خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۹۸۱۸

آغاز صادرات دام زنده به کویت/ خشکسالی تغذیه دستی را تشدید کرد

آغاز صادرات دام زنده به کویت/ خشکسالی تغذیه دستی را تشدید کرد

رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک گفت: سهمیه صادرات دام زنده در مرحله نخست را حدود ۵۰ هزار راس دانست و افزود: ۱۴ مهر سال جاری نخستین محموله دام زنده عشایر و غیر عشایر٬ ایران را به مقصد کویت ترک کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک خاطر نشان کرد: ظرفیت مراتع به‌شدت کاهش پیدا کرده است و دامدار سبک معمولا در ۵ تا ۶ ماه نخست دام‌شان را برای چرا به مراتع می‌برند اما امسال در فصل‌های بهار و تابستان دامدار مجبور به تغذیه دستی دام شد و از آنجایی‌که هزینه تغذیه بالاست دامدار دام‌اش را به کشتارگاه می‌فرستد.

افشین صدر دادرس در گفتگو با ایلنا، سهمیه صادرات دام زنده در مرحله نخست را حدود ۵۰ هزار راس دانست و افزود: ۱۴ مهر سال جاری نخستین محموله دام زنده عشایر و غیر عشایر٬ ایران را به مقصد کویت ترک کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات دام تاثیر خود را بر قیمت گوشت در بازار داخلی می‌گذارد؟ گفت: بازار داخلی به‌شدت راکد است و دام نر پروارشده در بازار داخلی خریدار ندارد و تنها مشتری این دام‌ها شرکت پشتیبانی امور دام است که در غالب برنامه خریدهای حمایتی اقدام به خرید کرد اما بیشتر از ۲ ماه پول دامداران را پرداخت نکرده است.

این فعال حوزه دامپروی ادامه داد: تمایل برای خرید میش و بز در بین فعالان بازار گوشت افزایش پیدا کرده است چراکه این دام‌ها را ارزان خریداری و به قیمت گوشت درجه یک یعنی گوشت بره نر به مردم می‌فروشد.

صدردادرس با اشاره به خروج بره‌های نر٬ تصریح کرد: صادرات بره نر نباید در قیمت گوشت تاثیر منفی بگذارد اما این قاعده در یک بازار سالم امکان تحقق دارد نه در سیستم توزیع ما که بیمار است و متاسفانه اقدامی برای حل مشکلات این سیستم در دستور کار مسئولان قرار نگرفته است.

رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک با بیان اینکه تعرفه بالا صادرات دام سنگین خروج این دام را غیر منطقی کرده است٬ خاطر نشان کرد: تعرفه صادرات یک راس گوسفند ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان و هر کیلو گوساله زنده ۱۶ هزار و ۷۰۰ بسته شده است به اضافه در نظر گرفتن نیم درصد تعرفه صادراتی آب مجازی. این تعرفه صادرات گوساله را متوقف کرده است این در حالیست که صادرات گوسفند ادامه دارد.

وی با اشاره به نارضایتی دامداران از روند صادرات دام زنده٬ اذعان کرد: شورای قیمت‌گذاری مصوبه‌ صادرات دام زنده را ۲۴ خرداد سال جاری صادر کرد که بعد از ۴۵ روز این مصوبه ابلاغ و یک ماه بعد شیوه نامه آن داده شد و در مهر اولین محموله دام خارج شده است به نظر می‌رسد این شیوه نامه تنظیم شده بسیار پیچیده و باعث دشواری در روند کارها شده است.

به گفته صدردادرس٬ مصوبه صادرات دام زنده٬ سال گذشته پیچیده‌ نبود و شیوه‌نامه صادرات خوب تنظیم شده بود اما سال گذشته اعمال سلیقه افرادی خاص به بهانه گران شدن قیمت گوشت در بازار باعث شد که روند صادرات متوقف شود٬ اما در سال جاری شیوه‌نامه صادرات بسیار پیچیده است.

این فعال حوزه دامپروری میانگین قیمت دام زنده را کیلویی ۷۰ تا ۷۳ هزار تومان دانست و افزود: در برخی استان‌ها دام زنده کیلویی ۶۸ هزار تومان نیز عرضه می‌شود. همچنین قیمت دام زنده در مهر سال جاری با قیمت آن در اسفند سال گذشته برابر است این در حالیست که قیمت نهاده‌ها در این بازه زمانی حدود ۶ برابر افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک در پاسخ به این پرسش که آیا خشکسالی تاثیری در روند تولید گذاشته است؟ افزود: ظرفیت مراتع به‌شدت کاهش پیدا کرده است و دامدار سبک معمولا در ۵ تا ۶ ماه نخست دام‌شان را برای چرا به مراتع می‌برند اما امسال در فصل‌های بهار و تابستان دامدار مجبور به تغذیه دستی دام شد و از آنجایی‌که هزینه تغذیه بالاست دامدار دام‌اش را به کشتارگاه می‌فرستد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دامدار نابود شد از بی عدالتی

  • ناشناس

    خب انتقادات تند رو هم پخش کن تا مسولان بلکه بخونن و فکری به حال ما دامدارن بدبخت بکنن. پارسال ۴۰۰ تا داشتم و الان فقط ۱۰۰ تا دارم و ۳۰۰ تاش رو مجبور شدم مفت بفروشم . همه دارن مفت میفروشن

  • ناشناس

    اولا کلا ۵درصد از دامدارن چراگاه دارن که اونم به لطف خشکسالی دوماه نهایتا جوابگو باشه که اونم تازه هزینه های خودشو داره بعد از این اکثریت دامدارن کل سال نهاده میخرن اونم ازاد دوستان سال ۹۷من ۵۰میلیون گوسفند خریدم که حداقل با این پول میشد یه تیکه زمین یا خودرو صفرخریداری کنم ۴سال هم براشون زحمت کشیدم خرجی خونمو هم دادم به گوسفندا پارسال فروختم ۳۰میلیون اونم یه پیکان سواری نتونستم باهاش بخرم کل سرمایم بی ارزش شد گوسفند مرگ و میرش زیاده مثلا از صدتا گوسفند میبینی ده تاش ابستن نمیشن مشکلدارن بقیه هم بعضیاشون سقط میشه برشون بعضیا میمیرن واسه اینه که دامدار ضررش میفته قبلا کسی مثلا دویستا گوسفند داشت سرمایه دار بود یعنی با سود هرسالش میتونست زمینی خودرو یی چیزی بخره ولی متاسفانه الان ۴۰۰تا هم که داشته باشی همش یه پژو یا سمند ارزششون هست دامدار رو نابود کردن

  • بایرام

    سیاست دولت برعلیه دامداران که تولیدکننده اندمیباشد

  • عشایر بدبخت

    من هفده سال با خانواده ام زجر و زحمت کشیدیم تا رساندیمش به دویست رأس میش که بفروشیم بتونیم باهاش یه کامیون بخریم و برم جاده تا زن وبچه ام که قید تفریح و رفاه را زده بودن به آرامش برسیم ولی بیچاره شدیم حتی یه نیسان هم نمیتونم بخرم،خدایا ما مگه چکار کرده ایم که مستحق این ظلم هستیم😭😭😭

  • عشایر بدبخت

    ما هفده سال زجر و زحمت کشیدیم تا رساندیمش به دویست رأس میش که بفروشیم بتونیم باهاش یه کامیون بخریم و برم جاده تا زن و بچه ام که قید تفریح و رفاه را زده بودن به آرامش برسیم ولی بیچاره شدیم حالا با پولش حتی نیسان هم نمیتونم بخرم،خدایا مگه ما چکار کرده ایم که مستحق این چنین ظلمی هستیم😭😭😭

  • ناشناس

    چیزی نمانده دوسال دیگه تو ایران دام پیدا نمیشه همه می‌فرستد کشتارگاه

  • علی

    خوب از وقتی من یادمه مگن صادرات آزاد شود هیچ اتفاقی هم نمی افتد
    فقط کلی وعده می دهند
    بزک نمیر بهار میاد

  • ناشناس

    بعضی دامداران وام دامدارکارگرفتن که متاسفانه تنها درتعاونیهاصرافی میشد که تعاونیها با کسر نقدینگی ۱۴ درصد صرافی کردن ومدت باز برداخت به حسب قرارداد ۹ ماه است وباوجود خشکسالی وعدم جفتگیری دام وبیماریهای متوالی وگرانی نهادهای دام کسی قادر به پرداخت وام نمیباشدوتنها راه فروش ماتبقا ازدام میباشد