کد مطلب: ۷۴۲۴۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هشدار وزارت بهداشت برای سویه جدید کرونا/ پیک جدید کرونا در راه است؟

هشدار وزارت بهداشت برای سویه جدید کرونا/ پیک جدید کرونا در راه است؟

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به روند افزایش مبتلایان به کرونا در جهان، از افزایش احتمال موج جدید در زمستان امسال با ورود سویه جدید کرونا به کشور خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سویه جدید کرونا که از زیرسویه‌های اومیکرون است هنوز به کشور وارد نشده، اما متخصصان می‌گویند باید پروتکل‌های بهداشتی را جدید بگیریم تا موج جدیدی در کشور شکل نگیرد.

به طور کلی کرونا در ماه‌های اخیر در کشور فروکش کرد. شمار بیماران مبتلایان به کرونا کاهش چشمگیری داشت. در دفعات مختلف نیز تعداد فوتی‌های کرونا به صفر رسید. بررسی داده‌های وزارت بهداشت اما نشان می‌دهد، در روزهای اخیر آمار مبتلایان جدید در کشور افزایشی بود.

روز 2 دی ماه، تعداد مبتلایان جدید کرونا در 24 ساعت قبل از آن، 21 نفر اعلام شد. سوم دی ماه اما با معیارهای قطعی تشخیص، 43 بیمار جدید کرونایی شناسایی شد.

چهارم دی ماه، 61 بیمار جدید و روز گذشته (پنجم دی) 60 بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی شد. روندی افزایشی که متخصصان نیز نسبت به آن هشدار داده‌اند.

در همین حال سویه جدید کرونا در کشورهای مختلف نیز در حال چرخش است. سرپرست مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت نیز با تائید این موضوع گفت: «سوش‌های مختلف کرونا در حال گردش هستند، هنوز نوع جدید امیکرون به کشور وارد نشده است.»

آنطور که ایرنا گزارش داده، بهنام عرشی درباره سویه جدید کرونا گفت که ورود سویه جدید اومیکرون XBB اکنون در اکثر کشورهای اروپایی، آمریکا و جنوب شرقی آسیا همه‌گیر شده است.

به گفته عرشی ورود این ویروس به کشور زمان مشخصی ندارد، اما دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا همچنان در کشور اجرایی می‌شود.

کرونا در ایران دوباره بالا می‌رود؟

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا درباره احتمال پیک جدید کرونا در کشور به ایسنا توضیحاتی ارائه داد. احمد طباطبایی گفت: «گاهی با افزایش شیوع کرونا در کشورهای اروپایی، کشور ما هم بعد از یکی دو ماه تقلیدی از وضعیت آن‌ها داشت و شیوع بیماری در کشور ما هم افزایش می‌یافت.»

طباطبایی ادامه داد: «البته نمی‌توان این موضوع را بسط و گسترش داد و بگوییم که قطعا از چین هم این تقلید را خواهیم داشت.»

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا گفت: «در مهر ماه هشدارهایی درباره اینکه ممکن است در آذر و دی ماه مجددا پیکی از کرونا را در کشور داشته باشیم، داده می‌شد. اما این مساله در کمیته علمی کرونا مورد اجماع نبود که آیا واقعا با این افزایش موارد ابتلا در آذر و دی ماه مواجه می‌شویم یا خیر؟»

طباطبایی گفت: «آنچه که مسلم است و نمی‌توان به آن شک کرد، این است که به هیچ وجه مردم توصیه‌های بهداشتی را فراموش نکنند. مردم فاصله‌گذاری اجتماعی، حضور در مجامع عمومی با ماسک و… را رعایت کنند.»

هشدار وزارت بهداشت برای ورود سویه جدید کرونا به کشور

آنطور که متخصصان می‌گویند معمولا سویه‌های جدید کرونا کمی پس از شیوع در کشورهای مختلف به ایران می‌رسید. اما آیا سویه جدید هم از این الگو پیروی می‌کند؟

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت در این مورد توضیحاتی داد. به گزارش وبدا ، پدرام پاک آیین با توجه به روند افزایش مبتلایان به کرونا در جهان از افزایش احتمال ورود موج جدیدی از کرونا با زیرسویه‌های جدید اومیکرون به کشور در زمستان امسال خبر داد.

او گفت: «معمولا یک ماه پس از شیوع سویه‌های جدید کرونا در اروپا این سویه‌ها در ایران مشاهده می شد، اما هنوز سویه جدید BQ1 در ایران مشاهده نشده است.»
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت کرونا در ایران و هیچ جای دنیا تمام نشده است و همچنان مردم باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

سویه جدید مقاوم در برابر آنتی‌بادی‌ها

روز گذشته نیز حسین فرشیدی، معاون بهداشت در ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی بیان کرد: مطابق مصوبه کمیته ملی واکسن افراد بالای 18 سال دارای بیماری زمینه‌ای که حداقل 6 ماه از تاریخ آخرین نوبت واکسن آن‌ها گذشته است، دز نوبت یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند. (ایلنا)

اگرچه گفته می‌شود که سویه جدید کرونا در برابر تمام آنتی‌بادی‌ها مقاوم است. یک موسسه آلمانی تحقیقات جدیدی درباره این موضوع انجام داده است.

محققان حوزه پزشکی اعلام کردند که یکی از زیر سویه‌های اومیکرون در برابر همه آنتی‌بادی‌های درمانی موجود مقاوم است. (ایرنا)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.