کد مطلب: ۷۱۹۰۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش جهانی تقاضای فولاد/ قیمت سنگ آهن سقوط کرد

کاهش جهانی تقاضای فولاد/ قیمت سنگ آهن سقوط کرد

داده‌های بلومبرگ، انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا و انجمن جهانی فولاد همگی حکایت از جریان کاهشی تقاضا برای فولاد و در پی آن سقوط قیمت سنگ آهن دارد؛ در نتیجه همین کاهش تقاضا قیمت سنگ آهن به پایین‌تر از ۸۲ دلار آن افت داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بلومبرگ در خبری که روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر (۵ آبان) سال جاری منتشر کرد به افت قیمت سنگ‌آهن در بورس سنگاپور تا قیمت ۸۲ دلار و ۴۵ سنت در هر تن پرداخت. به نظر می‌رسد افت جهانی تقاضای فولاد تأثیر مهمی در این رویه دارد.

این کاهش چشمگیر در حالی اتفاق افتاد که قیمت سنگ آهن بیش از دو سال پیش و در بهار سال ۲۰۲۰ میلادی به این رقم کاهش پیدا کرده بود.

سیاست‌های پولی انقباضی در نظام‌های بانکی بین‌المللی، رکود بازار ساخت‌و‌ساز چین و تداوم محدویت‌های مربوط به کووید از دیگر عوامل مؤثر در این روند هستند. خارج از آسیا نیز حمله نظامی روسیه به اوکراین و نگرانی از بروز بحران انرژی اقتصاد در اروپا بازار را از خود متأثر ساخت. بر همین اساس زمینه انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا از کاهش تولید این محصول در ادامه سال جاری و سال آینده میلادی خبر داد.

کاهش مصرف فولاد در اروپا

انجمن جهانی نیز گزارش داد که در نیمه دوم سال جاری میلادی مصرف فولاد اروپا ۴٫۸ درصد نسبت به همان دوره زمانی از سال گذشته میلادی کاهش داشت و به ۳۸٫۶ میلیون تن رسید.

همچنین پیش‌بینی می‌شود مصرف محصولات مربوطه در اتحادیه اروپا در کل سال جاری میلادی نسبت به سال پیش ۳٫۵ درصد کاهش پیدا کند و در سال آینده هم مصرف ۱٫۹درصد کمتر از سال جاری باشد.

این گزارش همچنین می‌افزاید که در سال جاری میلادی مصرف جهانی نیز ۲٫۳ درصد کمتر از سال گذشته خواهد بود و به ۱٫۷۹۵ میلیارد تن می‌رسد. اما در سال آینده تقاضا برای فولاد در سطح جهانی بر خلاف روند اروپا، رشد ۱۰ درصدی را تجربه می‌کند و به ۱٫۸۱۴ میلیارد تن می‌رسد.

در این بین می‌توان نتیجه گرفت که تمام این موارد به معنای کاهش تقاضا برای سنگ آهن در جایگاه ماده اولیه و در پی آن سقوط قیمت‌ها در بازار است.

نمودار زیر را بلومبرگ منتشر کرده و در آن افت‌و‌خیز قیمت سنگ آهن را از سال ۲۰۲۰میلادی تاکنون به تصویر کشیده است.

این نمودار نشان می‌دهد که در بهار ۲۰۲۰ میلادی بهای سنگ آهن همچون امروز در یک بازه زمانی نسبتا طولانی در کانال ۸۰ دلار قرار گرفت. حال بعد از یک دوره افت، آیا همچون اواخر سال ۲۰۲۰ احتمال بازگشت قیمت سنگ آهن و فولاد به مدار صعودی و ثبت رکورد ۲۳۰ دلار وجود دارد؟

سنگ آهن فولاد

برای مطالعه بیشتر خبر توسعه ۱۰ برابری صادرات سنگ بدون برندسازی ممکن است؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.