کد مطلب: ۸۰۱۹۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صنایع طلایی بورس در اردیبهشت‌ماه / شاخص کل ۳ میلیونی می‌شود؟

صنایع طلایی بورس در اردیبهشت‌ماه / شاخص کل 3 میلیونی می‌شود؟

چند ماهی است مسیر بورس صعودی شده و در این مدت اغلب صنایع بازار توانسته‌اند عقب‌ماندگی خود را جبران کنند و بازدهی مثبت برای سهامداران داشته باشند؛ با وجود این شرایط در اردیبهشت ماه کدام صنایع می‌توانند صعودی شوند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین ماه‌های سال گذشته بود که روند صعودی بورس آغاز شد. این روند تا امروز ادامه داشته و باعث شده است پرتفوی سهامداران تا حدود زیادی سبز شود. تمامی شاخص‌ها و اغلب صنایع و سهام موجود در بازار نیز رشد بسیار خوبی را تجربه کردند و اکنون درحال جبران زیان‌های گذشته خود هستند.

بازار سهام در فروردین ماه توانست رکوردشکنی خوبی برجای بگذارد؛ برای نمونه شرکت سرمايه‌‌گذاری شاهد با نماد ثشاهد بیش از 130 بازدهی مثبت به دست آورد. همچنین بیشترین ارزش بازار به صنعت مخابرات و پس از آن به حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات رسید.

نکته قابل توجه اینجاست که در فروردین ماه هیچ صنعتی بازدهی منفی نداشت و تنها صنعت خرده فروشی بود که با رسیدن به عدد 11 کمترین بازدهی را تجربه کرد. به طور کلی در این ماه صنایع بازار روند صعودی داشتند؛ اما برخی از تک سهم‌ها منفی بودند که انتظار می‌رود در اردیبهشت ماه با کاهش زیان مواجه باشند.

بازار یک ماه تمام روی مدار رشد بوده است و با این شرایط به نظر می‌رسد ماه جاری نیز وضعیت بدین شکل باشد؛ اما انتظار می‌رود که شاخص در برخی از روزها کمی استراحت داشته باشد. ولی بازدهی صنایع همچنان مثبت باقی می‌ماند.

این صعود باعث افزایش اعتماد و ورود نقدینگی خواهد شد؛ اما نکته اساسی اینجاست که اگر دولت دوباره در بورس دخالت کند شاهد تغییر شرایط در روند معاملات و سرخ‌پوش شدن صنایع بازار خواهیم بود.

رشد بورس برخلاف سال 99

علی مولایی، مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن به تجارت‌نیوز گفت: « بازار سرمایه در این مدت برخلاف اتفاقات سال 1399 رشد متوازنی را پشت سر گذاشته است.»

وی اظهار کرد: « برخلاف سال 1399که یکباره برخی از سهام شاخص‌ساز شدند و رشدهای بیش از 100 درصدی و سهام کوچک‌تر نیز رشد 10 و هفت برابری داشتند، اکنون بازار سهام به صورت متوازن رشد می‌کند.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «از نیمه دوم سال 1401 و ابتدای سال 1402 دیگر آن مدل رشد هیجانی در بازار دیده نمی‌شود. وضعیت رشد متوازن بورس خبر از هوشمند شدن آن می‌دهد.»

مولایی تشریح کرد: «اگر معاملات چند روز اخیر را بررسی کنیم می‌بنیم که شاخص هم‌وزن راه متفاوتی را نسبت به شاخص کل در پیش گرفته و همه این موارد نشان‌د‌هنده رشد متوازن بازار سرمایه است. این بدان معناست که سهام کوچک‌تر که نسبت به سهام بزرگ بازار عقب مانده بودند این چند روز در حال جبران هستند.»

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: «در این دوره رشد باید سهامداران دقت کنند که اتفاقات سال 99 تکرار نشود. در نتیجه سبد سهامی سودساز و با ارزش سرمایه‌گذاری تشکیل دهند و به دید نوسان‌گیری به بازار و سبد سرمایه‌گذاری نگاه نکنند.»

کدام صنایع صعودی می‌شود؟

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن در پاسخ به سوال اینکه کدام صنایع در اردیبهشت ماه پیشرو خواهند بود گفت: «اگر بحث خودرو و عرضه محصولات خودورسازان در بورس کالا و افزایش قیمت آنها تعیین تکلیف شود، این صنعت می‌تواند وضعیت خوبی داشته باشد.»

وی ادامه داد: «به طور کلی می‌توان گفت که در این ماه گروه خودرویی، پالایشی و پتروشیمی‌ها به ترتیب می‌توانند لیدر رشد شاخص باشند.»

پیش‌بینی بازار سرمایه

مولایی در پیش‌بینی معاملات تالار شیشه‌ای گفت: «پس از اینکه بازار رشد خوبی را در فروردین ماه پشت سر گذاشت، شاخص کل نیاز به یک استراحت دارد. این استراحت باعث می‌شود که سهم‌ها تا حدودی جابه‌جا شوند و سهامدار جدید و تازه نفس وارد بازار شود.» به گفته این کارشناس بازار سرمایه این استراحت باعث می‌شود که شاخص نیز تثبیت شود.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت گفت: «اگر شاخص در محدوده دو میلیون و 200 هزار واحدی تا دو میلیون و 300 هزار واحدی چند روزی استراحت کند، قطعا رشد شاخص ادامه‌دار خواهد بود. بازار امسال تا محدوده سه میلیون و 500 هزار الی 600 هزار واحدی رشد خواهد کرد.»

بورس تهران در دو سال و نیم گذشته عقب‌ماندگی‌های بسیار زیادی نسبت به بازارهای موازی و تورم داشت و به نظر می‌رسد که اکنون زمان جبران‌ فرا رسیده است. بازار سهام امسال بیشترین بازدهی را نسبت به بازارهای موازی و تورم خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.