کد مطلب: ۷۰۶۵۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهم ۰٫۰۸ درصدی ایران در بازار تجاری هند/ ایران در حال از دست دادن بازارهای تجاری

سهم ۰٫۰۸ درصدی ایران در بازار تجاری هند/ ایران در حال از دست دادن بازارهای تجاری

صادرات ایران به هند در هفت ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲، رشد ۵۴ درصدی داشت. با این حال سهم ایران در این بازار تنها ۰٫۰۸ درصد است. آیا این به معنای از دست رفتن بازارهای تجاری ایران است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس آماری که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران منتشر کرد، تجارت ایران و هند در هفت ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱٫۶ میلیارد دلار بود.

این آمار نشان می‌دهد، طی چهارماهه نخست ۱۴۰۱، صادرات ایران به هند شامل آمونیاک، متانول، قیرنفت، روغن پایه معدنی و اوره بود که سهمی معادل ۵۳‌ درصدی از کل ارزش صادرات ایران را در این مدت به خود اختصاص داد.

به‌رغم سهم پایین ایران از صادرات به هند، صادرات امارات ۸۷ برابر، عربستان ۷۵ برابر، عراق ۷۱ برابر، قطر ۲۸ برابر و کویت ۲۲ برابر صادرات ایران به هند بود.

Capture

رشد ۵۴ درصدی صادرات ایران به هند

البته آمار صادرات ایران به هند نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۵۴ درصدی همراه بود. به‌رغم رشد صادرات، سهم ایران در کل واردات هند در هفت ماهه ۲۰۲۲ همچنان کم و حدود ۰٫۰۸ درصد است.

چین، امارات، آمریکا، عربستان، عراق، روسیه، اندونزی، سنگاپور، استرالیا و هنگ‌کنگ جزو مبادی عمده واردات کالاهای هند در جهان محسوب می‌شوند. نکته جالب این جاست که برخی از کشورهای خاورمیانه مانند امارات، عربستان، عراق، قطر و کویت جزو ۲۰ کشوری هستند که هند بیشترین واردات کالا را از آنها داشته است.

بر اساس این گزارش، طبق اعلام معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، اقتصاد هند با تولید ناخالص داخلی حدود ۳۱۷۸‌ میلیارد دلار، ششمین اقتصاد بزرگ جهان در سال‌ ۲۰۲۱ بود.

صادرات ایران

رقابت منفی ایران و روسیه بر سر صادرات نفت

مسعود دانشمند، فعال اقتصادی، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره صادرات ایران به هند عنوان کرد: در چند ماه اخیر روس‌ها با تخفیف بیشتر به هند نفت فروخته‌اند که یکی از دلایل کاهش صادرات ایران به هند می‌تواند این موضوع باشد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تبادلات تجاری ایران با اغلب کشورها از لحاظ ارزشی افزایش، اما از لحاظ وزنی کاهش داشت.

این عضو سابق اتاق بازرگانی ایران درباره دلایل کاهش صادرات نفت و پتروشیمی توضیح داد: به دلیل اینکه روسیه با قیمت ارزان‌تر نفت خود را صادر می‌کند، همین موضوع باعث شد که بتوانند بازار هند و چین را از ایران بگیرند.

او عنوان کرد: البته ایران از چندی پیش تخفیفاتی در صادرات نفت خود به هند و چین در نظر گرفت.

دانشمند با اظهار به اینکه ایران با روسیه به صورت منفی رقابت می‌کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، چین و هند هم از این فرصت استفاده می‌کنند و با بازی با ایران و روسیه به دنبال خرید ارزان‌‎تر نفت هستند.

این فعال اقتصادی درباره دلایل رشد صادرات کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر امارات و قطر به هند توضیح داد: یکی از دلایل این موضوع تنوع کالایی این کشورهاست. از آن‌جایی که نرخ تورم در اروپا به دلیل جنگ روسیه با اوکراین بالا رفت، قیمت کالاهای اروپایی افزایش پیدا کرد. از همین رو کالاهای هندی برای کشورهایی نظیر امارات و چین ارزان‌تر تمام شد.

دانشمند صادرات کالا به هند را محدود به نفت و پتروشیمی دانست و یادآور شد: به دلیل اینکه اقتصاد ایران و روسیه شبیه به هم است برای فروش نفت و پتروشیمی به رقابت با یکدیگر دچار شده‌ایم.

لازم به ذکر است، هند با بسیاری از کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای طیف مختلفی از موافت‌نامه‌های تجاری دارد، اما با وجود پیشینه طولانی و ظرفیت‌های فراوان روابط ایران و هند، چنین سندی در روابط دو جانبه میان دو کشور وجود ندارد. آیا با ادامه این روند ممکن است بازیگران تجاری در رابطه با ایران تغییر کنند؟

برای مطالعه بیشتر گزارش حذف هند از لیست شرکای تجاری ایرا ن را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.