کد مطلب: ۷۲۰۴۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ریسک سرمایه‌گذاری در بورس، گریبان «صندوق توسعه ملی» را می‌گیرد؟

ریسک سرمایه‌گذاری در بورس، گریبان «صندوق توسعه ملی» را می‌گیرد؟

رئیس سازمان بورس روز گذشته اعلام کرد که صندوق توسعه ملی برای اولین بار از بورس سهم خرید. با توجه به ماهیت صندوق توسعه ملی این خرید چه تاثیری می‌تواند در آینده اقتصادی کشور داشته باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان بورس روز گذشته اعلام کرد که صندوق توسعه ملی برای اولین بار از بورس خرید کرد. صندوق توسعه ملی، پس از تجربه ناموفق حساب ذخیره ارزی، بر اساس ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز، میعانات گازی و فراورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فراورده‌های نفتی تأسیس شد.

به عنوان مثال سرمایه‌گذاری در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از موارد قابل استفاده از صندوق ذخیره ارزی است. بر اساس همین سرمایه‌گذاری‌ها روز گذشته رئیس سازمان بورس اعلام کرد که صندوق توسعه ملی برای اولین در بورس سهام خرید.

با توجه به ریسک بسیار بالای بورس و مشکلات آن در ۲۵ ماه اخیر، این سرمایه‌گذاری پر ریسک به نظر می‌رسد. صندوق‌ توسه ملی در بهترین حالت ممکن باید تعداد و نوع سهام خریداری شده را منتشر کند تا بررسی‌های بیشتری روی ریسک سرمایه‌گذاری این صندوق انجام شود.

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در بورس

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: خرید سهام توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه خوبی برای دولت و بازار سهام محسوب می‌شود. چرا که دارایی‌های ریالی این صندوق به‌ نوعی تبدیل به دلار شده است. با توجه به افت قیمت سهام، می‌توان این موضوع را اینگونه تعبیر کرد که یک دارایی را در عوض اینکه با نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومانی تهیه کنند، آن را با نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی خریداری کرده‌اند.

عشقی این را هم گفت: به بیان دیگر صندوق توسعه ملی که یک منبع بین‌النسلی به حساب می‌آید. دارایی ارزنده‌ای را در قیمت‌های بسیار نازلی اندوخته کرده و این اقدام برای کشور و شرایط فعلی بازار سهام مناسب است؛ امیدواریم این اقدام در آینده نیز تداوم پیدا کند.

تنوع در سرمایه‌گذاری صندوق‌

سهراب دل‌انگیزان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به صورت کلی صندوق‌های توسعه موکلف هستند که در سبد سرمایه خود تنوع ایجاد کنند و به نوعی سرمایه خود را متنوع کنند.

وی ادامه داد: در همه دنیا این صندوق‌ها بخشی از سرمایه‌های خود را از سهام صندوق‌های موفق و آینده‌دار خرید می‌کنند تا بتوانند ریسک سبد خود را کاهش و بازده آن را بالا ببرند. لذا این کار به صورت کلی نه تنها اشکال ندارد بلکه یک فرآیند مرسوم است.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: اما نحوه اجرای آن ممکن است مورد سوال یا اعتراض برخی از افراد باشد که این موضوع بستگی به اطلاعات منتشر شده دارد. افراد می‌توانند با استفاده از اطلاعات منتشر شده وضعیت را بررسی کنند. شرایط کنونی بورس تقربیا سهام در پایین‌ترین قیمت خود قرار گرفته‌اند و به نوغی ارزنده هستند. معامله در بورس تهران برای افرادی که بخواهند بلند مدت سرمایه‌گذاری سودده نیز است. می‌توان گفت حدودا حبابی در قیمت‌های بورس مشاهده نمی‌شود یا به نوعی کمترین حباب را دارند.

دل‌انگیزان اظهار کرد: علت نزولی بودن بورس نیز به نااطمینانی برمی‌گردد و زمانی که این نااطمنانی‌ها کاهش یابد، سهام در محدوده خود رنج می‌زند. با همین دید الان زمان خوبی خرید است چون ارزنده است. خرید سهم از بورس توسط صندوق توسعه ملی منطقی است و با اصل قضیه مشکلی وجود ندارد. اما مهم نوع و سهام خریداری شده است که این صندوق چه سهامی خریده است. آیا این سهام ارزنده است؟ سهام خریداری شده باید تنوع باید در سبد سهام باشد، قمیت‌ها ارزنده باشد و ریسک کمترین و سود بالاترین باشد.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: اما بر اساس قاعده صندوق باید گزارش خرید خود را منتشر کند تا مردم که صاحب این صندوق هستند بدانند که صندوق توسعه با چه قیمتی چه سهامی را خریده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.