کد مطلب: ۸۰۴۲۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ردپای شورای رقابت در تکانه‌های بازار سهام / تغییر وزیر صمت خودرو را به بورس کالا بازمی‌گرداند؟

ردپای شورای رقابت در تکانه‌های بازار سهام / تغییر وزیر صمت خودرو را به بورس کالا بازمی‌گرداند؟

بالاخره پس از لابی‌های بسیار زیاد امروز استیضاح وزیر صمت به نتیجه رسید و فاطمی امین ملزم به ترک ساختمان سمیه شد؛ اما پیش از استیضاح، ابراهیم رئیسی به دفاع از عملکرد وزیر صمت پرداخت و به طور ویژه به لغو عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد. سیاستی که در سال گذشته به تهدید جدی برای بازار سهام تبدیل شده بود. آیا اکنون با تغییر وزیر صمت خودرو به بورس کالا بازمی‌گردد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز جلسه استیضاح فاطمی امین در مجلس برگزار شد و وزیر محبوب دولت سیزدهم نتوانست از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد. ابراهیم رئیسی نیز در این استیضاح شرکت داشت و از عملکرد وزیر صمت دفاع کرد.

رئیس جمهوری در بخشی از سخنان خود گفت: «شورای رقابت از روی مسئولیت می‌گوید باید عرضه خودرو از طریق بورس این مساله خاتمه داده شود و به جلسه شورای رقابت بسنده نمی‌کند و در یک ساعت 20 هزار واحد بورس می‌ریزد.»

گفتنی است که وزیر صمت و سخنگوی این وزارتخانه صراحتا مخالفت خود را با عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرده بودند؛ اما از جایی به بعد وزارت صمت عقب نشینی کرد و این بار شورای رقابت پا به میدان گذاشت و به واسطه یک نامه در نهایت عرضه خودرو در بورس کالا را متوقف کرد.

بررسی وضعیت بازار همزمان با انتشار نامه شورای رقابت

روز دوم بهمن 1401 بود که شورای رقابت اولین نامه را برای مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا منتشر کرد.

در این روز به واسطه نامه شورای رقابت بورس روند نوسانی شدیدی به خود گرفت؛ در نیم ساعت ابتدایی معاملات، بازار صعودی بود و پس از این خبر نزولی شد. این روند صعود و نزول تا پایان معاملات ادامه داشت و نهایتا در این روز شاخص کل بورس بیش از چهار هزار واحد افت کرد تا به تراز یک میلیون و 652 هزار و 923 واحدی برسد. شاخص هم‌وزن نیز وضعیتی همانند شاخص کل داشت و با افت بیش از دو هزار واحدی در سطح 519 هزار و 938 واحدی ایستاد.

نهایتا در 16 بهمن‌ماه 1401 شورای رقابت اعلام کرد دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، پیشنهاد کارگروه تخصصی خودرو در جلسه شماره ۵۴۳ شورای رقابت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به اتفاق آراء مصوب شد اما ابلاغ آن مصوبه دو ماه طول کشید و پس از هفته‌ها معطلی، شورای رقابت در ابتدای سال جاری قیمت‌های جدید خودرو را ابلاغ کرد.

حدود 9 روز کاری بین اولین نامه شورای رقابت و دستورالعمل آن فاصله وجود داشت؛ در این روزها شاخص کل اغلب روند نزولی را تجربه می‌کرد و معامله‌گران شاهد بسته شدن نمادها با بازده قیمتی منفی بودند.

همین عامل باعث شد که در نهایت شاخص کل روز 16 بهمن ماه با کاهش 17 هزار و 50 واحدی به سطح یک میلیون و 540 هزار و 193 واحدی برسد. از سوی دیگر شاخص هم‌وزن نیز با افت بیش از هفت هزار واحدی در رقم 480 هزار و 181واحدی ایستاد.

در این فاصله زمانی ارزش معاملات خرد از محدوده 9 هزار میلیارد تومان به 5 هزار میلیارد تومان کاهش یافت و بازار شاهد خروج نقدینگی‌های سنگین از چرخه معاملات بود.

به این ترتیب دخالت‌ها و نامه‌های شورای رقابت، بورس را نزولی کرد و نقدینگی به واسطه نبود اعتماد از بازار خارج شد.

واکنش خودروهایی به نامه

گروه خودرویی به واسطه انتشار نامه و دستورالعمل شورای رقابت نزولی شد و به دنبال این روند، کلیت بازار سهام هم با افت روبه‌رو شد. همچنین خروج نقدینگی از بازار سرمایه شدت گرفت.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که اگر نامه و دستورالعمل شورای رقابت در بهمن ماه منتشر نمی‌شد، امروز شاهد شرایط بهتر و مطلوب‌تری در معاملات بازار سرمایه بودیم.

دقیقا روز دوم بهمن ماه زمانی که نامه شورای رقابت منتشر شد شاخص گروه خودرویی روی عدد 313،610 واحد بود و روز 16 بهمن ماه که دستورالعمل شورا منتشر شد این شاخص به رقم 270،464 رسید. به عبارت دیگر در این مدت شاخص خودرویی‌ها 34،146 واحد کاهش یافت.

شاخص خودوریی‌ها در زمان عرضه خودرو در بورس کالا روی اوج بود؛ اما دخالت‌های شورای رقابت باعث شد که این شاخص تا فروردین ماه روند نزولی به خود بگیرد و کاهشی شود.

به این ترتیب دخالت‌های شورای رقابت و وزارت صمت در روند عرضه خودرو در بورس کالا باعث شد که شاخص کل بورس و شاخص خودرویی‌ها با کاهش ملموس روبه‌رو شوند.

این نمایی از تاثیر قیمت‌گذاری دستوری بر نوسانات بازار سرمایه بود که به معنای افت اخیز سود و درآمد سهامداران است. حالا با کنار رفتن فاطمی امین به عنوان متحد اصلی شورای رقابت می‌توان امید داشت که خودرو به اتاق شیشه‌ای بازگردد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.