کد مطلب: ۴۳۸۶۹۵

گفتگو تجارت‌نیوز با یک کارشناس اقتصادی:

آیا شاخص بورس در سال ۹۹ افت می‌کند؟

آیا شاخص بورس در سال ۹۹ افت می‌کند؟

یک کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت شاخص کل بورس در سال ۹۹ گفت: بازار سرمایه بیش از ارزش واقعی‌اش رشد کرده است ولی به این معنی نیست که شاخص بورس رشد نمی‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بازار سرمایه در پایان اسفند ماه سال ۹۷ روی سطح ۱۷۸ هزار واحدی قرار داشت، اما در سال ۹۸ با شیب بسیار تندی رشد کرد.

به عبارت دیگر بورس با رشد ۳۳۵ هزار واحدی شاخص کل بازدهی ۱۸۸ درصدی را برای سرمایه‌گذاران بورسی به همراه داشته است. علی‌رغم این بازدهی بالا، بورس در دو هفته پایانی اسفند ماه سال ۹۸ با ریزش‌هایی همراه بود که نگرانی سهام‌داران را برای حفظ دارایی‌های خود در این بازار بیشتر کرده است.

مرتضی عزتی، اقتصاددان معتقد است سال ۹۹ سال خوبی برای بازار سرمایه نیست و اگر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و به طور کلی دولت چاره‌ای برای این وجوهی که احتمالا در سال آینده از بازار سرمایه خارج می شوند نیاندیشند ممکن است جای دیگری را دچار اختلال کند.

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز نیز عنوان کرد که بازار سرمایه بیش از ارزش واقعی‌اش رشد کرده است ولی به این معنی نیست که شاخص بورس رشد نمی‌کند.

وی افزود: در شرایطی که بازار بیش از حد منطقی رشد می‌کند، انتظار این است که برگردد ولی آیا شاخص کل برمی‌گردد؟ واقعا مشخص نیست، اما طبق قاعده و اصول اقتصادی اگر معتقد باشیم که فشارهای اقتصادی بلاخره تاثیر خود را می‌گذارند انتظار این است که برگردد.

موضع بانک مرکزی در برابر دلالان درست نیست

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به اظهارات جدید رئیس کل بانک مرکزی که عنوان کرده بود تعدادی دلال بازار ارز را بهم ریخته‌اند، گفت: اگر واقعا چهار دلال بازار را بهم ریخته‌اند باید بانک مرکزی جلوی این دلالان را بگیرد، اما اگر بیشتر هستد بازار است.

رادپور افزود: این حرف که دلالان با دو معامله قیمت دلار را بالا می‌برند درست نیست، اگر این طور باشد که بانک مرکزی نیز می‌تواند با دو معامله قیمت را پایین بیاورد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Aghadaei

    بنظر بنده با عرضه صدهزار میلیارد تومان سهام دولتی در فرابورس و بورس که قراره تا دوماه دیگر شروع بشه با جذب نقدینگی شاهد رشد خوب بورس خواهیم بود، البته درسته شرکت‌های بزرگ پتروشیمی که تحت تاثیر افت قیمت نفت سهامشان تنزل خواهد کرد ولی درکل با ورود نقدینگی و عرضه های اولیه ای که به بازار سرمایه عمقی هم خواهد بخشید. بازار سبزی را خواهیم داشت.

  • ناشناس

    سلام خدمت دوستان من تو کار ساختمان هستم .وقتی میلگرد از کیلو ۱۱۰۰تومان شده ۷۰۰۰تومان آقای استاد نمیگه حباب داره ولی هی میگه بورس حباب داره .خب بی سواد بورس هم تابعی از همین افزایش قیمت دلار وسکه و میلگردو… میتونه باشه.پس یا همه چی با هم حباب دارن یا هیچ کدوم حباب ندارن.

  • ناشناس

    هر وقت همه شروع کردن به فروختن برو بخر
    هر وقت همه شروع کردن به خریدن برو بفروش

  • ناشناس

    رشد میکنه همش دروغه

  • الهام

    بخرید اینا همشون دلال خونه و ماشین و طلا هستند هی میگن حباب داره کدوم حباب سهام هر شرکن با این دارایی هایی که داره باید ۲۰ برابر بشه تا به تورم برسه شرکت هایی که خیلی هاشون چندین ساله تجدید ارزیابی نشده اینا همون حقوقی هایی هستند که نمیخوام سهام شرکت رشد کنه و پولی عاید سهامدار بشه و میخوان همه دارایی ها مفت دست خودشون باشه

  • ناشناس

    تو بیشتر کشورهای پیشرفته شصت درصد مردم تو بورس فعالیت دارن. بورس ما خیلی جا داره برا رشد اصلا هم حبابی در کار نیست مثل همه بازارهای دیگه بورس هم داره با تورم پیش میره
    وقتی مثلا پراید تو همین یه سال اخیر صد درصد گرون شده چرا باید صنایع وابسته به اون ارزش سهامشون بالا نره. به تبع بقیه شاخه ها هم همینطوره. ممنون

    • ناشناس

      سلام یک کلام ختم کلام
      گرصبرکنی زقوره ………

  • ناشناس

    به نظر من چون بورس ایران منطقی نیست فرود سعود بی دلیل

  • مغز پوسیده

    اینجا همه چی حباب داره، حباباشم جادوییه هیچوقت نمیترکه، فقط بزرگ میشه

  • ناشناس

    دوستان ول کنید ،،این حرف،،،،پراید 20 میلیونی،شد هفتاد میلیون گفتن حباب ،،،انان شد 100 میلیون،،،خیلی خوب خرید فروش شد جا افتاد،،،خونه از پایین شهر تا بالا شهر 300 درصد افزایش خورد،،گفتن حباب ،،خوب جاافتاد،،،،،،،دوستان بخرید سهم ،،،بورس اما با هوشیاری،،،و اطلاعات درست که کدوم سهم باید سیو بزنید یعنی سود بگیرد بعد بفروشید،،،کدوم سهم میان مدت،،،کدوم سهم جواهر بلند مدت،،،،نترسید برید بورس سهم بخرید،،،،،تا آخر سال 99 عالی، یا حق

  • ناشناس

    گناه داریم همین سرمایه مردم بیچاره داره از بین میره به فکر باشن