه سال قبل) و تورم سالانه (مقایسه میانگین قیمت ها در 12 ماه منتهی به یک ماه با 12 ماه قبل از آن) آمده است.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.