کد مطلب: ۶۱۶۲۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا بانک‌ها ضامن وام قبول نمی‌کنند؟

چرا بانک‌ها ضامن وام قبول نمی‌کنند؟

در ماه‌های اخیر بانک‌ها با بهانه نبود نقدینگی از پرداخت وام امتناع می‌کردند، این روزها با عدم تایید ضامن وام پرداخت آن را به تاخیر می‌اندازند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخت‌گیری‌ بانک‌ها برای پرداخت وام در زمینه معرفی ضامن افزایش یافته است. طی چند ماه گذشته بانک‌ها با بهانه کسری بودجه پرداخت وام‌های خود را به تاخیر انداخته بودند اما این روزها جدال شدیدی با تایید ضامن وام دارند.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که بانک‌ها پرداخت وام با هر مبلغی دو ضامن معتبر و چک یا سفته قبول می‌کنند. تضامین دیگر برای دریافت مورد تایید بانک‌ها نیستند.

با وجود این موضوع، وزیر اقتصاد وعده داده که اعتبارسنجی جایگزین ضامن وام بانکی می‌شود.

کامران ندری، کارشناس امور بانکی در خصوص اعبتارسنجی می‌گوید: زیرساخت اعتبارسنجی در بانک‌ها وجود ندارد. جایگزینی اعتبارسنجی به عنوان ضامن می‌تواند بانک‌ها را با مشکل مواجه سازد.

به نظر می‌رسد که این طرح وزیر اقتصاد توسط بانک‌ها اجرایی نشود. چراکه هر شعبه بانکی به صلاح دید خود نوع ضامن وام را تعیین می‌کند.

یک اپراتور بانک مسکن به تجارت‌نیوز می‌گوید: اگر وام می‌خواهید دو کارمند رسمی به عنوان ضامن، چند سفته و چک بیاورید تا کار شما برای پرداخت وام انجام شود.

به گفته معاون یکی از شعبه‌های بانک گردشگری، برای دریافت وام حتما باید دو کارمند رسمی معرفی کرد. همچنین ضامن کاسب و بازاری مورد قبول نیست.

ضامن معتبر بیاورید

افراد زیادی در فضای مجازی نسبت به ضامن وام بانکی اعتراض معترض هستند. یک کاربر توئیتری نوشت: «امروز رفتم بانک ملت میگه برای ۵۰ تومن باید دوتا ضامن رسمی بیاری»

«داداشم رفته بانک رسالت برا وام ازدواج ازش ۶ تا ضامن خواستن و کلی چک و سفته دوبرابر مبلغ وام»

«دختر ۲۰ساله رفته بانک گفته من اومدم ۱۰۰ میلیون وام ازدواج بگیرم چون زیر ۲۳سال هستم. بانک هم گفته علاوه بر سفته و ۲تا ضامن و… شما باید شاغل باشی وگرنه وام‌ نمیدیم!»

«برای گرفتن یک وام ودیعه مسکن ۷۰ میلیون تومانی ۱۵۰ میلیون از من.چک گرفتند که من خودم دادم و گفتند۳ ضامن بیار»

«بانک مهر رفتم برای ۵ میلیون ضامن با نامه کسر از حقوق خواستند»

براساس این گزارش، بانک‌ها در صورت اخذ دو ضامن رسمی یا کارمند و چک یا سفته معتبر به متقاضیان خود وام می‌دهند، تضامین دیگر را قبول ندارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عامو مردم رو مسخره میکنن این بانک ها

  • ناشناس

    جالبه چرا همه از بانکها طلب کارن،وام ازدواج جز دردسر برای بانک هیچ سودی نداره،بانکها تو ایران دارن بیشتر از توانشون خدمات میدن،

    • ناشناس

      بیشتر از توان مردم ازشون سود میگیرن

    • میرمحمدحسینی

      درست میگی برای مشتریهای خود وفامبلهای خود ودوستان پولدار خود وبرای خودشان نه ضامن میخاند نه چیزه دیگه اون هم وامهای کلان پرداخت میکنند نه برای ما مردم عادی مثال خودم پارسال برای پنج میلیون وام که کمیته نوشته بود ارمن یک ضامن معلم با چک خودش دادنند.تف بر این زندگی که برای پنج تومان که هیچی نمدنند ورییس کمیته نوشته بود وام ضروری برای درمان فرزندم بعد از ۴۰ روز انتظار آخرش زنگ زدم تهران با مدیر کمیته صحبت مردم وامو ریختند به حسابم.

    • ناشناس

      آخه که دلمان کباب شد برای بانکها خب بگوید وام با صددرصد سود به مردم وام بدن تا براشون سود داشته باشه یا نه اصلا بانک‌ها از مردم وام نداده درصدی بگیرن تا براشون سود کنه واقعا ???

    • ناشناس

      خیلی خود خواه هستی

    • ناشناس

      دوست عزیزاحتمالا خود شما کارمند بانک هستی البته که بانکها برای کارمندای خودشون وام با درصد بسیار پایین و در انواع مختلف خرید مسکن خودرو و غیره میدهند بدون کمترین ضامن اما نوبت به بقیه مردم که میرسه انواع موانع و مشکلات و سختگیریهای سلیقه ای از طرف بانکها ایجاد شده تا وام رو ندهند و در عوض جای دیگری هزینه کنند

  • ناشناس

    منم ضامن کاسب بردم قبول نکردن و آخرش برای ۲۰تومن دوضامن با چک ازم گرفتن

  • ناشناس

    برای ۱۰۰ میلیون گفتن ۲ تا ضامن رسمی و ۱۰۰ میلیون چک بده چه هبرههه

  • ناشناس

    ۵۰ میلیون به مدت ۱۰۰ روز در پست بانک سپرده کردم ۸۰ تومن بهم وام دادن با ۳ تا ضامن دسته چک دار ، هر چک ۱۲۰ میلیون و ۱۲۰ میلیون سفته

  • ناشناس

    بانک پاسارگاد واسه وام ودیعه یه ضامن با جواز کسب میخواد یه کسر از حقوق با حقوق بالای ۶۵۰۰ تازه بماند که خود طرف باید چک شخصی هم داشته باشه

  • ناشناس

    من نظامی هستم و از بانک رسالت واسه گردش پولم وام 20 میلیونی یکساله ۴درصد گرفتم بدون ضامن فقط با چک خودم دمشون گرم

    • ناشناس

      نوش جونتون…خیلی خوبه ک

  • ناشناس

    واقعا بی انصافیه بانک قوامین ک الان شده سپه ۳ماهه منو دور میده ضامن باکسری حقوق و چک بردم همه کاراشو کردم روزیکه ک باید وام بحسابم میومد گفتن برو۱ماه دیگه بیابانکا ادغام شدن…بعد۱ماه هم گفتن یکی از ضامنات ک کارمنده نمیتونه ضامن بشه چون ضامن چن نفردیگه شده حتی چک هم از اون ضامن دست بانکه الان…..یعنی فقط متاسفم

  • ناشناس

    این بانکها بکسانی وام میدن که جرأت داشته باشه پس نده تا خودشون هم سهمی داشته باشن چون دور زدن را خوب بلدن چکار کنند اینها کسانی که مثل من باشه وام نه دم در بانک نمیزارن وارد بشیم اون که خرف سهلی تا بریم از بانک وام بگیرین اون وقت اگه بخواهند بدهند هزار دنگ فنگ میخواد تا به ما یک ۵۰تومنی با ۹۰درصد بدهند

  • ناشناس

    برای وام فرزند اوری بعد شش ماه پیام اومده رفتم بانک کد رهگیری گرفتم تا الان نزدیک ۱۵ نفر ضامن دولتی معرفی کردم تائید نمیکنه
    دوباره اومدم کارمند رسمی نفت معرفی کردم با حقوق ماهی ۷۰ میلیون تومان دریافتی
    استعلام میگه بررسی به صورت کامل انجام نشد دوباره تلاش کنید ،زمانش که محدوده
    آقایون مسئولین بی مسئولیت ایقد مردم اذیت نکنید
    واقعا شما ها به چیزی هم اعتقاد دارید اصلا می دونید دارید چکار می کنید