کد مطلب: ۴۶۹۱۵۲

سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست / بورس و نفت گزینه روحانی برای سرمایه‌گذاری

سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست / بورس و نفت گزینه روحانی برای سرمایه‌گذاری

رئیس جمهور گفت: مردم بدانند سکه و دلار جای سرمایه گذاری نیست بلکه بورس و خرید نفت جای سرمایه‌گذاری است و می‌خواهیم از طریق مطمئن به مردم کمک کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت سخن گفت که صحبت‌های او را درباره بورس و اقتصاد کشور می‌توانید در ادامه بخوانید.

* دولت در حال تلاش برای کنترل نقدینگی، مقابله شدید با تحریم نفتی، ایجاد تعادل بودجه ای بین درآمدها و هزینه ها و ایجاد سرمایه مطمئن برای مردم است و این مجموع مفاد طرحی است که دولت به دنبال آن است و به تصویب رسانده و در جلسه سران قوا نیز کلیات آن تصویب شده است.

* اگر این طرح‌ها اجرایی شوند حتما در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود. ما می‌خواهیم بگوییم سکه و دلار جای سرمایه گذاری نیست اما بورس و خرید نفت، جای سرمایه گذاری مطمئن است.

* در سخت ترین شرایط تاریخ کشور و تحت فشار اقتصادی تروریستی دشمنان، در حال اداره کشور هستیم، مقایسه شرایط جنگ با شرایط صلح، خطا است. در زمین دشمن بازی نکنید چرا که دشمن می‌خواهد القا کند از لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به پیروزی و موفقیت رسیده و ما در عمل می خواهیم اثبات کنیم دشمن شکست خورده است.

* دولت مصمم است کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کند، اظهار داشت: دولت در بخش اقتصادی همه توان خود را به کار گرفته تا نقدینگی را کنترل کرده و با مقابله با تحریم نفتی ، نفت را در چارچوبی که نهایی خواهد شد به فروش رسانده و تعادلی بین منابع و مخارج ایجاد نماید.

* ما کشور را در شرایط سخت‌ترین تحریم‌ های اقتصادی تاریخ اداره می‌کنیم و شرایط ما عادی و معمولی نیست. تصور دشمنان این بود که ما برای چند ماه قدرت تاب‌آوری در برابر تحریم ها را نخواهیم داشت.

* امروز حدود دو سال و نیم است که در برابر این فشار اقتصادی تروریستی، پابرجا ایستاده‌ایم و مسیر خود را ادامه می‌دهیم، امروز در میدان جنگ هستیم و البته حضور در این میدان مشکلاتی هم دارد و در این میدان زخمی شدن و شهادت هم وجود دارد.

* آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه تصور می‌کردند با تحریم سال 97 می‌توانند ما را از لحاظ اقتصادی دچار بحران کنند و این بحران اقتصادی به بحران اجتماعی تبدیل می‌شود و بحران اجتماعی هم به بحران امنیتی تبدیل خواهد شد اما آنان در هر سه مرحله ناموفق بودند البته در شرایط تحریم زندگی مردم با سختی و فشار توام خواهد بود که مردم این واقعیت را درک کرده و به خوبی در مقابل آن مقاومت می‌کنند.

* رشد اقتصادی با نفت در طی سالهای 93 تا 96 به طور متوسط 5درصد بوده است و در یکی از سالها هم رشد اقتصادی 14 درصد را تجربه کردیم. بی تردید وقتی از رشد اقتصادی با نفت حرف می‌زنیم و نفت تحریم می‌شود، رشد اقتصادی به رشد منفی تبدیل می شود و اگر کسی اینها را با هم مخلوط کرده و این سالها را کنار هم قرار دهد و سپس چنین برداشت کند که این دولت رشد مثبت اقتصادی نداشته، برداشت درستی نیست.

* این دولت کشور را در شرایط رشد منفی 7.4 درصدی تحویل گرفته است،گفت: تا سال 97 که این تحریم شدید نبوده با رشد متوسط 5 درصد کشور را اداره کردیم و اگر نفت را که تحریم به طور عمده روی آن بوده را کنار بگذاریم، وقتی رشد اقتصادی بدون نفت را حساب می‌کنیم برغم فشارها در همین سال 98 نیز، رشد اقتصادی مثبت 1.1 بود.

* همه باید کاملا توجه داشته باشیم که در زمین دشمن بازی نکنیم، دشمن می‌خواهد به مردم القا کند که از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به پیروزی و موفقیت رسیده است و ما هم در عمل می‌خواهیم اثبات کنیم که دشمن دچار شکست شده است.

* دولت در بخش اقتصادی برای مقابله با تحریم‌ها همه توان خود را به کار گرفته است، گفت: دولت می‌خواهد در بخش بودجه‌ای خود بین منابع و مخارج تعادل ایجاد کند و برای مردمی که به آینده نگاه می‌کنند، سرمایه مطمئن به وجود بیاورد و جان تازه‌ای هم به بورس بدهد.

* این مجموعه طرحی است که ستاد اقتصادی دولت در طول هفته‌های گذشته بررسی کرده و به تصویب رسانده است. این موضوع را در جلسه سران قوا نیز مورد بحث قرار داده و کلیات آن را به تصویب رسانده ایم و بعد از طی مراحل نهایی این مصوبه، دولت هم آیین‌نامه‌های اجرایی آن را خواهد نوشت که حتما در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود.

* درمورد کاری که دولت هفته‌ها و ماهها برای آن زحمت کشیده، یک سری افراد که معلوم نیست مبانی آنها برای اینکه مردم را دلسرد کنند، چیست؟ به مردم می‌گویند طرح دولت ممکن است زحمتی برای پرداخت به دولت آینده ایجاد کند و دولت می‌خواهد خود را از فشار خلاص کرده و این فشار را به دولت آینده منتقل کند که این یک حرف کاملا دروغ و بی‌اساس است.

* کسی که به طرح دولت ایراد می‌گیرد لطفا بگوید چه طرحی دارد با فحاشی و ردیف کردن جملات درشت که مشکلی حل نمی‌شود. ما به مردم قول دادیم که در شرایط تحریم تسلیم نمی شویم و قول دادیم که آمریکا در طرح شکست ملت در بخش اقتصادی ناموفق خواهد بود. ما در این مسیر حرکت می‌کنیم و با برنامه‌ریز‌ی‌هایی که انجام دادیم حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان، همچنین یارانه‌ها و بسته‌های حمایتی را به موقع پرداخت کردیم.

* علیرغم انتقاداتی که از دولت در زمینه مسکن انجام می‌شود تا پایان این دولت 2 میلیون واحد مسکونی تحویل داده می‌شود، یک میلیون و 300 هزار مسکن ناقص را تکمیل و تحویل داده‌ایم، 500 هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی تا پایان دولت تحویل داده خواهد شد و تاکنون 170 هزار واحد مسکونی هم که در سیل و زلزله خسارت دیده بودند تکمیل و تحویل داده شده است. لذا سخن گفتن از این دولت و آن دولت از حرفهای بسیار زشت، بی‌منطق و کودکانه است.

* دولت کشور را در چارچوب قانون و در قالب بودجه‌ای که مجلس تصویب کرده اداره می‌کند ضمن اینکه در سال پایانی تلاش مضاعفی را آغاز کرده ایم که طرح‌های عمرانی تحرک فوق‌العاده‌ای بیابند لذا در طول سال جاری تا امروز 40 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص یافته است که در شرایط کنونی کار بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

* دولت برای اینکه در این شرایط بتواند به مردم کمک کند طرحی که در ستاد ملی کرونا به عنوان ودیعه مسکن تصویب شد را به اجرا درآورد که حدود 70 هزار نفر مشمول این طرح می‌شوند.

* مردم می‌توانند در بازار بورس خریدهایی بکنند که برای دارایی‌شان اطمینان داشته باشند، هدف از اینکه سهام ای.تی.اف در اوایل شهریور ماه با تخفیف فروخته می‌شود، این است که مردم بدانند سکه و دلار جای سرمایه گذاری نیست بلکه بورس و خرید نفت جای سرمایه‌گذاری است و می‌خواهیم از طریق مطمئن به مردم کمک کنیم.

* در این فرصت می‌خواهم به یک نکته مهمی اشاره کنم که دشمنان در تبلیغات می‌خواهند ما را از این نکته غافل کنند و در داخل هم متاسفانه گاهی اوقات بی توجهی می‌شود و آن اینکه ما کشور را در شرایط سخت‌ترین تحریم اقتصادی تاریخ اداره می‌کنیم.

* شرایط، یک شرایط عادی و معمولی نیست؛ شرایط سختی است که دشمنان فکر می‌کردند ظرف چند ماه بیشتر قدرت تاب‌آوری نخواهیم داشت و امروز دو سال و نیم است دولت و ملت در برابر این فشار و تهدید و این فشار اقتصادی تروریستی علیه ملت ایران در کنار هم پابرجا ایستاده‌اند و مسیر و راه خودشان را ادامه‌ می‌دهند.

* آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع فکر کرده بودند با تحریم سال 97 از لحاظ اقتصادی کشور را دچار بحران می‌کنند و این بحران اقتصادی به بحران اجتماعی و بحران اجتماعی به بحران امنیتی تبدیل می‌شود. در هر سه مرحله ناموفق بودند؛ نه بحران اقتصادی درست شد، نه بحران اجتماعی درست شد، نه بحران امنیتی درست شد. البته در شرایط تحریم زندگی مردم با سختی و فشار توام خواهد بود؛ مردم این واقعیت را خوب حس و لمس می‌کنند و به خوبی هم مقاومت و ایستادگی می‌کنند.

* مقایسه شرایط جنگ با شرایط صلح، خطا و اشتباه است؛ اگر آمار رشد اقتصادی دولت با نفت را در سال‌های 93، 94، 95 و 96 با هم مقایسه کنیم در یکی از سالها رشد 14 درصد هم داشتیم و به طور متوسط 5 درصد رشد اقتصادی با نفت داشتیم. وقتی از رشد اقتصادی با نفت حرف می‌زنیم و نفت تحریم می‌شود، رشد اقتصادی به رشد منفی تبدیل می شود و اینها را مخلوط کردن و این سالها را کنار هم قرار دادن و یک موسسه‌ای یا یک روزنامه‌‌ای یا یک آدمی اینها را کنار هم می‌چیند و می‌گوید این دولت رشد مثبت اقتصادی نداشته، (صحیح نیست)؛ این دولت کشور را در شرایط رشد منفی 7.4 تحویل گرفته و تا سال 97 که این تحریم شدید نبوده با رشد متوسط 5 درصد کشور را اداره کرده و در یکی از سالها هم رشد ما 14درصد بوده است.

* اگر نفت را کنار بگذاریم که این تحریم عمدتا روی نفت است، وقتی رشد اقتصادی بدون نفت را حساب می‌کنیم، علیرغم فشارها همین سال 98 هم رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت 1.1 بود؛ بنابراین کاملا باید توجه داشته باشیم در زمین دشمن بازی نکنیم؛ دشمن می‌خواهد به مردم القا کند و بگوید من از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به پیروزی و موفقیت رسیدم و ما در عمل می‌خواهیم اثبات کنیم که دشمن دچار شکست شده است.

* بنابراین در بخش اقتصادی دولت امروز همه توان خود را به کار گرفته تا نقدینگی را کنترل کند، توان خود را به کار گرفته که با تحریم نفتی شدیداً مقابله کند و بتواند فروش نفت را با چارچوبی که دارد نهایی می‌کند به فروش برساند؛ دولت می‌خواهد در بخش بودجه‌ای خود بین منابع و مخارج خود ایجاد تعادل کند و دولت می‌خواهد برای مردمی که به آینده نگاه می‌کنند، ایجاد سرمایه مطمئن بکند تا یک سرمایه مطمئنی در اختیار آنها باشد؛ یک حداقل را دولت تضمین کند و حداکثری هم هست که مردم می‌توانند بر مبنای آن حداکثر برنامه‌ریزی خود را تنظیم کنند و یک جان تازه‌ای هم به بورس بدهد.

* این مجموعه طرحی است که دولت و ستاد اقتصادی دولت در ضمن هفته‌های گذشته بحث کرده و به تصویب رسانده و این موضوع را در جلسه سران قوا برده و در دو جلسه سران قوا بحث کرده و کلیات آن را به تصویب رسانده و بعد از مراحل نهایی این مصوبه، دولت هم آیین‌نامه‌های اجرایی خود را خواهد نوشت و حتما در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود.

* ما به مردم عزیزمان قول دادیم که در شرایط تحریم تسلیم نمی‎‎‌‌‌شویم و به این قول‌مان عمل کردیم، به مردم‌مان قول دادیم که آمریکا در طرح شکست ملت در بخش اقتصادی ناموفق خواهد بود و داریم این کار را می‌کنیم، حقوق کارمند و کارگر را سرِ موقع پرداخت کردیم، حقوق بازنشسته را سرِ موقع پرداخت کردیم و اوراق، یارانه‌ها و بسته‌های حمایتی را سر موقع پرداخت کردیم.

* اینکه کسی بیاید همینطور یک چیزی را بگوید و بعد برود یک جایی حرف بزند پشت یک تریبونی و یک مقاله‌ای بنویسد در یک جریده‌ای و روزنامه‌ای. ما همه یک ملت هستیم، در برابر یک دشمن ایستادیم و مقاومت می‌کنیم. این حرفها یعنی چه؟ هر هفته افتتاح می‌کنیم و کسی این حرف را می‌زند که این افتتاح به نفع دولت بعدی می‌شود؟ این چقدر کودکانه‌ است و حتما به نفع دولت بعدی می‌شود و باید بشود و مگر دولت بعدی دولت خارجی است؟ دولت بعدی هم از آنِ این ملت است، ملت انتخاب می‌کند چه فرقی می‌کند؟ این دولت، آن دولت، دولت بعدی.

* تمام اقداماتی که می‌کنیم به معنای آن است که دولت جمهوری اسلامی ایران علیرغم فشارهای آمریکا در بخش اقتصادی شکست نخواهد خورد. البته مشکلات برای مردم هست و تلاش هم می‌کنیم این مشکلات را روز به روز کمتر کنیم. همین طرح‌های اخیری که داریم نهایی می‌کنیم و انشاءالله اجرایی شود، این هم کمک به مردم است و مردم می‌توانند در بازار بورس بیایند خریدهایی کنند که برای آینده و دارایی‌شان اطمینان بیشتر پیدا کنند.

* این طرح‌ها اگر اجرایی شود مردم می‌توانند همانطور که الان هم این سهام تازه‌ای که وارد بازار بورس می‌شود و تحول ایجاد می‌کند به نفع همه است .همین ای.تی.اف که در ماه شهریور و اوایل شهریور سهام آن با تخفیف فروخته می‌شود اینها همه برای این است که مردم بدانند سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست، اما بورس جای سرمایه‌گذاری است خرید نفت جای سرمایه‌گذاری است. می‌خواهیم مردم را از یک طریق مطمئن نه طریقی که امروز برای آن فایده داشته باشد و فردا ضرر کند کمک کنیم، می‌خواهیم راهی باشد که مردم در بخش اقتصادی به آن اطمینان داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از اونور پول چاپ میکنند وارزش ریال رو پایین می اورند واز این طرف میگویند طلا نخرید

  • ناشناس

    سکه و دلار جای سرمایه گذاری مردم نیست جای سرمایه گذاری دولت سهام و نفتم برای سرمایه گذاری مردم

  • ناشناس

    مگر بورس رو میشود تضمین کرد اقای روحانی که اینطور مردم به سمت بورس دعوت میکنید

  • ناشناس

    آقای روحانی
    دستتو بکش بیرون از بورس
    ما رو بدبخت کردی

  • ناشناس

    مطمن باش کسی 1 لیتر نفت هم ازت نمیخره
    هر چی داری باید رو بورس فکر کنی
    مشاورانت راه بدی جلوی پات گذاشتن
    داری بورس رو خرا ب میکنی تا مردم نفت بخرن
    ولی سخت در اشتباهی
    بورس رو خراب کنی و اعتماد از بین بره هم نفتتو کسی نمیخره هم پولها میره سمت دلار
    یاعلی

  • ابوالفضل

    ما اگه نخوایم تو جنگ اقتصادی شما مقاومت کنیم باید چیکار کنیم ؟!

  • ناشناس

    این وسط «اقتصاد بدون نفت» پس چی شد؟!!!

  • ناشناس

    تو این جلسه رئیس جمهور گفته سهام عدالت رو به پرتفوی شخصی سهامدارا اضافه کنید جز 2 تا سایت هیچ سایتی اونو منتشر نمیکنه چرا؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    سلام آقای ۳ میلیارد پول خونه را دلار خریدم بعد از۱۷ ماه آذر ودی۹۸ فروختم ۲ میلیارد ،بعد رفتم بورس الان ۱/۵ میلیارد اگر بتوانم بفروشم و خونه ۳ میلیاردی شده ۱۲ میلیارد، واقعا خدمت شما و تیم اقتصادی امثال من بدبخت کرده،الان حق می دهم به اونیکه رفتن خارج، الی برکت اله، هرروز یک طرح جدید پول بنزین ترا به خدا انقدر روی مردم آزمایش طرح های آبکی امتحان نکنید‌ ‌ .لطفا هیچ کاری نکنید تا مملکت روی آرامش بگیرد. اگر دوست داشتید چاپ کنید. بازنشسته فرهنگی

  • ناشناس

    الان دروغ هاش مشخص ميشه که بورس داره به گل ميشينه. 19 شهریور 1399.