کد مطلب: ۵۳۱۰۰۴

حواشی فوتبال اروپا

کودتای تیم‌های بزرگ اروپایی علیه یوفا و فیفا

کودتای تیم‌های بزرگ اروپایی علیه یوفا و فیفا

۱۲ باشگاه بزرگ اروپایی پس از ماه‌ها مذاکره و حواشی، بدون توجه به تهدید‌های فبفا و یوفا، به طور رسمی از تاسیس سوپر لیگ اروپا خبر دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، منچستریونایتد، لیورپول، آرسنال، چلسی، تاتنهام، منچسترسیتی، اینتر، میلان و یوونتوس دوازده عضو موسس سوپر لیگ اروپا هستند.

چند سالی است که در بین مدیران چند باشگاه‌ بزرگ اروپایی، صحبت از تاسیس لیگ قهرمانان جدیدی گفته می‌شود. اولین ایده برای برگزاری این مسابقات را فلورنتینو پرز در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد اما بعد از یکی دو سال از آغاز جدی‌تر برای تشکیل این لیگ و ایجاد حواشی‌های مختلف، ۱۲ باشگاه موسس این پروژه از کلید خوردن تورنمنتی که حمله ای مستقیم به یوفا و چمپیونزلیگ است، خبر دادند. متن بیانیه این باشگاه‌ها به شرح زیر است:

«امروز دوازده باشگاه معتبر فوتبال اروپا گرد هم آمده اند تا اعلام کنند که با تأسیس یک رقابت جدید میان‌هفتگی، سوپر لیگ، تحت مدیریت باشگاه های موسس آن موافقت کرده اند.»

این بیانیه و این جمله‌ها اعلام جنگی بین تیم‌های ثروتمند و بزرگ اروپایی با یوفا، فیفا و البته سازمان لیگ‌های بزرگ اروپایی است.

از آن جایی که یوفا از برگزاری مسابقات اروپایی درآمد بسیار بالایی دارد اما درصد کمی از آن درآمد به باشگاه‌ها می‌رسد، باشگاه‌های بزرگ و قدرتمند اروپایی با رهبری فلورنتینو پرز (مدیرعامل باشگاه رئال مادرید) به دنبال کسب درآمد بیش‌تر، برای تاسیس این لیگ اروپایی اقدام کردند. به نقل از نیویورک تایمز هر باشگاه با عضویت در این لیگ، هر سال حدود ۴۵۰ میلیون یورو درآمد کسب می‌کند.

نکته قابل توجه آن است که با خروج این تیم‌ها از لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا، این لیگ‌ها از اعتبار قبلی خود فاصله می‌گیرند و درآمد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. حتی برخی از خبرگزاری‌های اروپایی نقل کردند که فعلا لیگ‌های اروپایی و کشوری به حالت تعلیق درآمدند تا تکلیف سوپر لیگ مشخص شود.

یوفا به دلیل منافع مادی و معنوی خودش به دنبال آن است که برای تاسیس این لیگ سنگ اندازی کند و آن را به رسمیت نمی‌شناسد و در محدودیت‌های زیادی را برای تیم‌ها و حتی بازیکن‌های تیم‌های حاضر در سوپر لیگ اروپا را به نوعی تحریم می‌کند. در مقابل سود و درآمد زیادی که برای باشگاه‌های حاضر در این لیگ دارد، نه تنها برای یوفا بلکه باعث کاهش درآمد تیم‌های متوسط اروپا می‌شود.

فرمت برگزاری سوپرلیگ

۲۰ باشگاه شرکت کننده که ۱۵ تیم اعضای موسس سوپر لیگ هستند و یک مکانیزم انتخابی برای ۵ تیم دیگر که سالیانه بر اساس دستاوردهایی که در فصل قبل داشته اند به این لیگ راه خواهند یافت

بازی های میان هفتگی در حالی که تمام باشگاه های شرکت کننده به رقابت در لیگ های داخلی خود نیز ادامه خواهند داد و حفظ تقویم مسابقات سنتی داخلی که همچنان در قلب بازی های باشگاه حفظ خواهد شد.

آغاز سوپرلیگ از ماه آگوست در دو گروه ده تیمی که دو دیدار رفت و برگشت در خانه خود و خانه حریف برگزار خواهند کرد و سه تیم برتر در هر گروه مستقیما به یک چهارم نهایی صعود می کنند. تیم های چهارم و پنجم دو گروه در دو بازی پلی آف رفت و برگشت تکلیف دو جایگاه باقیمانده در یک چهارم نهایی را روشن خواهند کرد. فرمت دو بازی رفت و برگشت حذفی برای رسیدن به فینال در پایان ماه مه استفاده خواهد شد و فینال نیز در قالب یک مسابقه در زمینی بی طرف برگزار می گردد.

پس از برگزاری سوپرلیگ اروپایی مردان، کار شکل دهی سوپرلیگ فوتبال زنان نیز شروع خواهد شد تا به پیشرفت و توسعه فوتبال زنان کمک کند.

واکنش‌ها به تاسیس سوپر لیگ اروپا

یوفا در بیانیه ای مشترک با لیگ های اسپانیا، انگلیس و ایتالیا و همچنین فدراسیون های فوتبال گفت: «اگر این اتفاق رخ دهد می خواهیم یک بار دیگر تکرار کنیم که ما، یوفا، اتحادیه فوتبال انگلیس، لیگ برتر، سری آ، فدراسیون فوتبال اسپانیا و ایتالیا و حتی فیفا و تمام انجمن های زیر مجموعه ما برای متوقف کردن این ایده متحد خواهیم شد. این پروژه بدبینانه طرحی است که بر اساس منافع شخصی چند باشگاه و در زمانی بنا نهاده شده که ما بیش از هر موقعی به همبستگی احتیاج داریم. ما برای جلوگیری از این اتفاق تمام تدابیر موجود در همه سطوح اعم از قضایی و ورزشی را در نظر خواهیم گرفت.»

واکنش اتحادیه فوتبال انگلیس: «واضح است که این امر به فوتبال انگلیس و اروپا در تمام سطوح آسیب خواهد زد و به اصول رقابت آزاد و شایستگی ورزشی که اساسی ترین اصول ورزش های رقابتی هستند، حمله خواهد کرد.»

واکنش لیگ برتر انگلیس: «طرفداران هر باشگاهی در انگلیس و در سراسر اروپا در حال حاضر می توانند این رویا را داشته باشند که تیم‌شان ممکن است به اوج صعود کند و برابر بهترین تیم ها بازی کند. ما باور داریم که سوپرلیگ این رویا را از بین خواهد برد.»

از اولین ترکش‌های این حواشی، اخراج خوزه مورینیو، سرمربی تیم تاتنهام بود که بر اساس شایعه‌های موجود به دلیل خالفت برای حضور در سوپر لیگ اروپا از این تیم کنار گذاشته شد.

شایعه در لیورپول: یورگن کلوپ به مالکان باشگاه هشدار داده است که اگر قرمزها به سوپرلیگ بپیوندند، از سمت خود استعفا خواهد داد.

گروه هواداری تیم چلسی موسوم به Supporter's Trust در بیانیه ای پیوستن آبی ها به سوپرلیگ اروپا را غیرقابل بخشش خواند.

منچستر یونایتد از اتحادیه‌ی باشگاه‌های اروپا خارج شد و اد وودوارد از سمت خود در یوفا کناره‌گیری کرد.

هانس یوآخیم واتسکه، رییس باشگاه دورتموند، اعلام کرد که هر دو تیم آلمانی، بایرن مونیخ و دورتموند، پیوستن به سوپرلیگ اروپا را رد کرده‌اند و همچنان در چمپیونزلیگ رقابت خواهند کرد.

بایرن مونیخ نیز مانند PSG ترجیح داده است در این مجادله بین تیم های بزرگ و ثروتمند اروپایی و یوفا، طرف یوفا را بگیرد و به سوپرلیگ جواب منفی داده است. با این وجود گفته می شود که لایپزیش قرار است به عنوان یکی از سه تیمی که هنوز ناشناس هستند، به سوپرلیگ اروپا بپیوندد.

باشگاه رئال بتیس در وب سایت خود نام سه تیم اسپانیایی اتلتیکو مادرید، رئال مادرید و بارسلونا، که به سوپرلیگ اروپا پیوسته اند را از جدول لالیگا حذف کرده است! با وجودی که این این حرکت سویا، تیم رقیب، را صدرنشین لالیگا کرده است.

آندره آ آنیلی، رییس باشگاه یوونتوس، که ریاست اتحادیه باشگاه های اروپا را بر عهده داشت نیز از سمت خود کناره گیری کرد. هر دوازده باشگاهی که برای تاسیس سوپرلیگ اروپا توافق کرده بودند، اتحادیه باشگاه های اروپا را ترک کردند.

پینتو داکوستا، رییس باشگاه پورتو، اعلام کرد که این باشگاه پیوستن به سوپرلیگ اروپا را نپذیرفته و با این پورتو عضوی از این لیگ نخواهد شد.

سر الکس فرگوسن، مربی اسطوره‌ای تاریخ باشگاه منچستر یونایتد:«صحبت از سوپرلیگ یعنی فاصله گرفتن از هفتاد سال فوتبال باشگاهی اروپا. در زمان حضور من در یونایتد، ما در چهار فینال چمپیونزلیگ بازی کردیم و آن شب ها واقعا خاص ترین و استثنایی ترین شب ها بودند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عالی