کد مطلب: ۷۴۶۶۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مرزهای چین باز شد/ زنگ خطر افزایش مبتلایان به سویه جدید کرونا

مرزهای چین باز شد/ زنگ خطر افزایش مبتلایان به سویه جدید کرونا

مرزهای چین امروز به صورت رسمی باز شد. درست در مقطعی که شمار مبتلایان به کرونا در این کشور بالاست. وزارت حمل‌ونقل چین هم پیش‌بینی کرده که بیش از ۲ میلیارد مسافر در ۴۰ روز آینده سفر کنند. در همین حال سویه جدید کرونا در ایران شناسایی شده و محدودیت چندانی برای پروازها اعمال نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، داستان کووید19 تمام نشده است. فقط از یک سویه به سویه دیگر تغییر شکل می‌دهد. از سال گذشته تا کنون امیکرون در ایران و کشورهای دیگر جولان می‌دهد. حالا هم سویه‌های جدید از این ویروس شکل گرفته و در برخی از کشورها شناسایی و تائید شده است. اما سویه جدید کرونا چه ویژگی‌هایی دارد؟ ایران برای آن آمادگی دارد؟

یک هفته از آغاز موج هشتم کرونا در کشور می‌گذرد. بنا به گفته معاون وزارت بهداشت در حال حاضر تعداد سویه‌های جدید کرونا در ایران به سه سویه BQ۱ و XBB و BA۲ افزایش یافته است.

قدرت انتقال یکی از سویه‌های جدید، 5 برابر دلتا

آنطور که حسین فرشیدی، معاون وزارت بهداشت گفته قدرت انتقال سویه XBB پنج برابر بیشتر از دلتاست. بد نیست یادی کنیم از روزهای سیاه کرونایی که دلتا سویه غالب در کشور بود. همان تابستان 1400 که شمار مبتلایان روزانه در کشور به بیش از هزار نفر می‌رسید و دلتا به تاخت جان می‌گرفت.

گاهی شمار فوتی‌های کرونا در کشور به بیش از 700 نفر در روز می‌رسید. البته این آمارها روایت رسمی وزارت بهداشت بود و بنا به گفته برخی از مقامات دولتی شمار فوتی‌های کرونا دو برابر آن آماری بود که به صورت رسمی اعلام می‌شد.

از آن روزهای سیاه دلهره‌ای به جا مانده که با هر سویه جدید کرونا دوباره به جان برخی از مردم می‌افتد. چین هم با برداشتن محدودیت‌های کرونایی و در عین حال شمار بالای مبتلایان به این نگرانی دامن زده است.

امروز مرزهای چینی به صورت رسمی باز شد. آنطور که ایسنا به نقل از گاردین نوشته، با باز شدن مرزهای چین و پایان قرنطینه زنگ خطر افزایش چشمگیر شمار مبتلایان کرونا به صدا درآمده است.

پیش از این وزارت حمل‌ونقل چین اعلام کرد که انتظار دارد بیش از ۲ میلیارد مسافر در ۴۰ روز آینده سفر کنند.

برخی از کشورها با شیوع سویه جدید کرونا و سیاست‌های جدید چین، محدودیت‌هایی برای ورود مسافران چینی در کشورهای خود وضع کردند. چین اما کشورهایی که محدودیت سفر برای مسافران چینی اعمال کردند را به اقدام متقابل تهدید کرد!

آنطور که سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده محدودیت‌های کرونایی مربوط به همه کشورها حذف شده است. به گفته میراکبر رضوی، سخنگوی این سازمان، همه مسافران بالای ۱۲ سال در پروازهای ورودی به ایران با تزریق 2 دوز واکسن کرونا و داشتن تست‌های پی سی آر منفی، می‌توانند وارد کشور شوند.

در ادامه توضیحات سازمان هواپیمایی کشور آمده که باید 14 روز از تزریق واکسن مسافران گذشته باشد، اما این با شرط قبلی (داشتن 2 دز واکسن) تناقض دارد. مشخص نیست کدام شرط بر دیگری ارجحیت دارد. (مهر)

ابتلای مسافران به کرونای جدید در هواپیما

نگاهی به لیست پروازهای آژانس‌های هواپیمایی نیز نشان می‌دهد که پرواز‌ها از/به چین نیز انجام می‌شود و محدودیتی ندارد.

حمید عمادی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این مورد به ایرنا گفت: « واقعیت این است که ابتلا به کووید۱۹ در ایران رو به افزایش است. در ماه‌های گذشته موارد ابتلا به و بستری کرونا خیلی کم شده بود، اما از دو هفته اخیر به وضوع افزایش موارد ابتلا به این بیماری را شاهد هستیم.»

فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: «مساله نگران‌کننده میزان شیوع و نوع ویروس کرونا در چین است که در هفته های اخیر شایع شده است. بررسی وضعیت مسافران یک پرواز از چین به اروپا نشان داد که ۳۷ درصد و بررسی دوم نشان داد بیش از ۵۰ درصد مسافران هواپیما به کرونا مبتلا شده‌اند.»

گفته‌های این عضو کمیته علمی کرونا می‌تواند هشداری باشد برای افزایش شمار مبتلایان و به دنبال آن ماجرای سویه‌های قبلی تکرار شود.

ضمن این‌که عمادی گفته در ایران امکان شناسایی ویروس‌های جدید را نداریم چون امکانات غربالگری و مانیتورینگ را نداریم. امکان تشخیص نوع ویروس‌های جدید را در تعداد انگشت شماری از آزمایشگاه‌های کشور مثل انستیتوپاستور یا آزمایشگاه دانشکده بهداشت دانشگاه تهران داریم.

بنابراین احتمالا برخی از ابتلای برخی از افراد هنوز شناسایی نشده باشد و حتی خود مبتلایان از آن بی‌خبر باشند. این بی‌خبری یعنی افزایش انتقال از سوی بیماران به افراد دیگر.

هشدار: از واکسیناسیون عمومی زمان زیادی گذشته است

اما این همه ماجرا نیست. پس از سرعت گرفتن واکسیناسیون با همه حواشی آن، شمار فوتی‌های کرونا بسیار کم شد، تا جایی‌که برخی از روزها به صفر هم رسید.

حالا اما از مدت واکسیناسیون برخی بیش از 6 ماه می‌گذرد و دز جدید دریافت نکرده‌اند. پیش از این بارها متخصصان تاکید کردند که بعد از 6 ماه باید دز یادآور دریافت شود.

اما آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حدود 65 میلیون و 160 هزار نفر دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند. از این میان کمتر از نصف آنها دز سوم و چهارم را تزریق کرده‌اند. یعنی بسیاری از مردم دیگر ایمنی ناشی از واکسن کرونا را ندارند.

در همین مورد نیز حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت هشدار داد که از زمان آخرین تزریق واکسن عمومی کرونا زمان زیادی گذشته است.

آنطور که حسین فرشیدی گفت پیش‌بینی می‌شود ظرف یک الی یک و نیم ماه آینده دچار پیک جدید کرونا خواهیم شد و به اوج خود می‌رسد.

پیش از این نیز وزیر بهداشت گفت: «سویه‌های جدید امیکرون یعنی «بی کیو وان» و «بی کیو وان وان» در کشور مشاهده شده است. این ویروسی است که انتشار آن به سرعت انجام می‌گیرد و می‌تواند همه گیری ایجاد کند.»

علائم سویه جدید کرونا

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره علائم کرونای جدید گفت: «علائم سویه‌های جدید کرونا به ویژه در سویه XBB از حالت کلاسیک تب و سرفه به سمت علائمی همچون درگیری‌های گوارشی، خستگی و سردرد تغییر کرده است.»

احمدرضا مبین، متخصص بیماری‌های عفونی نیز به ایسنا گفت: «تب و لرز، احساس خستگی و کوفتگی سردرد، گردن درد، سرفه و گلو درد، آبریزش بینی، اسهال و استفراغ و اختلال در بویایی و چشایی از علائم سویه جدید کرونا است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.