کد مطلب: ۶۲۷۴۶۲

دومین عرضه اولیه آرامکو در راه است؟ / کمک نفت به اقتصاد عربستان

دومین عرضه اولیه آرامکو در راه است؟ / کمک نفت به اقتصاد عربستان

دولت عربستان به عنوان بزرگترین سهامدار شرکت آرامکو، با دومین عرضه اولیه این شرکت چهار درصد از سهام آن را به صندوق دارایی خود انتقال داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عربستان سعودی سهامی به ارزش ۸۰ میلیارد دلار را از شرکت آرامکو به صندوق دارایی خود انتقال داده است. شرکت آرامکو بزرگترین شرکت نفتی جهان است. عربستان سعودی قصد دارد تا چهار سال آینده یک هزار میلیارد دلار به دارایی‌های خود بیفزاید و انتقال سهام از آرامکو نیز بخشی از این برنامه است.

به گفته محمد بن سلمان انتقال چهار درصد از سهام این شرکت به صندوق سرمایه عمومی عربستان می‌تواند به بازسازی اقتصاد این کشور نیز کمک کند. دولت عربستان هنوز هم بزرگترین سهامدار این شرکت با بیش از ۹۴ درصد سهام است.

این دومین عرضه اولیه عمومی آرامکو است که پیش‌تر عربستان سعودی درباره آن صحبت کرده بود. اولین عرضه اولیه آن در سال ۲۰۱۹ بود که دو درصد از سهام آن به ارزش ۳۰ میلیارد دلار در بورس ریاض به فروش رفت.

برنامه عدم وابستگی به نفت

درآمد این عرضه اولیه به صندوق سرمایه گذاری دولت منتقل شد. قرار است این درآمد به حمایت از سرمایه‌گذاری اختصاص داده شود تا بزرگترین جامعه عرب را از وابستگی به فروش نفت رها کند.

افزایش قیمت نفت در پی پاندمی کرونا باعث شد تا قیمت سهام آرامکو از ۲۷٫۸ ریال در ماه مارس ۲۰۲۰ به ۳۷/۳ ریال برسد. به لطف این افزایش قیمت اکنون ارزش بازار این شرکت دو تریلیون دلار است.

به نقل از بلومبرگ ، محمد بن سلمان برنامه دارد اقتصاد عربستان را تا سال ۲۰۳۰ متحول کند و وابستگی آن را به نفت پایان دهد. شرکت آرامکو به عنوان غول صنعت نفت جهان می‌تواند کمک چشمگیری برای این برنامه محسوب شود.

سال گذشته محمد بن سلمان در مصاحبه‌ای گفت که ممکن است سهامی را به صندوق دارایی کشور منتقل کند اما درباره زمان و مقدار آن سخنی به میان نیاورد. پادشاه عربستان همچنین در نظر دارد دارایی‌های صندوق دارایی این کشور را تا سال ۲۰۲۵ به ۱٫۱ هزار میلیارد دلار افزایش دهد و همزمان با آن سالانه ۴۰ میلیارد دلار در اقتصاد عربستان سرمایه گذاری کند. صندوق دارایی یک اهرم اصلی برای بازیابی رشد اقتصاد این کشور پس پاندمی کرونا و کاهش قیمت‌های نفت است.

از سال ۲۰۱۵ صندوق سرمایه‌‌داری عمومی عربستان دارایی خود را از ۱۵۰ میلیارد دلار به ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش داده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این موضوع به ما ربط داره و سود و ضرری داره برامون عایا؟

  • ناشناس

    این موضوع به ما ربط داره و سود و ضرری داره برامون عایا؟؟

  • صدیق

    ما هم صندوق پالایش را با ۲۰ در صد تخفیف بهمون
    دادن .بعد از ۱۷ ماه هنوز سر به سر نشده بفروشیم
    و به پول خودمون برسبم