کد مطلب: ۷۳۴۴۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا رئیس جمهور چین به عربستان می‌رود؟

چرا رئیس جمهور چین به عربستان می‌رود؟

رئیس جمهور چین در راستای تقویت روابط چین با عربستان سعودی، پنج‌شنبه آینده به ریاض سفر خواهد کرد. آمریکا به عنوان متحد عربستان و با وجود تنش‌های اخیر خود با هر دو این کشورها، از اتحاد و همکاری آنها احساس رضایت ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شی‌جین‌پینگ، رئیس جمهور چین قرار است روز پنجشنبه برای یک سفر دولتی دو روزه وارد عربستان سعودی شود. این سفر در بحبوحه تنش‌های شدید بین ایالات متحده و این دو کشور اتفاق می‌افتد.

به گفته چند منبع آگاه، سفر شی به ریاض شامل نشست چین و عربستان و کنفرانس چین و شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود. یک منبع دیپلماتیک عربی که این سفر را نقطه عطفی برای روابط اعراب و چین توصیف کرد می‌گوید حداقل 14 نفر از سران کشورهای عربی قرار است در اجلاس سران چین و اعراب شرکت کنند.

به نقل از سی‌ان‌ان ، شایعاتی مبنی بر سفر رئیس جمهور چین به بزرگترین متحد آمریکا در خاورمیانه ماه‌هاست که منتشر شده، اما هنوز توسط دولت‌های عربستان سعودی و چین تایید نشده است.

پکن هیچ اعلام رسمی مبنی بر سفر شی‌جین‌پینگ به عربستان سعودی نداشته. هنگامی که در روز سه‌شنبه از مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه، در مورد این سفر احتمالی سوال شد، گفت که هیچ اطلاعاتی برای ارائه در این زمینه ندارد.

هفته گذشته، دولت عربستان سعودی بدون تایید تاریخ دقیق، فرم‌های ثبت‌نام را برای خبرنگاران برای پوشش خبری اجلاس پیش رو ارسال کرد. دولت عربستان سعودی از پاسخ به درخواست سی‌ان‌ان نیز برای کسب اطلاعات در خصوص سفر شی و نشست‌های برنامه‌ریزی‌شده سران این کشورها خودداری کرد.

گزارش‌های مربوط به این دیدار که مدت‌ها مورد انتظار بود، در شرایطی منتشر می‌شود که ایالات متحده درگیر چندین اختلاف نظر با پکن و ریاض است، که بر خلاف خواسته واشنگتن تنها کاری که در این سال‌ها کرده‌اند، مستحکم‌تر کردن روابط دوجانبه بود.

ایالات متحده و عربستان سعودی هنوز درگیر مناقشه جنجالی خود بر سر تولید نفت هستند که در ماه اکتبر با لفاظی‌های شدید و اتهامات مبادله‌ای به اوج خود رسید. زمانی که کارتل نفتی اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی تولید نفت را دو میلیون بشکه در روز کاهش داد تا قیمت‌ها را به ثبات برساند. این تصمیم علیرغم مبارزات سنگین آمریکا علیه آن در نهایت اتخاذ شد.

آمریکا از اتحاد چین و عربستان راضی نیست!

اخیرا عربستان سعودی که به مدت 80 سال متحد قوی ایالات متحده بود از کاهش حضور امنیتی ایالات متحده در منطقه نارضایتی داشته.

چین که یک غول اقتصادی در شرق است، بر سر تایوان با آمریکا اختلاف داشته است. رئیس جمهور ایالات متحده، جو بایدن بارها قول داده که در صورت حمله چین، از تایوان محافظت کند. این موضوع به شدت تنش در روابط نامطمئن بین واشنگتن و پکن را که در حال حاضر برای نفوذ در خاورمیانه با یکدیگر رقابت می‌کنند، تشدید کرده است.

در حالی که متحدان آمریکا در خلیج فارس واشنگتن را به عمل نکردن به تضمین‌های امنیتی خود در منطقه متهم می‌کنند، چین روابط خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین با دشمنان ایالات متحده یعنی ایران و روسیه تقویت کرده است.

چین و عربستان سعودی نیز مواضع متفاوتی در قبال غرب در رابطه با جنگ اوکراین اتخاذ کرده‌اند. هر دو از تایید تحریم‌ها علیه روسیه خودداری کرده‌اند. برای مثال ریاض بارها تاکید کرده است که مسکو شریک اصلی تولید انرژی است که باید در تصمیمات اوپک پلاس مورد مشورت قرار گیرد.

پس از کاهش شدید قیمت نفت در ماه گذشته، برخی از مقامات آمریکایی عربستان سعودی را به همراهی با روسیه و کمک به ولادیمیر پوتین در جنگ با اوکراین متهم کردند. مقامات سعودی سوء استفاده از نفت و اسلحه قرار دادن آن و هر گونه جانبداری از روسیه را رد کرده‌اند.

بایدن در ماه اکتبر گفت که ایالات متحده باید در رابطه خود با عربستان سعودی که ظاهراً بایدن در سفر ماه جولای خود به ریاض سعی در ترمیم آن داشت، بازنگری داشته باشد.

او که قول داده بود پادشاهی عربستان را به کشور طرد شده و منفور تبدیل کند و پادشاه را به قتل جمال خاشقچی متهم کرده بود، در بحبوحه کمبود جهانی نفت به ریاض رفت و با بن سلمان دیدار کرد.

با این حال، این دیدار تنها تنش‌ها را تشدید کرد و در نهایت هیچ افزایشی در تولید نفت حاصل نشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    شما با این سیاست مسخره نگاه به شرق که با خودتحریمی
    به کشور تحمیل کردید چه نتایجی برای کشورمان داشت!؟
    به جز اینکه یک کشور ایزوله شده در منطقه و منفک در
    از جهان مجبوریم نفت ارزان بفروشیم و کالای بنجل لچاز
    چین وارد کنیم!