کد مطلب: ۳۴۱۳۳۸

چشم‌انداز اقتصاد ایران از نگاه اویل‌پرایس / ایران منقبض می‌شود

چشم‌انداز اقتصاد ایران از نگاه اویل‌پرایس / ایران منقبض می‌شود

بر اساس گزارش‌ منتشرشده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد اقتصادی ایران در سال مالی آینده در بدترین حالت، منفی 5.5 درصد و در بهترین حالت منفی 2.5 درصد خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، رشد منفی اقتصادی را برای ایران در سال مالی جاری منتهی به 20 مارس (اسفندماه) پیش‌بینی و مهم‌ترین دلیل آن را کاهش صادرات این کشور اعلام کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، بر اساس این گزارش در بهترین حالت رشد اقتصادی ایران منفی 5.5 درصد و در بهترین حالت منفی 2.5 درصد خواهد بود.

اگرچه مقامات ایرانی می‌گویند تحریم‌های ایالات متحده تاثیری بر صادرات نفت این کشور نداشته اما گزارش‌ها نشان می‌دهد فروش نفت ایران احتمالا حدود 800 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 1.6 میلیون بشکه در روز رسیده است. کاهش صادرات نفت ایران حتی در ماه نوامبر که تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرایی شدند هم ادامه داشت. این در حالی است که یک روز پیش از اعمال تحریم‌ها در چهارم نوامبر آمریکا به هشت مشتری اصلی نفت ایران معافیت اعطا کرد و بر اساس آن این کشورها می‌توانند به مدت 180 روز به میزان محدودی از ایران نفت خریداری کنند.

گزارش‌های رویترز نیز نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی به 660 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این در حالی است که در سال 2017، صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی 1.7 میلیون بشکه در روز بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه می اعلام کرد که از توافق هسته‌ای خارج می‌شود. دور اول تحریم‌ها در ماه آگوست و دور دوم تحریم‌ها، که بخش انرژی و بانکی ایران را هدف قرار می‌دهد، در ماه نوامبر اجرایی شدند. پیش از خروج آمریکا از برجام، صادرات نفت ایران به جهان 2.7 میلیون بشکه در روز بوده است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم به 1.3 تا 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

ایران همچنین برای کاهش اثرات تحریم‌های آمریکا، در نظر دارد در زمینه تولید بنزین به خودکفایی برسد. تولید بنزین ایران در حال حاضر، 100 میلیون بشکه در روز است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با آغاز دور جدید تحریمها، صادرات نفت ایران 60% کاهش داشته . یعنی حتی از نصف هم بیشتر