کد مطلب: ۵۴۸۵۲۷

پابرجا بودن سفرهای جاده‌ای در روزهای ممنوعه

پابرجا بودن سفرهای جاده‌ای در روزهای ممنوعه

در هفته‌ای که گذشت و درحالی که از چهارشنبه ممنوعیت‌های کرونایی سفر اعمال شده است، با وجود کاهش نسبی تردد وسایل نقلیه مختلف، خبری پایین آمدن ترافیک و شلوغی محورهای مواصلاتی کشور نیست و به نظر می‌رسد این ممنوعیت‌ها انطور که باید اجرایی نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بود از ساعت ۱۲ چهارشنبه هفته گذشته (دوازدهم خردادماه) تا ساعت ۱۲ ظهر دوشنبه ( ۱۷ خردادماه) ممنوعیت تردد بین استانی اجرا شود اما به نظر می‌رسد این ممنوعیت‌ اجرا نشد و سفرهای بین استانی روند کاهشی را در روزهای هفته گذشته به غیر از کاهش جزئی در روزهای ممنوعیت اعلام شده تجربه نکرد و این کاهش نیز در پی افزایش سفرهای مردم در روزهای ابتدایی هفته گذشته بود.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور، در بازه زمانی جمعه هفتم خرداد ماه تا پنج‌شنبه هفته گذشته ۱۳ خرداد ماه تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای بین استانی به طور متوسط به یک میلیون و ۸۵۲ هزار و ۳۲۵ وسیله نقلیه بوده است. این میزان تردد نسبت به هفته قبل از آن هشت دهم درصد افزایش داشت و نسبت به هفته مشابه سال گذشته با پنج درصد کاهش همراه بود.

61943707

نکته قابل توجه دیگر در این آمار منتشر شده این است که در بازه زمانی مورد نظر هشت میلیون و ۷۷۳ هزار پلاک یکتا در محورهای مواصلاتی مشاهده شده است و این آمار یعنی خودروهای مشاهده شده با پلاک یکتا نسبت به هفته‌های قبل تغییر چندانی نداشته است و حتی نسبت به ممنوعیت‌های کرونایی گذشته در هفته‌ای مشابه افزایش نسبی داشته است. این خودروها مانند گذشته عمدتا متعلق به استان‌های تهران و البرز با سهمی بیش از ۲۰ درصد و پس از متعق به استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران و گیلان است.

61943711

دو استان شمالی مازندران و گیلان جز مسافرپذیرترین مناطق در کشور به شمار می‌روند که به محض تعطیل شدن ایامی در هفته شاهد سفرهای بسیار زیادی به این دو استان هستیم. آمارها هم گویای این مسئله است و به عنوان مثال در هفته‌ای که گذشت پلاک‌های غیر بومی مشاهده شده در مازندران عمدتا متعلق به استان‌های تهران و البرز، خراسان رضوی، اصفهان و گیلان بوده و عمده پلاک‌های غیر بومی مشاهده شده در گیلان نیز به استان‌های تهران و البرز، مازندران، قزوین، اصفهان و اردبیل اختصاص داشته‌اند.

ترددهای بین استانی در هفته گذشته در استان‌های خوزستان، یزد، آذربایجان شرقی و بوشهر به ترتیب با هشت درصد، هفت درصد، شش درصد و پنج درصد بیشترین افزایش را نسبت به هفته مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند و در استان‌های زنجان، گیلان، قزوین و مازندران نیز به ترتیب با منفی ۲۳ درصد، منفی ۲۱ درصد، منفی ۱۶ درصد و منفی ۱۶ درصد بیشترین کاهش سفر را داشته‌اند.

البته تغییری که اخیرا در اعلام آمارهای تردد بین‌استانی مرکز مدیریت راه‌های کشور ایجاد شده این است که این اعداد و ارقام تنها با سال گذشته مقایسه و بررسی می‌شود و دیگر خبری از مقایسه آن با هفته‌ قبل از ارائه این آمارها نیست.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران را از صفحه اختصاصی انتخابات تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    والله این جور که ما تو جدول می بینیم ، بیشترین تردد بین استانی ،بعد از استان های تهران و البرز ، استان نورچشمی قم و استان قزوین است . حالا چرا اشاره ای به استان قم نشده ، باید از خبرگزاریهای دروغ پرداز جمهوری اسلامی پرسید .