کد مطلب: ۵۱۸۸۷۰

گفتگوی تجارت‌نیوز با مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت:

اعطای وام ۱۵۰ میلیونی مسکن از اردیبهشت/ « این وام عمومی نیست»

اعطای وام ۱۵۰ میلیونی مسکن از اردیبهشت/ « این وام عمومی نیست»

روز گذشته اعلام شد که بانک قرض‌الحسنه رسالت قرار است به دهک‌های کم درآمد وام ۱۵۰ میلیون تومانی خرید مسکن بدهد. حالا رئیس این بانک اظهار می‌کند که این وام، تسهیلاتی برای عموم مردم نیست و احتمالا از اردیبهشت ۱۴۰۰ پرداخت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته وزارت راه و شهرسازی و بانک رسالت، تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت مسکن ارزان قیمت امضا کردند.

بر اساس این تفاهم‌نامه، وامی قرض‌الحسنه به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به ۵۰ هزار خانواری تعلق می‌گیرد که جزو دهک‌های کم درآمد جامعه (دهک اول تا سوم) باشند.

همچینن کارمزد این وام ۴ درصد، مدت زمان اجرای تفاهم‌نامه سه سال و مدت بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه پنج سال اعلام شد. در واقع حداکثر زمان بازپرداخت این وام ۶۰ ماه و اقساط آن ماهانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

حالا محمدحسین حسین‌زاده، مدیرعامل بانک رسالت، در گفتگو با تجارت‌نیوز جامعه هدف این تسهلات را روشن و اعلام می‌کند که این یک وام عام نیست.

او توضیح می‌دهد: همانطور که برخی سازمان‌ها از جمله کمیته امداد برای اعضای خودشان تسهیلات و امکاناتی ارائه می‌کنند. ما هم برای پنج میلیون نفر عضو شبکه توسعه اجتماعی رسالت این تسهلات را ارائه می‌کنیم.

به گفته او شرط ارائه این تسهیلات به جمعیت پنج میلیون نفری شبکه توسعه اجتماعی رسالت این است که ضوابط وزارت راه و شهرسازی در رابطه با مسکن را هم داشته باشند.

او در پاسخ به این که این شرایط چیست و چه کسانی در اولویت دریافت این وام هستند، می‌گوید: تفاهم نامه تازه دیروز امضا شده و درحال حاضر کارشناسان مجموعه دبیرخانه شبکه توسعه اجتماعی رسالت با معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه شیوه‌نامه اجرایی هستند. جزئیات پرداخت تسهیلات در شیوه‌نامه اعلام خواهد شد.

به گفته این مسئول تهیه شیوه‌نامه مذکور قاعدتا نباید بیشتر از یک ماه به طول بینجامد و احتمالا از ابتدای اردیبهشت با آغاز پرداخت تسهیلات در شعب بانکی، این تسهیلات هم پرداخت شود.

خانه‌دار شدن بدون فشار ممکن نیست

اقساط این وام ماهانه دو میلیون و ۵۰۰ تومان تعیین شده است درحالی که بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران درآمد ماهانه جامعه هدف این تسهیلات( سه دهک اول) یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۲۲۰ هزار تومان است. بنابراین به نظر می‌رسد توان پرداخت این اقساط را نداشته باشند.

مدیرعامل بانک رسالت دراین باره می‌گوید: اولا در وام‌های متعارف تجاری هم که پرداخت ۱۲۰ ماهه دارند با لحاظ کارمزدشان، اقساط کمتر از این در نمی‌آید. دوما این تسهیلات سه ضلع دارد: یک ضلع وزارت مسکن و شهرسازی، ضلع دوم انجمن حامیان فرهنگ قرض‌الحسنه و سومی بانک قرض‌الحسنه رسالت که بانک عامل است. پس طبیعتا تسهیلات به کسانی پرداخت می‌شود که حامیانی دارند.

او تاکید می‌کند: امروز صاحب خانه شدن بدون فشارممکن نیست.

بنابراین خبر می‌دهد که حتی در تالیف شیوه‌نامه هم ممکن نیست که مبلغ اقساط کمتر و مدت زمان پرداخت بیشتر شود چون ضوابط وام قرض‌الحسنه بانک مرکزی حداکثر زمان پرداخت را برای تسهیلات قرض‌الحسنه ۶۰ ماه اعلام کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خودم

    دوستی خاله خرسه

  • حسینی

    سلام.لطفا شفاف سازی کنید. آیا باید عضو جایی بود که بتوان از این وام استفاده کرد؟؟؟؟

  • ناشناس

    سلام. این وام هم مثل همه وامهای دیگر باید هفت خان رستم طی کنیم آیا بشود یانه!!!!؟؟؟؟

  • فف

    یکی ازشعبه های بندرعباس پرسیدم گفتن همچین چیزی ب مااعلام نشده خداییش اگه یه کار درست تو این مملک انجام بشه جای تعجب داره فقط میگم امیدوارم تمام مسئولین ب حال وروز ما بیفتن

  • بانک شهر دروغ گو

    دوستان اول خبر رو درست بخونید بعد نق بزنید نوشته خانواده های دارای سه فرزند به همه نمیدن

  • ناشناس

    والا دلخوشه خدا باید به داده ماهابرسد

  • ناشناس

    این وام طبق گفته خودتان به سه دهک اول تعلق می گیرد که درآمدشان زیر دو میلیون و نیم هست پس چطوری باید طی ۵ سال قسطش رو بدن واقعا خیلی متاسفم برای اون کسانی که این قانون رو تصویب کردند

  • ناشناس

    اینها فقط اومدن وسط که بگند ما یه کاری کردیم ، اخه یه وام میخوایین بدین به کسایی که ضعیف اند اینهمه شرایط سخت گزاشتید از همه مهمتر اونی که بخواد ۲ میلیون و پانصد در ماه پول باز پرداخت وامش و بده حداقل باید ۵ میلیون حقوقش بشه که بعد خرج زندگیش بتونه پول بانک و بده ، اینا شرایط و سخت کردند که نتونند مردم وام بگیرند خدا خودش جزاشون رو بده

  • ناشناس

    به تازه زوج ها تعلق میگیره این وام؟!
    واینکه چجوری بایدثبت نامش کنیم

  • ناشناس

    سلام و عرض ادب ،پس چه موقع مشخص میشه وام به چه کسانی تعلق میگیره؟

    • ناشناس

      شما پرسیدین از شعبه های بانک رسالت؟ گفتن از اردیبهشت ۱۴۰۰ ، برین شعب سوال کنید، هنوز خبر جدیدی ندادن