کد مطلب: ۵۴۷۵۷۲

رفت و برگشت طرح عرضه خودرو در بورس

رفت و برگشت طرح عرضه خودرو در بورس

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرح عرضه خودرو به بورس کالا که هشت ماه از مطرح شدن آن در کمیسیون صنایع می‌گذرد، همچنان در رفت و برگشت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد گفت: هدف ما از طرح عرضه خودرو به بورس این بود که اولا عرضه و تقاضا همسان شوند و هدف دیگر هم منطقی و رقابتی شدن قیمت آن بود.

وی افزود: یکی از مسائلی که خودروسازان دائما آن را مطرح می‌کنند این است که فاصله بین قیمت تمام شده تولید خودرو در کارخانه با قیمت بازار بسیار زیاد است و به خاطر همین قیمت‌گذاری دستوری، زیان می‌کنند و سود اصلی را دلالان و سوداگران می‌برند.

فیروزی گفت: گلایه ما این است چرا طرحی که از مطرح شدن آن در کمیسیون هشت ماه می‌گذرد، همچنان در رفت و برگشت است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن اشاره به فاسد بودن بخشی از این زنجیره، ورود مراجع قضایی به تخلفات در این حوزه را ضروری دانست و بر آن تأکید کرد.

مکانیزم عرضه خودرو در بورس

علی پناهی، معاون سابق عملیات و نظارت بورس کالای ایران نیز در این مورد گفت: چند سال است که ورود خودرو به بورس کالا مطرح شده و در جای خود ایده بسیار خوبی است.

وی افزود: فرآیند عرضه خودرو در بورس در گذشته و در یک مقطع کوتاه یک بار انجام شد و معاملاتی هم شکل گرفت اما به دلایل و موانع مختلف این کار ادامه پیدا نکرد.

معاون سابق عملیات و نظارت بورس کالای ایران، شفاف‌سازی و منصفانه شدن قیمت را دو هدف اصلی از عرضه خودرو در بورس کالا عنوان کرد و گفت: هر کالایی که در بورس یا غیر بورس محدود شود، دلال بازی هم در آن شکل می‌گیرد.

پناهی ادامه داد: مکانیزم عرضه خودرو در بورس این است که کارگزاری‌ها ثبت سفارش کرده و خود نمایندگی‌ها به عنوان طرف خرید و در مقام کارگزاری‌ها نقش آفرینی کنند که در این صورت قیمت‌ها و فرآیند خرید و فروش شفاف‌سازی و تقاضای کاذب نیز حذف می‌شود.

منبع: فارس

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مردم از فریبی که خودروسازها در نحوه توزیع قطره چکانی و فروش توسط دلالان وابسته به خودش انجام می دهد اطلاع دارند. همه اینها در سایه حمایت دولت ها انجام می گیرد و به قوه قضاییه هم اجازه ورود نمی دهند و میگویند بگذارید مملکت را اداره کنیم . مثل قضیه بورس.

  • کمیل

    این راند خواری ها واختلاس هایی که خودرو سازان دارن انجام میدن تمام ملت از آن باخبرن و حتی ملت میدونن با دادن خودرو به مجلسی ها از ورود خودرو به بورس دارن جلوگیری میکنن
    اما زیاد تداوم نداره چون روزی میرسه که خود ملت دست بکار میشن،وبه این ضعیف کشی پایان میدن،،،مثل کمپین نخریدن خودرو

  • علی

    بهانه دیگه برای گرون کردن خودرو
    دلال خود خودروسازها هستند و بس
    این حرف ها هم کلاه گذاشتن سر مردمه
    بس کنید دیگه قیمت خودرو را ۷ برابر کردید تو یک سال گذشته کافی تون نیست؟
    قیمت خودروهای آشغال تون از خودروهای لوکس خارجی هم رفته بالاتر هنوز از مردم طلبکارید؟

  • ناشناس

    لعنت بهتون بیاد که تو یکسال ماشینو چند برابر کردین.. الانم ماشین میخوایم.. باید ثبت نام کنیم که آیا به اسممون درمیاد یا نه… اونم یکسال دیگه تحویلش میدن…
    البته هرچی سرمون بیاد حقمونه… چون خودمون میخوایم..
    اگه مردم دست به دست هم بدن یه هفته ماشین از ایرانخوردو سایپا نخرن… خودشون به دست و پامون میوفتن
    . ولی ما ایرانیا عادت داریم تا یه چیزی گرون میشه بیشتر میریم سمتش