کد مطلب: ۳۲۶۳۰۵

تجارت‌نیوز در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد:

عاملی که شاخص بورس را منفی کرد/بازار به دست نوسان‌گیرها افتاده است!

عاملی که شاخص بورس را منفی کرد/بازار به دست نوسان‌گیرها افتاده است!

امروز شاخص کل بورس با کاهش 745 واحدی در رقم 175 هزار واحد جای گرفت، چه عاملی باعث افت امروز بازار سرمایه شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از رشد لاک پشتی شاخص در روز گذشته، امروز چهارشنبه (30 آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5928 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 745 واحدی در رقم 175713 هزار واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3883 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش هفت واحد در رقم 1907 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه همزمان با تغییرات مختلف در ، برای نمادهای بفجر، شوینده، رمپنا، زمگسا، وبملت، بکام، مداران، ونفت، وپترو، ثنوسا، شگل، زپارس، مرقام صفوف خرید تشکیل شد.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «رمپنا، وبملت، وبصادر، رانفور، بفجر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «شپنا، کگل، شبندر، شتران، فارس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وتجارت، فولاد، وصندوق، شتران، ومعادن» بود و نمادهای «وبملت، خساپا، وبصادر، خبهمن، بفجر» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، شاخص کل بورس در آخرین روز جریان معاملاتی هفته جاری ابتدا روند صعودی با شیب بسیار ملایم به خود گرفت، اما پس از گذشت یک ساعت از آغاز جریان معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و به کانال 175 هزار واحد رسید. یکی از دلایلی که باعث افت امروز شاخص کل بورس شد کاهش قیمت‌های جهانی فلزات اساسی و نفت خام بود به همین جهت امروز نمادهای سنگ آهنی و پالایشی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه سهامداران حقیقی به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت خام صف فروش برای نمادهای پالایشی و پتروشیمی تشکیل دادند. به طور کلی بازار به دست نوسان‌گیرها افتاده و انتشار هر نوع خبر مثبت و منفی در بازار از جمله افزایش نرخ خودرو، کاهش قیمت فلزات اساسی و کاهش قیمت جهانی نفت خام باعث نوسانات شدید شاخص کل شده است. بدون شک با انتشار خبر مثبتی یا تزریق پول از سوی سهامداران حقیقی به بازار سرمایه شاخص روند صعودی خود را مجدد تا قله 240 هزار واحدی در پیش خواهد گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همه چی چند برابر شد و گران الا این سهام ….

  • مهدی

    نقش نظارت ناکافی بر معاملات و عدم حمایت کافی از بازار سرمایه در کنار عدم شفافیت کافی در سفارشات و اقدامات برخی حقوقی ها درزیان ده شدن بازار سرمایه کاملا واضح است.