کد مطلب: ۴۱۸۴۷۰

حمید کوشکی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز:

حباب سهم‌های کوچک، عامل رشد شاخص کل بورس / سهام‌داران محتاطانه عمل کنند

حباب سهم‌های کوچک، عامل رشد شاخص کل بورس / سهام‌داران محتاطانه عمل کنند

بسیاری از شرکت‌ها و صنایعی که در معرض بحران رکود و کاهش فروش داخلی قرار دارند، بعضا مشاهده می‌شود که همچون امروز با رشدی عجیب در بورس مواجه می‌شوند. آیا رشد شاخص بورس حبابی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران از صبح امروز شاهد نوسانات و رفتارهای هیجانی سهام‌داران بود؛ در یک ساعت ابتدایی، شاخص کل توانست روند رکوردشکنی خود را ادامه دهد و افزایشی بیش از شش هزار واحد داشته باشد، اما در ادامه، به گفته برخی از فعالان بازار، شایعاتی مبنی بر تعطیلی بورس به علت آلودگی هوا، این رویه را معکوس کرد و نمادهایی که از صبح در صف خرید بودند، وارد صف فروش شدند.

در ادامه هم با تکذیب شدن این شایعات، روند ریزشی بازار نسبتا متوقف شد و بازار به تعادلی نسبی دست یافت. اما در خصوص رفتارهای امروز بازار و بررسی چرایی رشد امروز، حمید کوشکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت: «برخی از صنایع دارای حباب هستند، اما اسمی از آنها نمی‌برم تا سهام‌داران با تحلیل خود بتوانند آنها را شناسایی کنند؛ این دسته از گروه‌ها صرفا به این دلیل معامله می‌شوند که بازار در جریان صعودی است.»

وی تصریح کرد: «این نمادها در دسته صنایع کوچک هستند و همچون گروه‌های دلاری مثل پتروشیمی‌ها، کانی‌ها و فلزی‌ها، با افزایش نرخ ارز رشدی نخواهند کرد.»

کوشکی با تصریح این نکته که وقتی چشم‌انداز افزایش نرخ دلار وجود دارد، صنایع دلاری و صادراتی به مراتب جذاب‌تر هستند، عنوان کرد: «این شرکت‌ها در گیر و دار رکود داخلی، با مشکل مواجه نیستند. اما در خصوص مشکلاتی که این شرکت‌ها را تهدید می‌کند، مساله تحریم‌ است. اما هرچه که از آغاز برقرار مجدد تحریم‌ها جلو می‌رویم، مشاهده می‌شود که در فروش مقداری شرکت‌ها اختلالی به وجود نیامده است.»

وی در ادامه افزود: «اما اوضاع داخلی اقتصاد کشور در وضعیتی مناسبی به سر نمی‌برد و اگر این روند بخواهد به مرور رسوب کند، به یکباره شاهد بحرانی‌تر شدن فضا خواهیم بود. شاید بسیاری از افراد با این استدلال مخالف باشند، اما در پاسخ به آنها باید گفت که ما در مرحله اول شوک اقتصادی قرار داریم و اگر گشایش سیاسی رخ ندهد، این بحران رفته رفته در اقتصاد کشور رسوب می‌کند.»

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «حال بسیاری از شرکت‌ها و صنایعی که در معرض این بحران و کاهش فروش داخلی قرار دارند، بعضا مشاهده می‌شود که همچون امروز با رشد بی‌پشتوانه مواجه می‌شوند. حتی می‌توان گفت قیمت روی تابلوی این شرکت‌ها از سودی که در سال بعد محقق خواهند کرد، پشتیبانی نمی‌کند.»

کوشکی گفت: «بنابراین سهام‌داران باید روی اینگونه سهم‌ها محتاطانه عمل کنند و اگر چشم‌اندازی برای رشد نرخ ارز وجود دارد، روی صنایعی سرمایه‌گذاری کنند که رشد نرخ ارز واقعا برای آنها مزیتی ایجاد کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شاخص کب و هم وزن ونیز شاخصهای 30 شرکت برتر و 50 شرکت بزرگ بورسی در محدوده خرید افراطی قرار گرفته اند و بورس باید اصلاح نماید در غیر اینصورت عده ای زیاد به شدت متضرر می شوند. بورس الان با یک باد باید بریزد.

  • ناشناس

    چشم حتما گوش می کنیم بچه خوبی هستیم

  • احمدی

    به نظر من بورس یه چیز الکی وحقه بازی است

  • ناشناس

    با سلام خدمت همه دوستان،همه چی رفته بالا حالا نوبته سهام این طبیعیه اگه بورس نره بالا همه ب بورس بد بین میشن چون باید چرخه بچرخه کفه ترازو باید مساوی باشه

  • ناشناس

    متاسفانه این سیاست فقط دارن بازی درمیارن و مالیات میگیرند

  • ناشناس

    چه جوبایدن چه ترامپ بورس دیگر مورد اعتماد نیست
    ودیگر رشد نخواهد کرد این کارشناسها به منافع خود
    میاندیشند هم چون دولت که کسر بوجه اش تامین کرد
    و بورس رها نمود