کد مطلب: ۳۵۳۶۵۱

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۷

برنامه خودروسازان برای شکستن قیمت‌ها / عرضه هدفمند گوشت در بازار

برنامه خودروسازان برای شکستن قیمت‌ها / عرضه هدفمند گوشت در بازار

روزنامه‌های جمهوری اسلامی و خراسان به ترتیب از برنامه خودروسازان برای شکستن قیمت‌ها و تدابیر دولت برای تغییر مسیر توزیع گوشت وارداتی به سوی اقشار ضعیف خبر می‌دهند. روزنامه قانون با دیدگاه انتقادی به موضوع اختصاص هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت سهام‌داران پدیده پرداخته و در نهایت روزنامه ایران پدیده پشت بام‌فروشی در تهران را زیر ذره‌بین برده است.

خودرو و گوشت، دو محصولی که این روزها بازاری بسیار پرتلاطمی را پشت سر می‌گذرانند. اکنون خبرها حاکی از آنها است که هم خودروسازان و هم دولت عزم خود را جزم کرده‌اند که این دو بازار را از تلاطم نجات دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه جمهوری اسلامی در گزارش امروز خود به « برنامه دو خودروساز برای شکستن قیمت‌ها » اشاره کرده است.

جمهوری اسلامی از فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو و سایپا خبر داده و می‌نویسد: اجرای فروش فوری محصولات ایران‌خودرو از امروز به‌صورت روزانه و مستمر از ساعت 10 صبح هر روز از طریق سایت فروش اینترنتی شرکت به نشانی www.esale.ikco.ir آغاز می‌شود.

این روزنامه ادامه می‌دهد که فروش محصولات ایران‌خودرو با محدودیت‌هایی همچون هر کد ملی یک دستگاه خودرو، ثبت نام افرادی که طی 18 ماه گذشته ثبت نام داشته‌اند، ممکن نبودن ثبت نام برای افراد زیر 18 سال و غیره همراه است.

این روزنامه در خصوص فروش محصولات سایپا نیز می‌نویسد: گروه خودروسازی سایپا نیز برای کنترل قیمت‌ها در بازار فروش فوری محصولات خود را آغاز می‌کند، به‌گفته مسئولان این شرکت خودروسازی، در این طرح هر مشتری با کد ملی و کدپستی می‌تواند یک خودرو خریداری کند.

جمهوری اسلامی ضمن اشاره به افزایش تولید خودرو طی روزهای اخیر، به نقل از رئیس انجمن قطعه‌سازان می‌نویسد: هیچ دلیل خاصی برای افزایش قیمت خودرو در روز‌های اخیر وجود ندارد، این افزایش ناشی از حباب است.

روزنامه خراسان نیز از « تدابیر دولت برای تغییر مسیر توزیع گوشت وارداتی به سوی اقشار ضعیف » خبر می‌دهد. این روزنامه به نقل از مقامات مسئول روایت می‌کند که قرار است از این به بعد گوشت وارداتی با ارز 4200 تومانی هدفمندتر توزیع شود.

خراسان به نقل از مسئولان جهاد کشاورزی در مورد گروه‌های هدف برای توزیع گوشت روایت می‌کند که این گروه‌ها شامل دهک‌های کم‌درآمد جامعه از جمله خانوارهای کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، شبکه تعاونی‌های کارگری، فرهنگیان، نظامی و کارمندی می‌شود.

اما خراسان با انتقاد از شیوه توزیع گوشت توسط دولت می‌نویسد: اگر چه تصمیم جدید وزارت صنعت برای توزیع بی‌هدف و بازاری گوشت یارانه‌ای را باید به فال نیک گرفت، اما باید گفت کماکان سیاست‌های رفاهی دولت از قشری‌گری رنج می‌برد. چند هفته پیش نیز این چالش را در بسته حمایتی مشاهده کردیم و هم‌اینک قرار است «اقشار» و نه «جریان درآمدی افراد» ملاک توزیع گوشت‌های یارانه‌ای قرار گیرد. چرا که سوای خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی، در بین هر یک از اقشار فوق، افراد و خانوارهایی که به کالاهای یارانه‌ای نیاز زیادی ندارند، قطعا وجود دارند.

این روزنامه ادامه می‌دهد: هرچند ممکن است در عمل دولت به سراغ شناسایی افراد نیازمند در دل اقشار برود و همه اقشار را مشمول توزیع گوشت نکند. با این حال، باز جای شکرش باقی است که قرار است جلوی بخشی از حیف‌و‌میل بیت‌المال با این سیاست گرفته شود.

« پشت بام‌فروشی متری یک تا سه میلیون تومان » عنوان گزارشی است که روزنامه ایران به آن پرداخته است. لازم به ذکر است که این روزنامه پیش‌تر در گزارشی به ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در پشت بام برخی ساختمان‌های مناطق خاص تهران و فروش و اجاره آنها پرداخته بود. این گزارش با واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی و البته شهردار تهران مواجه شد.

آن‌گونه که ایران گزارش داده شهردار تهران می‌گوید تا کنون گزارشی در این خصوص دریافت نکرده و این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده، با این حال دستور پیگیری را صادر کرده است.

ایران روایت می‌کند که محلاتی مانند «شمیران‌نو» و «خاک‌سفید» از جمله محلاتی هستند که پدیده پشت بام‌فروشی در آنها رواج دارد. این روزنامه عنوان می‌کند که 90 درصد ساخت‌و‌ساز این مناطق غیرمجاز بوده و هر چند که مسئولان شهرداری اقداماتی را برای ساماندهی این مناطق انجام داده‌اند، اما داستان همچنان ادامه دارد.

ایران نقل می‌کند که برخلاف اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک، بنگاه‌‌های مشاور املاک یکی از سه ضلع اجاره و فروش پشت بام در تهران هستند. هر چند که بیشتر قراردادها غیررسمی نوشته می‌شود.

ایران زندگی یکی از افراد ساکن در این پشت بام‌ها را این‌گونه روایت کرده است: 4 فرزند دارد و یک پشت بام را که دیوارهایش از یونولیت و چوب ساخته شده و نه آشپزخانه دارد و نه اتاق، 4 میلیون تومان رهن و ماهی هم یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره کرده است. حمام و سرویس‌های بهداشتی در حیاط به‌صورت مشترک استفاده می‌شود.

اما روزنامه قانون نیز به سراغ یکی از سوژه‌های داغ اقتصادی یعنی اختصاص هزار میلیارد تومان برای پرداخت خسارت به سهام‌داران پدیده پرداخته و از آن تحت عنوان « حاتم‌فروشی هزار میلیاردی » یاد کرده است.

قانون اشاره می‌کند که طی روزهای اخیر یکی از نمایندگان مشهد با پیگیری و ارسال نامه به سران قوا خواستار حل مشکلات سهام‌داران پدیده شده است. آن‌گونه که این روزنامه روایت کرده در همین راستا رئیس‌جمهور در نامه‌ای به معاون اقتصادی‌اش دستور اختصاص هزار میلیارد تومان برای حل مشکلات سهام‌داران معسر پدیده شاندیز را صادر کرده است.

این موضوع با واکنش شدید فعالان اجتماعی و اقتصادی در فضای مجازی مواجه شد و مورد انتقاد قرار گرفت. نماینده مذکور در پاسخ به سوال قانون مبنی بر اینکه منابع این هزار میلیارد تومان کجاست، می‌گوید: من نيز بايد از مسئولان سوال كنم كه از طريق چه منابعی، بودجه برای جبران خسارت سهام‌داران در نظر گرفته شده است. در حال حاضر هرگونه اظهار نظری درباره اين موضوع زود است و بايد با مسئولان در اين زمينه صحبت كنم. اجازه بدهيد در زمان ديگری درباره اين موضوع توضيحاتی ارائه دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    روحانی:برخی کالاهای اساسی مثل گوشت در ایران خیلی ارزانتر از کشورهای همسایه استقیمت گشوت در ترکیه (همسایه) و هند (آسیایی) نشان میدهد اظهارات او اشتباه استقیمت گوشت در ترکیه با نرخ آزاد لیر، کمتر از 90 هزار تومان و در هند با نرخ آزاد روپیه 70 هزار تومان استاطلاعات رو کی به ایشون میده؟