کد مطلب: ۵۷۴۷۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پرونده FATF رسما بسته شد؟

پرونده FATF رسما بسته شد؟

وزرای اقتصادی کابینه ابراهیم رئیسی در این مدت همه به نحوی گفته‌اند که نه منتظر به نتیجه رسیدن مذاکراتند و نه FATF. حتی با آن مخالف هم هستند. حالا با اضافه شدن محسن رضایی به تیم اقتصادی کابینه، می‌توان گفت پرونده FATF رسما بسته شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دولت قبل، رئیس جمهور و وزرا تنها موافقان پیوستن ایران به FATF و خروج از لیست سیاه بودند. اما حالا جمع مخالفان FATF در دولت هم جمع است و حضور محسن رضایی در کابینه ابراهیم رئیسی این جمع را کامل‌تر کرد.

ابراهیم رئیسی، یکی از مخالفان FATF در ایران است. اگرچه هنوز در مقام ریاست جمهوری موضع خود را اعلام نکرده اما در بهمن ۹۷ در واکنش به اصرار دولت روحانی درباره ضرورت پیوستن به پالرمو و CFT گفت: «برخی می‌گویند در این جنگ‌ها باید برای عدم بهانه به دشمن پیمان‌ها و کنوانسیون‌های آنها را عملی کنیم؛ چه کسی تضمین می‌کند که دشمن همچنان به دشمنی ادامه ندهد؟ این چگونه است که آنها برای قانون داخلی ما بیانیه صادر می‌کنند؟»

مخالف FATF در معاونت اقتصادی

جز رئیسی حالا معاون اقتصادی او هم یکی از منتقدان سرسخت FATF است. ساعتی قبل محسن رضایی به معاونت اقتصادی ابراهیم رئیسی منصوب شد. پستی که در دولت قبل در اختیار محمد نهاوندیان بود و گفته می‌شد در این دولت قرار است به فرهاد رهبر برسد.

اما حالا محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از جدی‌ترین مخالفان FATF معاونت اقتصادی دولت را بر عهده گرفته است. البته رضایی هم مانند بسیاری دیگر، صراحتا با FATF مخالفت نمی‌کند فقط تاکید می‌کند که این گروه و دولت باید تضمین‌هایی را به ایران بدهد. او گفته بود:«دولت تاکنون تضمین نداده‌ که اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب شود، FATF عضویت ما را خواهد پذیرفت یا خیر، بحث این است که اگر شما این دو اهرم دیپلماسی را از کشور گرفتید، آیا چنن تضمینی از طرف مقابل گرفته‌اید که آنها را قانع کند که ایران عضو FATF شود؟»

از طرف دیگر ماه‌هاست که لوایح مرتبط FATF در مجمع تسخیص مصلحت نظام مانده و بررسی نمی‌شود. این مجمع در دو سال گذشته بارها تعطیل شده و جلسات آن تشکیل نشده است. اما انتظار می‌رفت در فروردین ماه، بررسی این لوایح در مجمع آغاز شود. اما گویا دستور جلسات مهم‌تری وجود داشته و بررسی این لوایح و خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی در اولویت نبوده است.

مخالف FATF در وزارت اقتصاد و کار

اما حالا علاوه بر مجمع و مجلس که مخالف بررسی و تصویب FATF بودند، بدنه دولت هم به جمع مخالفان اضافه شده است.

احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی رئیسی برای وزارت اقتصاد یکی از مخالفان FATF در ایران است. او پیش از این گفته بود «تا زمانی که تحریم‌ها هست بررسی و تصویب FATF دردی را دوا نمی‌کند. حتی به لحاظ موضعی و در این ایام خاص، تصویب این دو لایحه باقیمانده و اجرای کامل الزامات FATF تصمیم قابل دفاعی نیست.»

همچنین او در جای دیگری گفته بود: « بحث FATF یک موضوع بسیار کم اهمیت در موضوع اقتصاد امروز کشور ماست. این یک آدرس غلط است که برخی مدام اصرار بر آن داشته و دائم از FATF حرف می‌زنند.»

وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم مخالف FATF است. حجت عبدالملکی پیش از این گفته بود «FATF سودی برای ایران ندارد و موجب می‌شود ایران امکان دور زدن تحریم را از دست بدهد و اطلاعات محرمانه کشور فاش شود.»

وزیر پیشنهادی صمت و نفت هم اگرچه مستقیما درباره FATF موضع‌گیری نکرده‌اند اما طرفدار اقتصاد مقاومتی و دور زدن تحریم‌ها هستند و حتی جواد اوجی امروز در مجلس اعلام کرد می‌خواهد صادرات نفت را افزایش دهد اما درآمد ارزی را واردات کالا تهاتر کند!

رئیسی مخالفان مذاکره و FATF را در دولت جمع کرده است. این همان نقدی است که جلال محمودزاده، نماینده مهاباد به کابینه رئیسی گرفت و گفت: «آقای رئیسی تیم اقتصادی را از دوستان خود و مخالفان FATF انتخاب کرده‌اید.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فرشاد

    سلامدلار پنجاه هزار تومانی

    • حسین

      ترس برادر مرگ است چرا آینده فرزندانم را بدست شیطان بزرگ و خبائث منطقه اسراییل و عربستان بسپاریم

    • ناشناس

      سلام
      نه قبول نیست فقط پنج هزار تومن

  • ونزوئلا

    یک نکته جالب خبرگزاری های مثل فارس نیوز که وابسته به یک نهاد خاصی هستن تو این چند روز حتی یک خبر انتقادی از گرانی و افزایش نرخ دلار ننوشته کجایند طرفداران ابراهیم

    • سعید

      بزار پاش برسه واقع بین باشیم

    • ناشناس

      کی پاش برسه
      خیلی وقته رسیده
      چرا خودمون گول بزنیم

  • ناشناس

    خب که چی؟ تجارت نیوز، شما که طرفدار FATF هستی، میشه لطفا مزایا و گشایشهایی رو که توسط برجام ایجاد شد رو با رسم شکل توضیح بدی؟ تا ما هم طرفدار FATF بشیم؟

    • ناشناس

      کمترین مزایا و راه گشایی برجام این بود که چهار سال جلوی رشد جهشی قیمت ارز رو گرفت و تو چهار سالی که برجام نبود قیمت ارز خانمان سوز بود اگر شما فکر میکنید که کشور تحملِ چهار سال دوباره ی جهش ارز و خانمان سوزی رو داره من دیگه حرفی ندارم

    • ناشناس

      دلیل افزایش قیمت دلار افزایش نقدینگی هستش که بخشی قابل توجهی نقدینگی در همان چهارسال اول تولید شد. پس مشکل فقط ارز نیست بی ارزش کردن پول ملت خانمان سوز هستش و اینکه FATF هم راه دور زدن تحریم هارا می بندد.

    • سعید

      یکی از مزیت هاش اینه که کشور های همپیان ما مثل چین و روسیه میتونن با ما مراوده اقتصادی داشته باشند ولی الان اون ها هم حاضر نیستند بخاطر ما تحریم هارو دور بزنن که بانک های خودشون تحریم بشن روسیه و آمریکه بیش از ۹۰۰ بانک در کشور مقابل دارند ولی این عدد برای روسیه در ایران صفره و مراوده اقتصادی چین و آمریکه هفتصد ملیارد دلاره که سهم چین پانصد ملیارد دلاره در حالیکه مراوده ما با چین سی ملیارد دلاره در این شرایط هیچکی حاضر نیست لقمه چربو ول کنه به ما بچسبه و در ضمن موقع برجام بود که روسیه حاضر شد اس ۳۰۰ رو به ما بده و قبل از اون نمیداد همانطوری که الان با وجود رفع تحریم تسلیحاتی هیچی نمیده بنابر این اقتصاد ما باید به کلاس جهانی بپیونده

    • ناشناس

      عزیز وقتی نمونه ادم ها با سوادی مثل شما میبنیم همان روحانی حق مان بود برو تحقیق کن اقتصاد یعنی روحانی نابود کرد اقتصاد را ویران هاش تحویل رئیسی دارد مردم از رئیسی انتظار معجزه دارند باید مهلت داد به رئیسی تا این زمین سوخت را دوباره سر سبزه کند

    • ناشناس

      خب 4 سال اول دولت احمدی نژاد هم، نرخ ارز ثابت موند، اون موقع هم تحریم بودیم، چند تا قطعنامه هم علیه مون صادر شد، خبری از برجام هم نبود، اما جهش ارز اواخر هشت سال دولت ایشان رخ داد، فکر نمیکنی علت اصلی افزایش نرخ ارز، سرکوب اون توی دوره اول دولتها ( برای رأی آوردن دوره دوم)، افزایش نقدینگی و تورم و درنهایت در رفتن فنر توی دوره دومشون باشه؟
      ثانیا گیرم که ارز برای مدت کوتاهی نرخش ثابت موند، بقیه پارامترهای اقتصادی که داغون بودن؛ الان بعد از هشت سال چی گیر مردم اومده غیر بدبختی توی دوره برجامیون؟

    • ناشناس

      کل دنیا قبول کردند فقط کاسبان تحریم که ضرر می کنند مخالفند

    • ناشناس

      چجوری پس عضو اصلی شانگهای شد ??بچه بیا پایین سرمون درد گرفت بابا

    • ناشناس

      پس چجوری عضو اصلی شانگهای شد ?
      بچه بیا پایین سرمون درد گرفت بابا

  • ناشناس

    من مطمئنم این تیم جدید ایران را گلستان می کنن و زندگی مردم به حالت عادی و آرامش بر میگرده.
    البته تو شبکه خبر فقط.

    • ناشناس

      ???

  • ناشناس

    یعنی امیدی به بهبود اقتصادی نیست.وتورم وگرانی همیشه مثل مرگ همراه همیشگی ایرانیان خواهد بود

    • ناشناس

      با عضو شدن در شانگهای و…. این مسئله ها حل میشه

  • حسینی

    من متوجه این موضوع نشدم با اینکه ترامپ و نتانیاهو دارودستشان مخالف fatf بودند و هستند مخالفان fatf در ایران هم با کران ترامپ و نتانیابو هستند یا دولت عن قلابی ؟؟؟ شما منو تفهیم اتهام کنید لطفا

  • حسینی

    ببخشید من اشتباه کردم برجام رو با fatf جابجا کردم

  • حمید ۴۰۰

    اونایی که با این لوایح مخلفت میکنند ۴ سال پیش رو دارند.
    پس اگه راست میگند تورم رو کم کنند و مردم رو از این فلاکت خلاص کنند.
    قیمت دلار و مابقی ارزها رو کم کنند تا ببینم از کجا کسری بودجه را جبران میکنند.ولی نه از جیب و حساب مردم!
    الان تورم ۵۰ درصد هستش ، آیا این تیم اقتصادی میتونه تورم رو به زیر ۱۰ درصد برسونه یا اینکه اینها هم مثل بقیشون فقط بخاطر پست و مقام حرف مفت میزنند!؟

    • ناشناس

      من از مردم کشورم تعجب میکنم که چرا در یک loop چهار الی هشت‌ساله گیر کرده‌اند و از تاریخی که هی داره تکرار میشه درس نمیگیرند. آقا با دولت قبلی چه فرقی کرده شرایط؟ با کدام ابزار نداشته میخوان تورم را کم کنند؟ تنها چیزی که روزبه‌روز آن هم با سرعت کاهش پیدا می‌کنه جان انسان‌هاست

  • ناشناس

    خودشون که نجومی حقوق میگیرند نامردم که مردیم هم بمیریم

  • سلمان

    به درک …جوری تیتر جدید انگار باباتون مرده