کد مطلب: ۵۹۵۵۱۸

شرایط جدید اقامت در هتل اعلام شد

شرایط جدید اقامت در هتل اعلام شد

پروتکل‌ بهداشتی مبارزه با بیماری کووید- ۱۹ در مراکز اقامتی بازنگری و ابلاغ شد. بر این اساس از ورود مسافر و فعالیت شاغلان در این مراکز بدون کارت واکسن و یا تست PCR منفی جلوگیری خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جمشید حمزه‌زاده، رییس هیأت‌مدیره جامعه هتلداران ایران از به‌روزرسانی پروتکل بهداشتی در مراکز اقامتی، پیرو مکاتبه و اعلام معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌دنبال اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها در کشور از اول آذرماه ۱۴۰۰ خبر داد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای خطاب به علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سعید ممبینی، رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: با توجه به توسعه واکسیناسیون، پروتکل بهداشتی در مراکز اقامتی با رویکرد اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، برای اقدام و پیاده‌سازی در هتل، متل، مهمان‌پذیر و مهمانسرا، بومگردی و نظایر آن به‌روزرسانی شده است و مسؤولیت نظارت آن با معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رییس اتاق اصناف و واحدهای تابعه است.

همچنین تاکید شده است، مراکز اقامتی با رعایت پروتکل جدید، مجاز به فعالیت در تمام شرایط رنگ‌بندی بوده و در صورت تغییر در مصوبات ستاد ملی کرونا مکلف به انجام مصوبات در هر زمان هستند.

وزارت بهداشت هتل‌ها، متل‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، مراکز اقامتی گردشگری و بوم‌گردی و همه مراکز مرتبط را ملزم به رعایت این پروتکل کرده و متذکر شده این مراکز در صورت عدم توانایی رعایت الزامات مرتبط، حق فعالیت نداشته و مسؤولیت این موضوع با رییس اتحادیه یا سازمان مسؤول است.

پروتکل‌های جدید بهداشتی در مراکز اقامتی

مراکز اقامتی، به شرط انجام واکسیناسیون (یک دُز یا دو دُز) شاغلان یا تست PCR منفی معتبر حداکثر ۷۲ ساعت و رعایت این پروتکل، مجاز به فعالیت طبق طرح هوشمند محدودیت‌های مصوبه ستاد ملی هستند.

مشاغل این گروه برای ادامه فعالیت، باید دارای کارت واکسیناسیون یا تست PCR منفی ۷۲ ساعته باشند.

صحت‌سنجی کارت واکسن یا تست PCR منفی ۷۲ ساعته توسط ناظران از طریق سامانه‌های موجود و در اختیار انجام شود.

درصورت عدم توجه به واکسیناسیون، با واحد مربوطه مطابق مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به عنوان عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخورد خواهد شد. (از جمله اقدامات قانونی مانند: عدم تمدید کارت بهداشت، و صدور عدم صلاحیت مشاغل برای دریافت پروانه.)

براساس این پروتکل بهداشتی، ارائه یا صحت‌سنجی کارت واکسیناسیون یا تست PCR مشتریان در ورودی محل، ضروری است. (فرآیند نظارت با استفاده از سامانه موجود و در اختیار و کد QR کارت واکسیناسیون خواهد بود.)

از ورود افرادی که واکسیناسیون انجام نداده‌اند یا تست PCR منفی ۷۲ ساعته ندارند، باید جلوگیری شود.

خدمات‌دهنده موظف است کارت واکسن یا تست PCR منفی معتبر حداکثر ۷۲ ساعته خود را در معرض دید مشتری و ناظر قرار دهد.

دریافت وجه نقد ممنوع است و پرداخت‌ها ترجیحا به صورت آنلاین یا با استفاده از اپ‌ها و کارت‌خوان صرفا توسط مشتری صورت گیرد.

این پروتکل بهداشتی با یادآوری این‌که محل‌های کسب‌وکار یکی از اماکن تجمع محسوب شده که می‌تواند سبب انتقال بیماری شود و از طرفی حفظ سلامت نیروی کار و مراجعان اهمیت بالایی دارد، می‌گوید لازم است مقررات ویژه‌ای از طریق فاصله‌گذاری اجتماعی علاوه‌بر رعایت اصول بهداشتی برای کاهش مواجهات در نظر گرفته شود، و از تمام مراکز اقامتی خواسته مقررات زیر را الزاما رعایت کنند:

از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری کرده و یا قبل از ورود به داخل مراکز مذکور به ایشان ماسک ارائه شود.

ارائه خدمات به افراد بدون ماسک ممنوع است و در صورت مشاهده چنین مواردی صاحب کسب‌وکار مسؤولیت آن را به عهده خواهد داشت.

فاصله دو متر برای پیشگیری از بروز بیماری رعایت شود. (رعایت فاصله ایمن بین مهمان/مشتریان، کارکنان، به میزان حداقل دو متر)

از تجمع در محیط‌های مشترک از جمله رختکن، آبدارخانه، انبار و یا اطراف محیط کار اجتناب شود.

یکی از بهترین روش‌های فنی و مهندسی برای حذف و یا کاهش مواجهات مستقیم کارکنان با مهمان/مشتری استفاده از موانع فیزیکی شیشه‌ای یا پلاستیکی برای کاهش مواجهات است؛ لذا از محافظ یا شیلدهای محافظتی (پلاستیکی/ شیشه‌ای) برای میز صندوق‌دار، اطلاعات نگهبانی و سایر پرسنلی که مواجهه زیادی با افراد دارند، استفاده شود.

درصورت مواجهه و روبه‌رو شدن با مهمان/مشتری حداقل فاصله دومتری را رعایت کنید.

در صورت فعال بودن اتاق استراحت کارکنان و شاغلان، رعایت فاصله ایمن حداقل دومتری رعایت شود.

در صورت فعال بودن سرویس ایاب و ذهاب کارکنان، از ۸۰ درصد ظرفیت سرنشین خودرو برای جابه‌جایی کارکنان استفاده شود.

افزایش تعداد سرویس‌های ایاب و ذهاب برای رعایت فاصله‌گذاری ایمن در جابه‌جایی کارکنان صورت پذیرد.

رعایت فاصله ایمن حداقل دو متر از طرفین در قسمت‌های عمومی از جمله نمازخانه، سلف سرویس و مسیر ورود و خروج الزامی است.

کاهش مواجهه چهره به چهره کارکنان با مشتریان/مهمانان.

پرسنل از ازدحام و تجمعات جلوگیری کرده و ارائه خدمات به صورتی انجام شود که صف ایجاد نشود.

در محل‌هایی چون سالن غذاخوری، لابی و نظایر آن، پذیرش مهمان بر اسلاس ظرفیت مکان و با در نظر گرفتن حداقل چهار مترمربع به ازای هر نفر تعیین شود.

قرار دادن مبلمان و صندلی مهمان/مسافر در فواصل لازم و ایمن (حداقل دو متر) از یکدیگر و به دور از کارکنان.

حداکثر از ۵۰ درصد ظرفیت آسانسورها استفاده شود.

رعایت حداقل چهار مترمربع برای هر مهمان در اتاق و سوئیت محل اقامت ضروری است.

چیدمان میز غذاخوری و نشستن مهمانان طوری باشد که فاصله حداقل دو متر رعایت شود.

در صورت فعال بودن استخر، پروتکل مرتبط با استخرها رعایت شود.

مدیریت اماکن موضوع این پروتکل موظف است به منظور نظارت بر حسن اجرای پروتکل حاضر از کارشناسان بهداشت محیط آزاد (دارای کد ممیزی و گواهینامه خودکنترلی و خوداظهاری بهداشتی یا نیروی خرید خدمت دفاتر خدمات سلامت) استفاده کند. حضور این کارشناس به صورت تمام‌وقت در محل الزامی نیست، اما مستند بازرسی و نظارت باید همیشه در اختیار مدیر قرار گیرد.

مسؤولیت حسن اجرای پروتکل حاضر بر عهده مدیریت اماکن موضوع این پروتکل است.

وزارت بهداشت همچنین عرضه غذا به شکل سلف سرویس را در مراکز اقامتی واقع در مناطق قرمز کرونایی ممنوع کرده است.

برای غربالگری شاغلان در دوران کرونا نیز به مراکز اقامتی توصیه شده است در صورت بروز هرگونه علائم مشکوک، تست سریع تشخیص کووید- ۱۹ را انجام دهند. بعد از گذشت ۱۴ روز از شروع علائم، در صورت بهبود بیمار، به ارائه تست PCR منفی به منظور شروع کار نیاز نیست.

در بخش دیگر این پروتکل، توصیه شده است: تمام شاغلان بعد از ابتلا به بیماری کووید لازم است پس از طی دروان درمان و نقاهت، برای بازگشت به کارتوسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.