کد مطلب: ۵۶۵۰۰۰

گفتگوی تجارت‌نیوز با مصطفی اقلیما:

چرا سرقت‌های خرد افزایش یافته است؟

چرا سرقت‌های خرد افزایش یافته است؟

پلیس می‌گوید سرقت‌های خرد در تهران افزایش یافته است. یک جامعه‌شناس در این مورد می‌گوید: «عوامل این سرقت‌ها فقر، تورم، بیکاری و عدم امنیت شغلی است که همه اینها با هم جمع می‌شود و باعث به وجود آمدن چنین شرایطی می‌شود.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها برخی می‌گویند سرقت از لباس‌ها، کفش‌ها و حتی دستگیره در آپارتمانشان زیاد شده است. جانشین پلیس پیشگیری پایتخت هم با تائید افزایش سرقت‌ها خرد گفته: «طی یک سال گذشته با توجه به گرانی و افزایش قیمت کالا به ویژه کالاهای اساسی شاهد افزایش آمار سرقت‌های خرد بوده‌ایم.»

برخی می‌گویند برای اینکه از آیفون ساختمانشان محافظت کنند، محافظ فلزی روی آن نصب کرده‌اند. ناصری‌نژاد، جانشین پلیس پیشگیری پایتخت هم می‌گوید: «در مناطق پایین شهر، سرقت از دریچه‌های فلزی فاضلاب و در مناطق بالاتر سرقت از اماکن بیشتر است.»

اما سوال اینجاست که این کالاهای کوچک چه دردی از سارقان دوا می‌کند؟ چرا سرقت خرد افزایش یافته؟ مصطفی اقلیما، جامعه‌شناس در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «سرقت خرد و کلان معلولی از علت‌ها هستند. آسیب‌های اجتماعی در کوتاه مدت به وجود نمی‌آیند بلکه در طولانی‌مدت شکل می‌گیرند. سرقت از حدی که بیشتر شود به عنوان یک مسئله اجتماعی در جامعه به آن نگاه کنیم.»

فقر، گرانی و بیکاری از دلایل سرقت است

این جامعه‌شناس می‌گوید: «اگر بخواهیم آن را برطرف کنیم باید علل آن را پیدا کنیم. ریشه این موضوع زیرساختی است. عوامل این سرقت‌ها فقر، تورم، بیکاری و عدم امنیت شغلی است که همه اینها با هم جمع می‌شود و باعث به وجود آمدن چنین شرایطی می‌شود.»

تیرماه ۹۹ هم رئیس پلیس آگاهی تهران گفته بود: «طی سه ماه گذشته، بیش از ۵۰ درصد از دستگیرشدگان برای بار اول مرتکب جرم شده بودند.» به عبارتی افزایش سرقت اولی‌ها در جامعه! اقلیما در این مورد می‌گوید درصدی که پلیس گفته در شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی مجبور شده‌اند به سرقت روی آورند وگرنه سارق نبودند.

او ادامه می‌دهد: «در کشورهای دیگر اگر مبل را جلوی در بگذارید، کسی نمی‌برد. اما در کشور ما همه کالاهای دست دوم خریدار دارد. برخی از این کالاها، اموال دزدیده شده است و خریدار هم می‌داند اما به علت فقر و گرانی می‌خرند.»

اقلیما می‌گوید «درآمدها با هزینه‌های جاری نمی‌خواند. اجاره‌خانه‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته، کالا و خدمات گران‌تر شد اما حقوق‌ها به اندازه آن افزایش نیافت. در کنار اینها کرونا را هم اضافه کنید. مشخص است که برخی دیگر نمی‌توانند با این درآمدها گذران زندگی کنند.»

او می‌گوید: «قبلا می‌گفتند معتادان هستند که دزدی می‌کنند اما حالا ماجرا از معتادان فراتر رفته است. همین سرقت‌های خرد فرد را به سمت سرقت‌های بزرگتر می‌کشاند. مسائل اجتماعی قابل تبدیل هستند. یعنی این احتمال وجود دارد سارق، معتاد شود یا باج‌گیر و… .»

سوسابقه، برچسبی که مانع استخدام می‌شود

آنطور که ناصری‌نژاد، جانشین پلیس پیشگیری پایتخت گفته: ««آمار کسانی که بعد از دستگیری، دوباره به چرخه سرقت برمی‌گردند نسبت به سرقت‌اولی‌ها بیشتر است.» به عبارتی آنها دوباره به سمت سرقت می‌روند.

اقلیما نیز در این مورد می‌گوید: «برخی از کسانی که برای سرقت‌های خرد دستگیر می‌شوند حکم زندانی هم می‌گیرند. بعد از آزادی از زندان دیگر سوسابقه دارند. دیگر نمی‌تواند هیچ جا استخدام شود. در واقع با این سوسابقه برچسبی به او زده‌ایم که راه دیگری جز ادامه سرقت برایش نمی‌ماند. یعنی ما کسانی که می‌توانستند افراد فعالی در جامعه باشند را در شرایطی قرار می‌دهیم که کار دیگری کنند.»

او در پایان می‌گوید: «اگر می‌خواهیم کار به اینجا نرسد باید به افراد اعتبار اجتماعی بدهیم. برای آنها شغل و امنیت شعلی ایجاد کنیم. جلوی این تورم را بگیریم تا به شهروندان فشاری وارد نشود. پلیس که نمی‌تواند همه را دستگیر و زندانی کند. هر زندانی در زندان بیش از سه میلیون تومان در ماه هزینه دارد!»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تبریک به جناب روحانی ماموریت خودتو عالی انجام دادی چیزی از اقتصاد ایران نزاشتی اگر آمریکا به ما حمله میکرد این همه تورم نداشتیم

  • ناشناس

    برای اینکه فقر مملکت رو گرفته مردم گرسنه هستند دقیقا همان چیزی که نظام میخواد مردم گرسنه باشند تا تو سرشون بزنند سیاست ارباب رعیتی ولی مطمئنم باشید در نهایت مردم پیروز هستن

  • ناشناس

    فقر فرهنگی، زیاده خواهی، تن پروری و راحت طلبی مردم باعث این پدیده هاست

    • ناشناس

      دقیقا آفرین

  • ناشناس

    متاسفانه عمدی یا ناآگاهانه تورم گرانی مواد غذایی کشور را به ناکجا آباد کشانیده است
    دولت هیچ هیچ پوچ فقط یک مجسمه بی روح بی خاصیت فقط تماشاگر شده است
    امروز شهرهای بزرگ مانند تبریز مردمشان دیگر توان اینهمه گرانی را ندارند
    در شهر تبریز
    آپارتمان متری ۳ میلیون تومنی امروز ۲۵ میلیون تومن و اجاره خانه ها سر به فلک کشیدن مردم شهر به باروتی از نارضایتی تبدیل شده اداره کشور به شکل کنونی غیرممکن است یک کیسه سیمان بی روح را کنترل نمیکنن اگر واقعا خسته و حال کشورداری نداری لطفا استراحت بروید
    کشور به مردم واگذار کنید
    با سه میلیارد دلار درآمد یکسالکشور براحتی میشه بدون تورم اداره کرد
    بعضی مسولان و یک عده افراد سودجو ثروت کشور را غارت میکنن
    غارت فساد مالی چپاول کشور به تورم دچار کرده
    گردن فاسدین شخصی دولتی درهر مقام مسولیتی با تبر قطع کنید
    فرد فاسد اصلاح شدنی نیست
    حکم مرگ برمحتکران مدیران بی لیاقت بهترین گزینه برای رهایی از تورم گرانیست
    اموال محتکران مسکن را مصادره کنید
    املاکشان را مصادره کنید
    یک ایرانی یک مسکن
    یک ایرانی یک خودرو
    قاچاقچیان مواد غذایی حتی یک کیسه برنج را اعدام کنید
    دو بسته چایی کسی قاچاق بکنه اعدامش کنید
    فرد قاچاقچی ومدیر ومامور نالایق حکمش به علت خیانت درامانت باید اعدام بشه
    ما ازدرون دچار مشکل شده ایم
    تحریم ۲۰ درصد
    احتکار دزدی و بی لیاقتی مدیران وناظران ۸۰ درصد سبب تورم است
    تا زمانی که تحریم رفع نشده با بازار مانند تحریم برخورد کنید تا جلوی تورم گرفته بشه
    هرموقع تحریمها رفع شدن بازار رها کنید واردات آزاد کنید قیمتها رقابتی کاهش میابن
    در مورد سارقین حکم شرع را اجرا کنید دراولین دستگیری ۶ ماه حبس ۷۰ ضربه شلاق و تعهد
    دردومین مرحله حکم قطع انگشتان
    درسومین مرحله حکم اعدام
    اشرار وسارقین جایی دراین کشور ندارن

  • ناشناس

    کاشکی تاوان دزدی اونقد سنگین بود که همه از دزدی کردن میترسیدن. نه اینکه سه ماه برن زندان بعد آزاد بشن
    مثلا برای هردزدی یکی از دستاشونو قطع میکردن که تا عمر دارن دست به همچین کاری نزنن