کد مطلب: ۴۴۱۶۳۷

شمار قربانیان الکل از کرونا بیشتر شد!

شمار قربانیان الکل از کرونا بیشتر شد!

مقایسه آمار قربانیان کرونا با قربانیان مصرف الکل تقلبی و سمی در ایران نشان می‌دهد کرونا ۶.٧ درصد مبتلایان را قربانی کرده است در حالی که الکل سمی ۱۰٫۳ درصد از مسموم‌شدگان را به کام مرگ کشانده است.

افزایش شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا اکنون به دغدغه‌ای بزرگ برای همه کشور‌ها تبدیل شده است و مسئولان در تمامی جوامع سعی می‌کنند با اتخاذ تدابیر لازم به مبارزه با این ویروس مهلک بپردازند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرنطینه و ایجاد فاصله اجتماعی از جمله این تدابیر است و در حقیقت ترس از همه‌گیری این ویروس شرایط را به نقطه‌ای رسانده است که حتی برخی کشور‌ها مانند فیلیپین مجازات مرگ را هم برای ناقضان مقررات در شرایط فعلی در نظر گرفته‌اند.

در کشور ما هم از اسفند ماه پارسال، تدابیری برای جلوگیری از افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا اتخاذ شده است اما متاسفانه در شرایط فعلی و در حالی که پزشکان و پرستاران مشغول خدمت‌رسانی و جانفشانی در مراکز درمانی هستند، شاهد مرگ شماری از هموطنان‌مان بر اثر مصرف الکل سمی هستیم! به نحوی که شمار مرگ و میر ناشی از مصرف الکل نسبت به کل مسموم‌شدگان از شمار قربانیان کرونا نسبت به کل مبتلایان این بیماری پیشی گرفته است.

این افراد با تصور غلط و غیرعلمی، دست به مصرف الکل به ‌طور خوراکی می‌زنند تا بدن خود را از ابتلا به این ویروس مصون کنند، غافل از اینکه مصرف الکل نه فقط کمکی به آنها نمی‌کند بلکه با کاهش ایمنی بدن، شرایط را برای ابتلا به کرونا تشدید می‌کند. بر همین اساس عده‌ای از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان علت شمار بالای مبتلایان کرونا در اروپا و امریکا را ضعف در سیستم ایمنی بدن‌شان ناشی از مصرف مشروبات الکلی می‌دانند.

مقایسه شمار قربانیان

مقایسه آمار قربانیان کرونا با قربانیان مصرف الکل تقلبی و سمی در ایران نشان می‌دهد کرونا ۶.٧ درصد مبتلایان را قربانی کرده است در حالی که الکل سمی ۱۰٫۳ درصد از مسموم‌شدگان را به کام مرگ کشانده است. همچنین حدود ٢ درصد از مسمومیت‌های ناشی از الکل سمی به نابینایی یا کم‌بینایی و حدود ٩.۱ درصد هم به بیماری کلیوی منجر شده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی خبرگزاری‌ها، تاکنون در استان‌های فارس ۷۵ نفر، خوزستان ۶۳، آذربایجان شرقی ۲۰، البرز ۲۰، اردبیل ۱۹، مازندران ۱۲، تربت‌جام ۱۱ نفر و در استان‌های دیگر از جمله آذربایجان‌غربی، همدان، یزد، هرمزگان، مرکزی، کرمانشاه و… چندین نفر بر اثر مصرف الکل از طریق نوشیدن یا بخور دادن، جان‌شان را از دست داده‌اند. البته باید به این آمار صدها مورد مسمومیت و ده‌ها مورد آسیب بینایی و کلیوی را هم اضافه کنیم.

ضرورت تشکیل کمیته مقابله با الکل سمی!

در شرایطی که همه کشور‌ها اکنون سرگرم مقابله با ویروس کرونا هستند، به نظر می‌رسد در ایران باید علاوه بر ادامه روند فعلی، چاره‌ای هم برای افزایش روز افزون شمار قربانیان مصرف الکل سمی کرد! عدم شناخت مصرف‌کنندگان از انواع الکل و کاربردهای آنها از یک طرف و اقدام‌های سودجویانه و نابخردانه تولیدکنندگان الکل سمی از طرف دیگر، دست به دست هم داده‌اند تا در دوران جولان کرونا، الکل به جای آنکه آدم‌ها را از شر این غول بی‌شاخ و دم نجات دهد، به قربانیان آن بیفزاید.

البته ضروری است که حافظان امنیت در کنار اعمال قانون و جریمه خودرو‌ها در روز‌های کورونایی، کمی هم در اندیشه مقابله با تهیه‌کنندگان و فروشندگان الکل‌های سمی باشند تا مبادا در پایان کارزار مقابله با کرونا با انبوهی از قربانیان الکل مواجه و مجبور شویم مبارزه جدید و نامحدود دیگری را برای شکست این دشمن کهنه‌کار آغاز کنیم!

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.