کد مطلب: ۷۳۲۳۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چین از سیاست کووید صفر پا پس کشید

چین از سیاست کووید صفر پا پس کشید

در حالی که اعتراضات مردمی در چین ادامه دارد، مقامات برخی مناطق از کاهش محدودیت‌های کرونایی خبر می‌دهند. انتظار می‌رود مرزهای چین سال آینده به سمت بازگشایی بروند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چین قرار است در روزهای آینده کاهش پروتکل‌های کرونایی و کاهش آزمایش‌های کرونا را اعلام کند. این اتفاق، تغییر قابل توجهی در سیاست‌های چین پس از خشم و اعتراضات گسترده مردم نسبت به این محدودیت‌ها بود که سخت‌ترین محدودیت‌های کرونایی جهان به شمار می‌آیند.

موارد ابتلا در سراسر چین همچنان در بالاترین حد خود قرار دارند، اما این تغییرات در حالی رخ می‌دهد که برخی از شهرها در روزهای اخیر قرنطینه خود را برداشته‌اند. همچنین یک مقام ارشد نیز گفت که توانایی ویروس در ایجاد بیماری در حال تضعیف است.

به نقل از رویترز ، مقامات بهداشتی که کاهش محدودیت در مناطق خود را اعلام کرده‌اند به اعتراضات اشاره‌ای نکرده‌اند. اعتراضاتی که بزرگ‌ترین نمایش نافرمانی مدنی در چین در سال‌های اخیر است که از روشن کردن شمع‌ها در پکن گرفته تا درگیری‌های خیابانی با پلیس در گوانگجو را شامل می‌شود.

به گفته منابع آگاه، تغییراتی که قرار است اعلام شود شامل کاهش آزمایش‌های انبوه و آزمایش‌های منظم اسید نوکلئیک و اقداماتی است که اجازه می‌دهد موارد مثبت و افراد نزدیک به آنها تحت شرایط خاصی در خانه قرنطینه شوند. این با پروتکل‌های قبلی که منجر به ناامیدی عمومی شد، فاصله زیادی دارد. زیرا کل جوامع، حتی پس از یک مورد مثبت گاهی اوقات برای هفته‌ها تعطیل می‌شدند.

این ناامیدی در هفته گذشته در تظاهرات نافرمانی عمومی در سرزمین اصلی چین که از زمان به قدرت رسیدن رئیس جمهور شی‌جین‌پینگ در سال 2012 بی‌سابقه بود، خروشید و در حالی اتفاق افتاد که اقتصاد این کشور قرار است با رشدی بسیار کندتر از دهه‌های گذشته وارد دوره جدیدی شود.

تغییر قوانین کرونایی چین

کمتر از ۲۴ ساعت پس از اعتراضات خشونت‌آمیز روز سه‌شنبه در گوانگجو، مقامات دست‌کم هفت منطقه از این هاب تولیدی بزرگ اعلام کردند که در حال لغو قرنطینه‌های موقت هستند. یکی از مناطق اعلام کرد که به مدارس، رستوران‌ها و مشاغل از جمله سینماها اجازه بازگشایی می‌دهد. شهرهایی از جمله چونگ‌کینگ و ژنگژو نیز کاهش محدودیت‌ها را اعلام کردند.

معاون نخست وزیر، سان چونلان، در اظهاراتی که در رسانه‌های دولتی گزارش شده است، گفت: کشور با وضعیت جدید و وظایف جدیدی در پیشگیری و کنترل کرونا مواجه است، همزمان با تضعیف قدرت بیماری‌زایی ویروس امیکرون، افراد بیشتری واکسینه می‌شوند و تجربه مهار این ویروس افزایش پیدا می‌کند. اشاره به ضعیف شدن ویروس با اظهارات قبلی مقامات مبنی بر مرگبار بودن آن در تضاد است.

تحلیلگران در یادداشتی تحقیقاتی می‌گویند: سخنرانی سان، علاوه بر تسهیل قابل توجه اقدامات کنترلی کرونا، سیگنال قوی دیگری را ارسال می‌کند مبنی بر اینکه سیاست کووید صفر در چند ماه آینده پایان خواهد یافت. این دو رویداد شاید به آغاز پایان سیاست کووید صفر اشاره کنند.

در پایتخت، پکن، برخی از جوامع در حال آماده شدن برای تغییرات هستند. ساکنان گفتند که یکی از جوامع در شرق شهر این هفته یک نظرسنجی آنلاین در مورد امکان قرنطینه موارد مثبت در خانه برگزار می‌کند.

بازگشایی مرزهای چین

در حالی که چین همچنان در تلاش برای مهار ویروس و واکسیناسیون سالمندان است، در سرتاسر جهان انتظارت مبنی بر بازگشایی مرزهای این کشور در مقطعی از سال آینده افزایش یافته است.کارشناسان بهداشت اما نسبت به شیوع بیماری و مرگ در صورت افسارگسیختن کرونا قبل از افزایش واکسیناسیون هشدار می‌دهند.

سهام و بازارهای چین در سرتاسر جهان ابتدا پس از اعتراضات آخر هفته در شانگهای، پکن و دیگر شهرها کاهش یافتند، اما بعداً با این امید که فشار عمومی می‌تواند منجر به رویکرد جدیدی از سوی مقامات شود، بهبود پیدا کردند.

صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه اعلام کرد که شیوع بیشتر کرونا در کوتاه‌مدت بر فعالیت‌های اقتصادی چین تأثیر می‌گذارد و می‌افزاید که زمینه برای بازسنجی ایمن سیاست‌ها وجود دارد که می‌تواند به رشد اقتصادی در سال 2023 کمک کند.

اقدامات محدودکننده و سختگیرانه چین در سال جاری فعالیت اقتصادی داخلی را کاهش داده و از طریق وقفه در زنجیره تامین به کشورهای دیگر سرایت کرده است.

داده‌های یک نظرسنجی رسمی در روز چهارشنبه، نشان داد که فعالیت کارخانه‌ها در نوامبر برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافته است. در حالی که به نظر می‌رسد تغییر لحن در مورد کرونا پاسخی به نارضایتی عمومی است، مقامات به دنبال بازجویی از افراد حاضر در تظاهرات نیز هستند.

ناظر مخالفان چین، که توسط خانه آزادی با بودجه دولت ایالات متحده اداره می‌شود، تخمین زده است که حداقل 27 تجمع اعتراضی از شنبه تا دوشنبه در سراسر چین برگزار شده است. اندیشکده ASPI استرالیا 51 اعتراض در 24 شهر را تخمین زد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چینی ها هم فهمیدند کرونا دروغ بوده و کاسبان کرونا به فکر منافع خودشان بوده اند