کد مطلب: ۳۳۶۸۸۳

تمام شایعات بورسی در اولین روز زمستان / نقش نفت در افت امروز شاخص

تمام شایعات بورسی در اولین روز زمستان / نقش نفت در افت امروز شاخص

امروز شاخص با ریزش 1532 واحدی در کانال 154 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل ریزش امروز بازار سرمایه چیست و آیا می‌توان به روند مثبت و صعودی شاخص امیدوار بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی بورس در هفته جاری، بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و برخی تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

با چنین چشم‌اندازی امروز ‌شنبه (اول دی‌‎ ماه سال ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4089 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 1532 واحدی در رقم 154550 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 2658 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 11 واحد در رقم 1780 واحد جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای چکارن و البته بانکی‌ها ملت، صادرات و در سایر نمادها برای فلوله، قهکمت، کفرا صفوف خرید تشکیل شد و در فرابورس نمادهای زکشت و سرچشمه صف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وبملت، رمپنا، تاپیکو، وبصادر، خساپا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فارس، پارسان، شبندر، شپنا، شتران» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «تاپیکو، ومعادن، شپنا، فولاد، شبندر» بود و نمادهای «خساپا، وبملت، وبصادر، امینیکم، خودرو» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای شبریز، پارسان، شبندر، شپترو، شتران بود و نمادهای وبصادر، وبملت، چکارن، فاراک، چکاوه بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

شاخص بورس

شاخص کل بورس فصل زمستان را با روند نزولی آغاز کرد.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن تنها 23 واحد کاهش پیدا کرد و این موضوع نشان می‌دهد که نمادهای شاخص‌ساز با ارزش بالای بازار بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند و سرمایه‌گذاران همچنان به نوسان‌گیری در سهام صنایع کوچک و متوسط با ارزش بازار پایین اقدام می‌کنند.

نبرد نفت و دلار همچنان با شاخص کل بورس ادامه دارد، به‌طوری که در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت خام مجدد برای نمادهای پالایشی و پتروشیمی صف فروش تشکیل شد.

اما امروز گروه بانکی به دلیل انتشار شایعات و شنیده‌هایی در تالار بورس مبنی بر نامه‌نگاری شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس با عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی درباره درخواست تعیین تکلیف سریع‌تر نرخ تسعیر ارز بانک‌ها مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

علی‌رغم تلاش‌های اوپک برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت روند نزولی قیمت‌ها در بازار همچنان ادامه دارد. به طوری که امروز شنبه ( اول دی ماه 97) هر بشکه نفت خام برنت با قیمت 54.10 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس‌ اینترمدیت نیز به 45.59 دلار رسید.

علاوه بر افزایش تولید نفت در سه کشور عربستان و روسیه و ایالات متحده به دلیل نگرانی از بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت جهانی نفت خام در ماه‌های اخیر، افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکاست که فدرال‌رزرو بار دیگر در هفته گذشته به دنبال نگرانی‌ها از رکود اقتصادی در جهان، نرخ بهره بانکی را افزایش داد. افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا باعث تقویت شاخص دلار و کاهش تقاضا برای نفت شد که در نتیجه قیمت نفت جهانی نفت خام کاهش بیشتری پیدا کرد.

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک اعلام کرده که به‌زودی جزئیات توافق وین برای کاهش تولید منتشر خواهد شد. بر اساس این توافق قرار است امضاکنندگان از ماه ژانویه، در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهند.

دیدار سری مقامات ایران و آمریکا در لندن

همچنین امروز خبر دیدار مقامات ایران و آمریکا در تالار بورس شایعه‌ساز شد، مبنی بر اینکه روزنامه کویتی الجریده به نقل از یک «منبع دیپلماتیک بلندپایه اروپایی» مدعی شد که با میانجیگری عمانی‌ها و اروپایی‌ها، مقامات ایران و آمریکا برای حل بحران یمن و دیگر مسائل منطقه‌ای به‌طور سری در یک هتل در لندن دیدار کرده‌اند. این منبع اروپایی اعلام کرده است که «ایرانیان در ازای همکاری‌شان خواستار رفع یا تعلیق تحریم‌های اقتصادی شدند و تهدید کردند که اگر واشنگتن معافیت تحریمی برخی کشور‌ها را تمدید نکند، آن‌ها از دیدار‌ها عقب‌نشینی خواهند کرد».

اما در خصوص بازار سرمایه کشور، از نگاه کارشناسان در حال حاضر به دلیل نبود ثبات در شرایط اقتصادی کشور بازار سرمایه از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و همین عامل موجب شده که برای بیشتر نمادهای بازار خریداری وجود نداشته باشد و این نمادها با کاهش قیمت قابل توجهی مواجه شوند.

به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، این روزها روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد و کاهش قیمت جهانی محصولات فلزی باعث عدم تقاضا در بورس کالا و کاهش نرخ‌های بورس کالا شده و به همین جهت شرکت‌ها با مشکل فروش مواجه شده‎اند. کاهش مقداری فروش و نرخ فروش محصولات در بورس کالا باعث عدم اقبال سرمایه‌گذاران نسبت به خرید سهام شرکت‌های فلزی شده است. همچنین تداوم کاهش قیمت جهانی نفت، کاهش قیمت میعانات نفتی و متانول باعث عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران از خرید سهام گروه‌های پتروشیمی و پالایشی نیز شده است.

احتمال صعود شاخص به قله 165 هزار واحدی

محمدباقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: ریزش مجدد قیمت جهانی نفت خام باعث روند نزولی امروز شاخص کل بورس شد، اما با توجه به صحبت‌های روز گذشته مقامات عربستان و بودجه اعلامی این کشور می‌توان نسبت به برگشت قیمت جهان نفتی به محدوده 70 دلار امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: معتقدم بازار در حال کف‌سازی است و اگر بازارهای جهانی همراهی کرده و بیشتر از این مقدار ریزش نداشته باشند، احتمال صعود شاخص کل بورس به قله 165 هزار واحدی وجود خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس ایران هم از ۱۸۶ هزار تا حدود ۱۵۷ هزار واحد سقوط کرده. ولی کلا شاخص بورس معیار خوبی نیست.