خبر مهم:

کد مطلب: ۴۰۸۲۶۹

عرضه اولیه سهام آرامکو رسما آغاز شد

عرضه اولیه سهام آرامکو رسما آغاز شد

عربستان سعودی، امروز به شکل رسمی عرضه اولیه نفتی آرامکو را آغاز کرد. تحلیلگران بر این باورند که این شرکت نفتی دو تا سه درصد از سهام خود را در بورس محلی ارائه می‌دهد و دو درصد دیگر در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

درحالی‌که دو هفته پیش رسانه‌ها خبر از تاخیر در عرضه اولیه پنج درصد سهام آرامکو در بورس‌های داخلی و خارجی خبر داده بودند، عربستان سعودی، امروز به شکل رسمی عرضه اولیه نفتی آرامکو را آغاز کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از فایننشال ریویو ، قرار است سهام این شرکت ابتدا در بازار بورس داخلی عربستان موسوم به تداول عرضه شود و باقی سهام در بازارهای خارجی عرضه خواهد شد.

با نگاه خوشبینانه بن‌سلمان ارزش کل آرامکو که روزانه 10 میلیون بشکه نفت، معادل 10 درصد از نفت جهان را تولید می‌کند، دو تریلیون دلار است. بنابراین انتظار می‌رود این غول نفتی با عرضه اولیه پنج درصد سهام، 100 میلیارد دلار تامین سرمایه شود و به این ترتیب محمد بن‌سلمان می‌تواند به اهداف بلندپروازانه خود جامه عمل بپوشاند.

با این حال، جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین از یک‌سو و افزایش تولید نفت خام از سوی ایالات متحده قیمت نفت را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر مسائل اقتصادی، حمله پهبادی حوثی‌های یمن به آرامکو در چهاردهم سپتامبر نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران را موجب شده است.

به‌گفته منابع آگاه، علی‌رغم آنکه سعودی‌ها به‌دنبال افزایش ارزش آرامکو به دو تریلیون دلار هستند اما ممکن است عرضه سهام این شرکت بر مبنای هزار و 500 میلیارد دلار بسته شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد درآمد آرامکو در شش ماهه نخست سال جاری 46.8 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که دو کمپانی بزرگ جهان، اپل و مایکروسافت هر کدام یک تریلیون دلار ارزش دارند.

تحلیلگران بر این باورند که این شرکت نفتی دو تا سه درصد از سهام خود را در بورس محلی ارائه می‌دهد و دو درصد دیگر در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت‌گذاری سهام آرامکو در 17 نوامبر انجام خواهد شد و از چهارم دسامبر معاملات آغاز می‌شود. با این حال جدول زمانی خاصی از سوی مقامات سعودی ارائه نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تو بورس ایرانم میشه این سهامو خرید

  • ناشناس

    با سلام
    ارزش کمپانی اپل در بازار‌های بورس به بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار رسید.