کد مطلب: ۴۹۰۲۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بلاتکلیفی ۶ ماهه سهام عدالت / ارزش سهام عدالت دود شد؟

بلاتکلیفی 6 ماهه سهام عدالت / ارزش سهام عدالت دود شد؟

سهام عدالت آزاد شد تا سهامداران بتوانند با فروش سهامشان بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنند، اما هم ارزش آن به کمتر از نصف رسیده و فروش آن متوقف شده و سهامداران بلاتکلیف هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شش ماه از آغاز آزادسازی و پنج ماه از شروع فروش سهام عدالت می‌گذرد. آزادسازی این سهام برای مردم و دولت چه آورده‌ای داشت؟

از ابتدا بسیاری از کارشناسان برای آزادسازی بدون زیرساخت و به یک باره سهام عدالت به دولت هشدار دادند. در واقع ورود 50 میلیون سهامدار به بورس بحث‌برانگیز بود.

دولت با شعار کمک به معیشت مردم فرایند فروش را در هفته اول خرداد ماه آغاز کرد. در کنار دولتمردان که هر روزه از ارزشمند بودن سهام عدالت و لزوم آزادسازی آن می‌گفتند، نمایندگان مجلس نیز آزادسازی را مثبت می‌دانستند و از آن دفاع می‌کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص گفت: با آزادسازی سهام عدالت حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان معادل یک‌دوم بودجه عمومی کشور از دارایی دولت به مردم منتقل می‌شود و چندین میلیون تومان به دارایی خانواده‌های پنج نفره افزوده می‌شود که تحولی اساسی در سبد دارایی‌های آنهاست.

پورابراهیمی همچنین تاکیده کرده بود که واگذاری نباید زمان‌بر باشد. اما آیا سهام عدالت آنطور که دولت تاکید می‌کرد ارزشمند ماند و توانست کمکی به خانوارها کند؟

آیا تحولی در معیشت مردم رخ داد؟

قرار بود در طرح آزادسازی سهام عدالت، سهامدارانی که به فروش سهامشان نیاز دارند بخشی از آن را بفروشند. از ابتدا فرایند فروش زمان‌بر و کند آغاز شد و در خوشبینانه‌ترین حالت پس از گذشت چند هفته پول سهام به صورت خرد واریز می‌شد. در برخی از موارد رقم واریزی‌ها کمتر از 10 هزار تومان بود.

اما همین روند کند و واریزی خرد پس از قابل فروش شدن 30 درصد دوم عملا متوقف شد. از اواخر مرداد ماه تا به امروز سهامداران پول قابل توجهی به‌ازای فروش سهامشان دریافت نکرده‌اند.

با آغاز روند ریزشی بازار سهام از دهه سوم مرداد ماه و بلوکی شدن روش فروش، حقوقی‌ها تمایلی به خرید این سهام ندارند. حتی بسیاری از فعالان بازار سرمایه علت اولیه ریزش بازار سهام را فروش آبشاری سهام عدالت می‌دانند.

ارزش سهام عدالت حدودا نصف شده، برگه 532 هزار تومانی سهام عدالت که نزدیکی مرز 21 میلیون تومان پیش رفته بود در این هفته به 10 میلیون و 800 هزار تومان هم رسید.

اما سهامدارانی که درخواست‌ فروش سهامشان را ثبت کرده‌اند و به پول آن نیاز دارند، منتظر واریز پولشان هستند. برخی نیز می‌گوید برخی از نمادهای سبد سهامشان فروخته شده اما واریز نمی‌شود.

آخرین اخبار مربوط به سهام عدالت را در صفحه سهام عدالت تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سرطان

    کی پول ریخته میشه

  • ناشناس

    شمااگه واقعا مثل خیلی ازمردم برای پنج میلیون که زندگیشونوعوض که نه ولی تکون میده اینهمه بیخیالو مسخرره نمیکنید بخداقسم باید جواب بدین

  • ناشناس

    بانک ملی شما خداوکیلی وجدان دارید چنانکه از خرداد ماه ۳۰ درصد را وتو مهرداد هم شستش درصد را برای فروش گذاشتم پس چرا تاحالا چیزی به حسابم واریز نشده کارگزاری فارابی شمارا چرا سی درصد مارا نپذیرفته‌است هم خوب چیزهای از شیراز کشوری

  • ناشناس

    احمدی نژاد کجایی که دوریال سرمایه سهام عدالتو که دادی به مردم خوردن یه لیوان آب خنکم روش.

  • ناشناس

    3ماه.پیش..30درصدسهامم.راازطریق.بتک.ملت.بفروش.گذاشتم.ولی.چیزی.واریزنشده.تکلیفم.چیست.محمدرضامردصال.اورمیه

  • علی

    من فقط موندم تا حالا چراپای صندوق رای گیری وقت خودمو تلف میکردم .

  • علی

    فقط خوشم اومده مسولین بورس وکارگزاری ها بدون هیچ ترسی هر بلایی دلشون میخواد سر مردم میارن.باید بهشون بگیم خسته نباشی دل اور دل شیر دارین که دولت و وزارت اقتصادی وبازرسی امور اقتصاد و آرایی اصل به حساب نمیارین.

  • علی

    نوشتن که ناظر بازار بورس نقش شاکی ومدافع حقوق سهامداران جزع در برابر حقوقی ها برعهده دارد!!!!ناظر بازار با متوقف کردن فروش سهام عدالت ونادیده گرفتن مشکلات مردم که میتونستن باپول سهام حل کنند .بزرگترین ظلم را به سهامداران جزع که همون قشر ضعیف جامعه هستن .انجام داد..کمر مردم زیر فشار خرد شده .بی انصاف خدا نشناس .کافر هم اینقدر بیرحم نیست ناظر بازار مردم نابود کرد .خجالت نمیکشن میخوان مثلا بگن مدافع حقوق ما هستن .خدا لعنت کنه ناظر بازار نباید فروش متوقف کنه .چند روز بعد از سبز شدن بورس فروش متوقف کرد میخوان بگن دلیل سبز شدن بورس توقف هست درصورتیکه که چهار روز قبل بورس سبز شده بود مردم خرفرض کردن

  • سعیدی

    تجارت نیوزت تو کاری بکن ۶دماه فروختیم بانک ملت گوش بد خواد نیست شهریور تا الان نریخت خورد خورد چی کار می شه کرد باش خودت حرف ما رو برسون به کارگزاری که پشت میز نشستن

  • علی

    حداقل نمیخواید چیزی بدید مگه مرض دارید مردمو میزارید سره کار که برن ثبت نام بیخود کنن پول خرج کنن