کد مطلب: ۵۰۳۶۹۳

پانسمان نیست؛ «سوخته» ها می میرند!

پانسمان نیست؛ «سوخته» ها می میرند!

آمار سوانح سوختگی در کشور سالانه بیش از ۲۰۰هزار نفر است. از این آمار ۳۰هزار نفر در بیمارستان‌های سوختگی بستری و ۳هزارنفر فوت می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همین چند عدد ساده کافی است که لرزه به اندام افراد بیفتد. ترس از این اتفاق تلخ را آنهایی می‌دانند که یا سوخته‌اند یا اینکه یکی از نزدیکان‌شان به این ضایعه دلخراش دچار شده‌اند.

آنهایی که در ایران دچار سوختگی می‌شوند، شرایط و وضعیت خوبی نخواهند داشت، به همین دلیل است که رئیس انجمن سوختگی ققنوس اعتقاد دارد باید روی بحث پیشگیری سرمایه‌گذاری کرد؛ زیرا شرایط آنقدر بد است که بهتر آن است از اتفاق افتادن چنین شرایطی جلوگیری کرد.

محمدجواد فاطمی توضیح می‌دهد که در بروز سوختگی شرایط بسیار بدی داریم و مردم در ایران ۸ برابر متوسط جهانی می‌سوزند و متأسفانه درحال حاضر در رده‌های بالای شیوع سوختگی در ایران قرار داریم.

او توضیح می‌دهد که سالانه بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار نفر در ایران می‌سوزند و بیش از ۳۰هزار نفر از این افراد نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان دارند. اما آمارها نشان می‌دهد که متأسفانه بیش از ۳هزار نفر نیز بر اثر سوختگی شدید جان خود را از دست می‌دهند.

نبودِ تجهیزات استاندار آمارها را بالا می‌برد

به گفته این پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، ما در استانداردسازی مشکل داریم؛ بسیاری از وسایل گازسوز استاندارد نیستند، نبودِ کپسول‌های استاندارد، فیزیک نادرست ساختمان‎ها، عدم پیش‌بینی زمان اعلام حریق، نبودِ پله‌های اضطراری در ساختمان‌ها و خودروهای غیراستاندارد از جمله عواملی هستند که سبب افزایش آمار سوختگی در کشور به شمار می‌روند.

ما هنوز مدارسی داریم که سیستم گرمایشی درستی ندارند و هر از چندگاهی شاهد بروز حوادث بسیار سهمگین در یک گوشه کشور بوده‌ایم که نمونه آن سوختن کودکان شین‌آبادی و اسوه حسنه در زاهدان بود.

به اعتقاد رئیس هیأت‌مدیره انجمن ققنوس ساختمان‌ها در کشور ما استاندارد نیستند و به ساختمان پلاسکو نیز اشاره می‌کند که ده‌ها آنش‌نشان به دلیل گرفتارشدن در آتش و نبودِ راه فرار زنده زنده سوختند.

او به آمار سوختگی الکتریکی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «در کشور ما متأسفانه آمار زیادی از افراد بر اثر سوختگی الکتریکی و عوارض ناشی از آن جان‌شان را از دست می‌دهند. این گروه افراد شرایط بسیار بدی دارند، زیرا جریان برق پوست و گوشت آنها را می‌سوزاند و آنهایی هم که دچار برق‌گرفتگی می‌شوند و زنده می‌مانند، در بیشتر مواقع دچار قطع عضو می‌شوند»

خلأ قانونی در حوزه سوختگی

اینها وقتی تأسفبار ر جلوه می‌دهد که بدانیم در خصوص سوختگی خلأهای قانونی وجود دارد. این را بیشتر در مورد کسانی که با اسیدپاشی دچار سوختگی شده‌اند، می‌شود دید و تنها وقتی می‌تواند این آمار را کاهش داد که قانون‌گذاری، استانداردسازی و آموزش در کنار یکدیگر قرار گیرد تا زمینه کاهش آمار سوختگی فراهم شود.

درمان درستی برای بیماران سوختگی وجود ندارد

آن دسته از کادر درمان که در بیمارستان‌های سوختگی مشغول به کار هستند، شرایط سخت بیماران را از نزدیک شاهد هستند. آنها می‌دانند که نسبت بیماران به تخت‌های بیمارستان بسیار بالاست و مراکز سوختگی به دلیل شرایط اقتصادی که این روزها در کشور ما حاکم است، امکانات کافی ندارند. اتاق‌ها برای بیماران سوختگی مناسب نیست و در بخش‌های آی‎سی‌یو و نگهداری ایزوله بیماران این بخش دچار مشکل هستیم.

به گفته فاطمی، در حال حاضر در پانسمان بیماران سوختگی دچار مشکل هستیم و یکی از دلایل بالای آمار مرگ‌ومیر بیماران سوختگی نبودِ تجهیزات مناسب برای پانسمان است.

افرادی که دچار سوختگی می‌شوند و پس از آن نیز بهبود یافته و به خانه بر می‌گردند نیز، شرایط عادی نخواهند داشت؛ زیرا پس از خوب‌شدن در برخی از موارد با عدم پذیرش جامعه و خانواده روبه‌رو می‌شوند و این موضوع می‌تواند درد جانکاه‌تری نسبت به درد جسمی آنها باشد.

در واقع می‌توان گفت فردی که دچار سوختگی شده است، با کامپلس پیچیده و در هم تنیده‎ای روبه‌روست که درحال حاضر نه دولت توان حل آن را داشته و نه مردم با آن کنار می‌آیند.

خرید تجهیزات و پانسمان‌های سوختگی در این روزها بسیار سخت شده و همین بحث درمان بیمارانی که دچار سوختگی شده‌اند را با چالش روبه‌رو کرده است. درحال حاضر امکان پانسمان برای بیمارانی که دچار سوختگی شده‌اند، وجود ندارد و در واقع بحث خرید این پانسمان‎ها منتفی است. به همین دلیل درحال حاضر روش‌های قدیمی درمان برای بیماران سوختگی استفاده می‌شود و از پماد و پانسمان‌های قدیمی برای این بیماران استفاده می‌شود.

کرونا آمار سوختگی را بالا برده است

کرونا بر همه بیماری‌های کشور تأثیر خود را گذاشته است و آمارها نشان می‌دهد از آغاز سال تاکنون آمار سوختگی‌ها نیز افزایش داشته است. فاطمی معتقد است که یکی از دلایل اصلی این اتفاق این است که مصرف ضدعفونی و الکل‌های بهداشتی در خانواده‌ها بالا رفته و همین موضوع سبب شده است که مراجعات بیشتر به بخش سوانح و سوختگی بیمارستان‌ها داشته باشیم.

او تأکید می‌کند که بارها پیش آمده است که نگه‌داشتن الکل در خودرو فاجعه ایجاد کرده است و بارها شاهد سوختگی افرادی بوده‌ایم که به دلیل استفاده از الکل در ضدعفونی و نزدیک‌شدن به آتش دچار حادثه شده‌اند و این افزایش آمارها بر گردن کروناست.

تحریم‌ها شرایط سوختگی را بدتر کرده است

خرید تجهیزات و پانسمان‌های سوختگی در این روزها بسیار سخت شده و همین بحث درمان بیمارانی که دچار سوختگی شده‌اند را با چالش روبه‌رو کرده است.

فاطمی توضیح می‌دهد که درحال حاضر امکان پانسمان برای بیمارانی که دچار سوختگی شده‌اند، وجود ندارد و در واقع بحث خرید این پانسمان‎ها منتفی است. به همین دلیل درحال حاضر روش‌های قدیمی درمان برای بیماران سوختگی استفاده می‌شود و از پماد و پانسمان‌های قدیمی برای این بیماران استفاده می‌شود.

او توضیح داد که قیمت پانسمان این بیماران بسیار افزایش یافته است و اگر تا پیش از این قیمت یک‌بار پانسمان برای یک بیمار در حدود یک‌میلیون تومان تمام می‌شد، در حال حاضر ۷میلیون تومان نیز برای پانسمان کم است و در واقع بیشتر بیماران توان پرداخت ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیون تومان هزینه درمان سوختگی را نخواهند داشت و متأسفانه بیمار سوختگی با مرگ خود هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.

فاطمی توضیح داد که انجمن ققنوس روی پیشگیری و آگاهی‌دادن به مردم برنامه‎ریزی کرده است و تلاش می‎کند که کارگاه‌های آموزشی برای جلوگیری از سوختگی برگزار کند؛ زیرا بر این باور است که در سوختگی مهم‎ترین کار پیشگیری است و باید سازمان‌ها و ارگان‌هایی مانند آموزش و پرورش، صداوسیما قوه‌قضائیه، سازمان آتش‌نشانی و وازتخانه‌های کشور و نیرو دست در دست هم دهند تا آمار سوختگی کاهش پیدا کند.

این فوق تخصص پلاستیک و زیبایی با گلایه می‌گوید پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای زیرنظر ریاست‌جمهوری داده شده است اما به دلیل آنکه اولویت‌های بسیار بیشتری در برنامه کارهای دولت قرار دارد، این موضوع فعلا به بایگانی سپرده شده است.

آموزش اساس پیشگیری از سوختگی

افشین امیدوار فوق تخصص چراحی پلاستیک نیز از وضعیت بد سوختگی در ایران صحبت کرده و معتقد است که ساختن بیمارستان و اضافه‌شدن تخت‌های بیمارستانی راه‌حل درمان سوختگی نیست.

او می‌گوید مهم‎ترین کاری که باید در این خصوص انجام شود، آموزش و فرهنگ‎سازی است تا تغیییر رفتار عمومی رخ دهد.

این جراح پلاستیک توضیح می‎دهد که به دلیل استفاده از وسایل گازسوز در زمستان‌ها بیشتر حوادث سوختگی در این فصل رخ می‌دهد. به همین دلیل جا دارد که آموزش و پرورش آموزش‎های لازم را از سطح مدارس در این ایام آغاز کند.

او ادامه می‎دهد: «طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش ۳۵هزار کلاس درس غیراستاندارد در کشور وجود دارد؛ یعنی ۳۵هزار شین‌آباد بالقوه و این درحالی است که حتی یک جمله دوخطی در مورد پیشگیری از سوختگی در کتاب‌های درسی گنجانده نشده و تنها در کتاب‌های فنی و حرفه‌ای مطالبی در خصوص اطفای حریق آمده است.»

منبع: شهروند آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.