کد مطلب: ۷۴۴۵۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

چرا صف نانوایی ها در سیستان و بلوچستان شلوغ شد؟/ تبدیل نان به خوراک دام!

چرا صف نانوایی ها در سیستان و بلوچستان شلوغ شد؟/ تبدیل نان به خوراک دام!

اخیراً نماینده مردم خاش در مجلس از ازدحام جمعیت در صف نانوایی ها در سیستان و بلوچستان به دلیل کمبود سهمیه آرد این استان انتقاد کرد؛ اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد این اتفاق به دلیل کمبود سهمیه آرد استان و یا افزایش تقاضای نان مصرفی نیست. بلکه برخی از مردم این استان برای تأمین خوراک دام خود چاره‌ای جز خرید نان ندارند!

به گزارش تجارت‌نیوز ، ماجرای ازدحام جمعیت در صف‌ نانوایی ها در استان سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد. روز یکشنبه (یازدهم دی 1401) اسماعیل حسین‌زهی، نماینده مردم خاش در مجلس، در جلس علنی مجلس در تذکری به سران سه قوه پرسید که آیا می‌دانید در سیستان و بلوچستان چه می‌گذرد؟

او عنوان کرد که مردم این استان در صف نانوایی ها حدود سه ساعت می‌ایستند می‌رسد. از این رو خواستار توجه ویژه‌ سران قوا به استان سیستان و بلوچستان شد.

فقر عامل ازدحام در صف نانوایی ها

تجارت‌نیوز در راستای پیگیری سهمیه آرد استان سیستان و بلوچستان با محمدرضا مرتضوی، رئیس انجمن آردسازان، گفتگو کرد.

او درباره چرایی کمبود سهمیه آرد سیستان و بلوچستان بیان کرد: وضعیت این استان به نسبت سایر استان‌ها متفاوت است. سرانه مصرف نان در این استان به دلیل اینکه اغلب مردم جزو جمعیت حاضر در خط فقر هستند، بالاست؛ از این رو، مدیران استانی باید با دستگاه‌های توزیع‌کننده آرد جهت افزایش سهمیه مذاکره کنند.

مرتضوی با بیان اینکه در حال حاضر اختیار آرد با شرکت دولتی بازرگانی ایران است، یادآور شد: الگوی مصرف آرد استان‌ها توسط این شرکت با همراهی استانداری و وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شود.

وی به ضرورت بازنگری در سهمیه آرد این استان تاکید کرد و گفت: در این رابطه عده‌ای معتقدند از آنجایی که سیستان و بلوچستان یک استان مرزی است، با افزایش سهمیه آرد امکان خروج آرد از مرز وجود دارد.

این فعال صنفی تصریح کرد: در حال حاضر حتی برخی از خیریه‌‎های استان سیستان و بلوچستان در تماس با انجمن، درخواست آرد برای پختن نان برای مدارس و روستاها را دارند.

مرتضوی بروز خشکسالی و همچنین کاهش قدرت مالی مردم را در ایجاد ازدحام صف‌ نانوایی‌ ها موثر دانست.

صف‌‌های چند ساعته تامین خوراک دام

ادامه پیگیری‌های تجارت‌نیوز ابعاد تازه‌ای از ماجرا را روشن کرد. پیگیری‌ها ایجاد ازدحام در صف‌ نانوایی‌ های سیستان و بلوچستان را تائید می‌کند؛ اما تنها دلیل ایجاد صف نانوایی ها در استان سیستان و بلوچستان «کاهش قدرت خرید مردم و افزایش تقاضا برای خرید نان» نیست.

تماس خبرنگار تجارت‌نیوز با برخی از نانوایی‌های این استان مشخص می‌سازد که با افزایش قیمت خوراک دام بسیاری از مردم این استان برای تامین خوراک دام خود، اقدام به خرید نان می‌کنند تا از این طریق بتوانند دام خود را زنده نگه دارند. در واقع می‌توان گفت که بخش زیادی از نان تولیدی در این استان خوراک دام می‌شود.

مسئول یک نانوایی در این استان در این باره به تجارت‌نیوز گفت: ارزانی نان منجر به این شد تا مردم استان اقدام به خرید نان برای دام و طیور خود کنند.

او توضیح داد: زمانی که قیمت یک کیلو جو و گندم 16 هزار تومان است اما خرید یک کیلو نان کیلویی 2000 هزار تومان تمام می‌شود، طبیعی است که مردم برای خرید نان برای دام خود اقبال نشان دهند و صف‌ طولانی نانوایی ها افزایش یابد.

این نانوا بیان کرد: در حال حاضر حتی قیمت یک کیلو نان خشک کیلویی 10 هزار تومان است؛ از همین رو مردم به این نتیجه رسیده‌اند که خرید نان به‌صرفه‌تر تمام می‌شود.

وی صف‌ طولانی نانوایی ها به دلیل کمبود آرد در استان را تائید نکرد و گفت تنها دلیل افزایش صف‌ های طولانی به‌صرفه بودن آن نسبت به خرید جو، گندم و نان خشک برای خوراک دام است.

او خاطرنشان کرد: برای مثال اعضای خانواده پنج نفره یک دامدار اگر 10 دقیقه در صف بمانند می‌توانند 50 عدد نان بخرند که مبلغ آن 100 هزار تومان تمام می‌شود اما خرید همین میزان نان خشک برای این خانواده 300 هزار تومان آب می‌خورد.

برای مطالعه بیشتر گزارش چرا صف نانوایی ها شلوغ شد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اخه ادم توکه توی این زستان زندگی نمیکنی یک ماه ازاونجای نم وگرمت بیاسیستان وبلوچستان زندگی کن بعدمیفهمی این مردم چه بدبختیایی میکشن اب اشامیدنی ندارن توداری اب تصفیه شده میخوری اونوقت میگی نون ازنونوایی میگیرن ببرن جلوی گوسفندا بریزن …..

  • ناشناس

    آب سالم بخوری ، نانت گرم باشد ،خانه ات با شفاژ گرم و
    دلت قرصاز ما چه میدانی که چنین نوشتیبیا از نزدیک ببین اینجا چه خبرهبعد لب بگشا و در بریز

  • ناشناس

    وای بر شمایعنی میفرمایید در سرزمین تحت سلطه شماخوراک دام از خوراک انسان گرانتر است

  • Mehran

    آره درسته ،،،، خود من هم بیش از دو ساعت برای دو عدد نان در صف می ایستم ، اما ریشه از کجاست ریشه از اینه که طالبان افغانستان را گرفت و افغان ها مهاجرت کردند به ایران و بیشتر در شهرهای شرقی بلوچستان افغان را به صورت قاچاقی وارد میکنند و حتی به بعضی ها ، بعضی ها محل سکونت هم میدهند ، آخرش همینه نه که برای دام ها

  • Mehran

    آره درسته خود من هم بیش از دو ساعت برای دو عدد نان در صف می ایستم ، اما ریشه از کجاست ریشه از اینه که طالبان افغانستان را گرفت و افغان ها مهاجرت کردند به ایران و بیشتر در شهرهای شرقی بلوچستان افغان را به صورت قاچاقی وارد میکنند و حتی به بعضی ها ، بعضی ها محل سکونت هم میدهند ، آخرش همینه

  • ناشناس

    یک دلیل این است که آرد یک کیسه داخل بازار آزاد نزدیک به چهارصد هزار تومان است ولی اگه نانوایی بخواد یه کیسه آرد تبدیل به نان کنه و تحویل جامعه بده براش 120هزار پول میشه و از طرفی هم باید پول کارگر بده هم گازوییل مصرف کنه با نپختن آرد هم گازوییل براش میماند هم آرد با قیمت بیشتر میفروشه یه چند ماهی هم است که آراد مناطق روستایی را هم ندادن وهمه مردم روستایی سیستان و بلوچستان برای خرید نان به نانوایی های سطح شهر ها هجوم آوردن چند تا دلیل باهم باعث تولید این صف های طولانی شده.

  • کشاورز

    یک دلیل این است که آرد یک کیسه داخل بازار آزاد نزدیک به چهارصد هزار تومان است ولی اگه نانوایی بخواد یه کیسه آرد تبدیل به نان کنه و تحویل جامعه بده براش 120هزار پول میشه و از طرفی هم باید پول کارگر بده هم گازوییل مصرف کنه با نپختن آرد هم گازوییل براش میماند هم آرد با قیمت بیشتر میفروشه یه چند ماهی هم است که آراد مناطق روستایی را هم ندادن وهمه مردم روستایی سیستان و بلوچستان برای خرید نان به نانوایی های سطح شهر ها هجوم آوردن چند تا دلیل باهم باعث تولید این صف های طولانی شده.

  • ناشناس

    دروغی بیش نیست من خودم روستایی ام
    مردم این استان تقدس خاصی برای نان قائل هستند
    اکثر مردم این استان به دلیل قدرت خرید پایینی که دارند فقط نان مصرف میکنند

  • ناشناس

    بازم بهانه‌ای دیگر برای گران کردن نان

  • ناشناس

    عجب کشف مهمی، با این کشف و دریافت عالمانه از دلایل ایجاد صف‌های نان نانوایی‌ها اگر خواهان جایزه‌نوبل باشید شانس بالایی خواهی داشت.