کد مطلب: ۵۷۱۸۳۲

جلالی رئیس دولت موقت افغانستان شد/ طالبان: کل کشور به جز کابل تحت تسلط ماست

جلالی رئیس دولت موقت افغانستان شد/ طالبان: کل کشور به جز کابل تحت تسلط ماست

در حالی که صبح امروز برخی گزارش‌های تایید نشده از تصرف بخش‌هایی از کابل توسط طالبان خبر می‌داد، این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد ما به نیروهای خود دستور دادیم در حومه پایتخت توقف کنند. در عین حال سخنگوی طالبان گفته است که آماده تصرف کابل هستیم. در جدیدترین خبر هم الجزیره، از بیانیه طالبان در مورد تصرف کل کشور به جز کابل خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شبکه المیادین اعلام کرد علی احمد جلالی، وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان، به کابل رسیده و قرار است عهده‌دار ریاست دولت موقت شود.

به گفته منابع غیررسمی، اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی به‌زودی اعلام می شود (صدا و سیما).

چندی پیش طالبان با صدور بیانیه‌ای با آنچه حمایت ملت این کشور خوانده مدعی شده است که، کنترل سراسر خاک افغانستان به جز کابل را در دست دارد.

طالبان در این بیانیه آورده است: تا زمانی که انتقال مسالمت‌آمیز کنترل کابل پایتخت افغانستان صورت گیرد، مسئولیت امنیت این شهر بر عهده طرف مقابل خواهد بود.

در این بیانیه آمده است: می‌خواهیم همه افغان‌ها در نظام اسلامی آینده، مشارکت کنند و دولت مسئولیت‌پذیری وجود داشته باشد که به همه خدمت کند.

در بیانیه طالبان تاکید شده است: ما به انتقام از هیچ‌کس فکر نمی‌کنیم و فرمان عفو برای همه کارکنان نظامی و غیر نظامی اداره کابل اعلام می‌کنیم (باشگاه خبرنگاران جوان)

حضور در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان

به گزارش اسوشیتد پرس، مذاکره‌کنندگان طالبان برای مذاکره با دولت برای انتقال قدرت به کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان رفتند (ایرنا).

زندان فوق امنیتی بگرام سقوط کرد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان از به کنترل درآمدن زندان فوق امنیتی بگرام خبر داد. زندان بگرام محل نگهداری تعدادی از زندانیان طالبان است (خبرفوری).

امروز در افغانستان چه خبر بود؟

صبح امروز منابع مردمی از ورود طالبان به غرب شهر کابل خبر دادند. بر اساس گزارش‌ها، تماس‌ها به سختی برقرار می‌شود و مغازه‌ها بسته شده است . مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است.

هم اکنون بیست و نه استان از سی و چهار استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است. به گفته شاهدان عینی، کاروان نیرو‌های امنیتی افغان به سوی غرب شهر کابل حرکت کردند تا در کمر بند‌های امنیتی غرب این شهر مستقر شوند.

برخی گزارش‌های تایید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» در غرب استان کابل حکایت دارد. اوضاع در شهر کابل ملتهب است و شهروندان پایتخت نگران وضعیت این شهر هستند.
شهروندان کابل صبح امروز به بانک‌های این شهر هجوم آورده اند تا پول‌های خود را خارج کنند، شهروندان کابل در برابر هر بانک صف بسته اند.

فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل نیز صبح امروز بسته شد. برخی شاهدان عینی از شنیدن تیراندازی‌ها در غرب شهر کابل می‌گویند. همچنین منابع خبری ساعتی قبل اعلام کردند؛ استان وردک در همسایگی شهر کابل امروز به دست طالبان افتاد و افراد این گروه ساختمان استانداری، فرماندهی پلیس و سایر مراکز دولتی را به کنترل خود درآوردند.

همچنین منابع خبری ساعتی قبل اعلام کردند؛ استان وردک در همسایگی شهر کابل امروز به دست طالبان افتاد و افراد این گروه ساختمان استانداری، فرماندهی پلیس و سایر مراکز دولتی را به کنترل خود درآوردند ( جماران )

در عین حال ساعتی پیش رویترز در گزارشی نوشت که طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرده است ما به نیروهای خود دستور دادیم در حومه پایتخت توقف کنند و برای ورود به کابل حرکتی انجام ندهند

سخنگوی طالبان: به زودی کابل را تصرف می‌کنیم

در همین رابطه، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مصاحبه با شبکه آمریکایی ان بی سی نیوز، گفت: ما قصد داریم به زودی کنترل پایتخت را در دست بگیریم.

از سوی دیگر، شبکه ان بی سی نیوز اعلام کرد قرار است روز یکشنبه یک گردان از ارتش آمریکا و دو گردان از نیروی دریایی این کشور، به کابل برسند.

ذبیح‌الله مجاهد گفته است: طالبان اقدامی علیه نیرو‌های آمریکایی انجام نخواهد داد، مگر آنکه با اقدامات تحریک‌آمیز روبرو شود.

در همین حال زلمای خلیل زاد از طالبان در دوحه خواست تا زمانی که ماموریت خارج کردن آمریکایی‌ها از کابل پایان نیافته است، وارد این شهر نشوند.

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار این خبر افزود: طالبان در مقابل از واشنگتن خواست حملات هوایی علیه جنگجویانش در سراسر افغانستان را متوقف کند.

این روزنامه همچنین از تنش فزاینده بین جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و اشرف غنی همتای افغان او از زمان آغاز خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان خبر داد.

نیویورک تایمز خاطر نشان کرد: بیشتر دیپلمات‌ها و مسئولان موجود در سفارت آمریکا در کابل، از این سفارتخانه منتقل می‌شوند. یک مقام آمریکایی گفت، دستکم ۱۰ هزار نفر از جمله افغان‌هایی که با نظامیان آمریکایی همکاری می‌کردند به انتقال از افغانستان نیاز خواهند داشت، اما مشخص نیست انتقال این افراد چه مدت طول خواهد کشید و آیا انتقال همه آن‌ها امکان پذیر است یا نه؟

از سوی دیگر عضو شورای منطقه‌ای افغانستان از رسیدن نیرو‌های مسلح طالبان به اطراف کابل بدون رویارویی یا مقاومت قابل توجه نیرو‌های دولتی این کشور خبر داد ( خبرگزاری صدا و سیما ).

دولت افغانستان: انتقال حکومت بدون جنگ صورت می‌گیرد

در این میان، عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت امور داخله افغانستان اعلام کرده است: به شهر کابل حمله نمی‌شود و انتقال به شکل مسالمت آمیز صورت می‌گیرد.

بعه گفته او، امنیت کابل مسئولیت نیروهای امنیتی است (اقتصاد آنلاین).

مهم‌ترین اخبار مربوط به حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بین دولت اسلامی طالبان ودولت اسلامی داعش چه فرقی هست که برای همسایه غربی جان می‌دهیم و همسایه شرقی که از خواهران و برادران خودمان هستند که سیصد سال قبل از ایران جدا شده اند و گیر قوم وحشی افتاده اند کاری نمی‌کنیم این لشگر فاطمیون کجا هستند انگار همه دنیا دست در دست هم داده اند و از یک مشت پاپتی و جانی فرار کردند بیچاره مردم افغانستان که هیچ دادرسی ندارند در هند و هر جای دنیا چند تا مسلمان کتک بخورند در بوق و کرنا میکنیم و این بغل دست خودمان سر می‌برند کک هیچکسی نمی‌گزد…

    • ناشناس

      ایران کشور نخود هر تش نیست وقتی رئیس جمهور افغانستان هم پیاله امریکا و تمام کارمندان و دارودسته های دولتی امریکایی پرستن ایران جوان هاش و بفرسته برای چی و هزینه کنه
      ما که به سوریه و عراق رفتیم چون دست یاری خواستن هیچ کشوری بدون اجازه حق دخالت در امور کشورهای دیگه رو نداره حتی برای کمک
      احساسات عالیه ولی
      یه کم اطلاعاتمون و ببریم بالا هم بد نیست
      به جای اینکه بفهمییم این امریکا چقدر پست و دروغ گو و رذل نشستیم خودمون و همش تخریب میکنیم
      ماها جو گیریم
      جالبه اونایی که میگفتن چرا میرید سوریه حالا میگن چرا نمیرید افغانستان
      ای خدا امان از بی خردی

  • ناشناس

    اقای طالبان اگر افغانی است غیرت و شرفش بخاط افغانستان بجوشد چون بهتر میدانند دشمنان افغانستان ان کشوررا به ان روز انداختند بخاطر خدا افغانستان را طوری بسازد کل کشورهای اسیا حسرت ان را بکشند ملت افغانستان در طول این چند سال زجر کشیدن یاغیان افغانستان را غارت کردند با غیرت و با غرور ملی عمل کند شادی را به ملت افغانستان برگرداند خود بهتر میداند قدرت در دنیا زود گذر است بهتر که انسان این قدرت را با انسانیت شروع بکند کشورهائی که طمع دارند از افغانستان بیرون کند با کشورهائی دوست شود نیت خیر دارند نه خباثت فقط این را از اقای طالبان میخواهم شادی را به ملت افغانستان بر گرداند

  • دادا

    اقای طالبان ملت افغانستان خیلی مظلومیت کشیدن اقائی کن شادی را به ملت افغانستان برگردان بهتر میدانی مقام و قدرت ماندگار نیست چند روزی انسان به مقام میرسه بهتر که انسان کامل باشی و تمام دولتهائی که بخاطر استعمار وارد خاک افغانستان شده اند همه شان را خارج کن افغانستان را طوری بساز کشورهای اسیائی در حسرت چنین کشوری باشند ترا به غیرت و مردانگی ات قسم شادی را به ملت افغانستان برگردان ومن افغانی نیستم ولی این خواهش را از جنابعالی دارم شادی را به افغانستان برگردان و کشوررا بساز

  • من خودمم

    ببین تویی که میگی لیاقت افغانستان همینه توکی باشی نظر بدی؟
    مگه لیاقت ایرانم همون بود که صدام ۸سال باهاش جنگید ؟
    وقتی نمی فهمی چی میگی خواهشن حرف نزن

    • ناشناس

      ما ۸سال برای کشورمون جنگیدیم از کشورمون دفاع کردیم شما چی که ۲۰ساله دارید فرار میکنید اگر از همین ۲۰سال ۸سالش مثل ما میجنگیدین کشورتون میشد گل بلبل درود بر غیرت و شرف ایرانی

  • محمد

    امار اتباع خارجی افغان در ایران خیلی کمتر گفته میشه وبیشتر از اینهاست.حالا که دولت طالبان امنیت رو به افغانستان برگردانده دولت ایران یه لطفی بکنه اینها رو به کشور خودشون برگردونه. چقد از یارانه سوخت ونان و مترو و غیرو استفاده میکنن.سربازی که ندارن .مالیات که نمیدن.مجوز کار که نمیگیرن.حساب کنید سالیانه چقدر ارز ازکشور خارج میکنن.قیمت مسکن رهن واجاره رو افغانها بالا میبرن.درصورت کمبود هرنوع ماده خوراکی درمنازلشان انبار میکنن.کلا مخرب اقتصاد ایران افغانها هستن.حداقل پنج میلیون فرصت شغلی رو از دست جوانان ایرانی ربودن بدون مجوز بدون مالیات که ضرری برای دولت هم هست.لطف کنید اینا رو به کشور خودشون برگردونید

  • سوزی

    سنایی روح بود و عطار دید او/ ما در پی سنایی و عطار آمده ایم. گویا این ابیات از مولانا باشند.
    غربیان هفت شهر عشق الله را گشتند و ما هنوز در خم پس کوچه های تاریک آیات و روایات و احادیث انبیاء و اولیاء پرسه می زنیم. طالبان و امثالهم در طلب چه گنجی هستند؟ مگر نه اینکه دین در طول تاریخ، اندیشه انسان را نه تنها بسوی روشنایی هدایت نکرده بلکه آنرا در ظلمت ژرف و جهل علاج ناپذیر فرو برده است. رهایی از عمق و ژرفای این ظلمت و جهل طلبی فقط در حیطه خواست و اراده خداوند قرار دارد و از حیطه نیروی بشری خارج است.

  • راحله بربری

    من دختری ۱۸ساله از شیراز هستم خیلی سخته که کشوری ندارم موندم سر چی کشورم نابود داره میشه همه دنیا کشور دارن جز ما افغان ها?دیگه امیدی به هیچی ندارم فقط تو این روز عاشورا از امام حسین میخام به حرمت حضرت زینب یا دخترش رقیه کوچولو هم وطنای منو نجات بده از شر طالبای کثیف همگی دعا کنید برای کشورم جون دختر کوچیکتون از ته دل لطفا???

  • راحله

    هشتگ کشور قشنگم افغانستان کجایی پخش کنید لطفا

  • H.

    طالب انتقام میگیرد …شک نکنید ..به تجربه ده سال کردن در ایران با افغان های یا از شاخه طالب ..یا بستگان درجه یک ..یا خودشان طالبان خدمت کردن..در بین آنها شخصی بود بعد مرگ برادرش که فرمانده طالبان بود ودوست بن لادن …حداقل ۹سال از وقتی برادرش کشته شد که میگفت بعد شهادت برادرم و برای دفنش قسمتی از هرات را محاصره کردن ..او تنها باز مانده به دستور طالب بازن برادر ش ازدواج کرد که ۱۵ سال از خودش بزرگتر بود ..میگفت چند بار تحدید به مرگ شدم خودش به ایران آمد اما زن و۴ فرزند برادرش و یک دختری که از خودش بود در افغانستان بودند هر چند روز یک بار صدای گوشیش میآمد چشمش پر اشک چون مورد آزار و اذیت همسایه میشدن این اواخر هنگام کار دیدم نیست دنبالش گشتم دیدم به در و دیوار مشت میگوید گفتم باز از اون ور دختر ۶ساله ومادرش را به باد کتک گرفتن عکس از وات ساب از دختر ۶ساله که صورتش را آنچنان چنگ انداختن …خودم هم گریه کردم گفتم گناه دختر چیست …تا صبح روزیکه طالب پیروز شد شیرینی شکلات تو کوچه بخش کرد او جمعا ده سال را سه ماه در افغانستان بود جای گلوله را ۷روز قبل رفتنش به من نشان داد هنگام رفتن دستانش را بهم می کوبید میگفت سر مرز منتظر من هستن میروم اما بوقتش خواهی شنید حتی به نوزاد داخل شکم همسایه هام رحم نمیکنم گفتم خودت درد کشیدی خندید گفت طالبان یک قانون دارند نه اسارت در کار است نه ببخشش..دیدید مردم کابل چگونه به هواپیما آویزان شدن چون میدانند بخشش در کار نیست و این چند سال همیشه حرف از انتقام میزد …روز آخر شبانه رفتن اس داد از من تشکر کرد ایران وطن دوماست و شما برادران ما هستید در همون چند روز آخر سمت خود و جایگاه خانواده اش و نفوذ بستگانش در ردهای طالب را به من گفت واز افغان انتقام میگیریم اما هرگز حاضر نمی شویم به ایران و ایرانی توهینی شود …اگر بود بدان از فرزند منافی..که پدرش از طالبان جدا شد گفت اورا هم سر جایش می‌نشانیم حال فهمیدید چرا با ایران روابط خوبی دارند..چون ده سال نمک خوردن ..اگر کشور ما نبود خانواده و گروه طالب به تاریخ می پیوست…سر مرز با نام جعلی وارد کشور میشدند وپا گرفتن نفوذ ایران بر طالبان بخشی که هر چه گفتم چند سال اینگونه بود…نسل کشی در راه است شک نکنید دعا کنید خداوند به محبت و بخشش را در دلشان قرار دهد

  • ناشناس

    سکه طلا