کد مطلب: ۵۳۱۷۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا دلار امروز گران شد؟

چرا دلار امروز گران شد؟

دلار که تا امروز روندی ریزشی را آرام اما مستمر دنبال می‌کرد، صبح امروز یکدفعه با ۵۵۰ تومان افزایش قیمت در بازار آزاد روبرو شد. اما علت این گرانی چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در اولین ساعات معاملاتی امروز در بازار آزاد، دلار با ۵۵۰ تومان افزایش قیمت به ۲۴ هزار و ۲۵۰ تومان رسید و قیمت یورو هم تا ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافت.

در دو روز میانی هفته که دلار در حال طی کردن مسیری نزولی بود، افزایشی‌های بازار اعتقاد داشتند کاهش روزهای اخیر هیجانی است و با فروکش هیجان، دلار به مسیر طبیعی خود بازمی‌گردد. زیرا از نگاه این گروه دلار تا کف قیمتی خود پایین آمده بود.

امروز فعالان بازار ارز در گفتگو با تجارت‌نیوز، علت افزایش ناگهانی دلار در روزهای تعطیل پایتخت را از دست رفتن خوشبینی معامله‌گران بزرگ عنوان می‌کنند. ‌‌به گفته آنان تا دیروز خریداران و فروشندگان بازار نسبت به مذاکرات برجامی در وین خوشبین بوده‌اند اما حالا به دلیل انتشار اخبار متناقض این خوشبینی مورد تردید قرار گرفته و در نتیجه شروع به خرید ارز در بازار کرده‌اند.

دیروز آخرین جلسه از سلسله جلسات نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و قرار شد گفتگوها در هفته آینده، پس از بازگشت هیات ایرانی به کشور برای مشورت، ادامه یابد.

به رغم این که در نشست دیروز کمیسیون مشترک، سید عباس عراقچی رئیس هیأت ایرانی روند کنونی گفتگوها را به رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود رو به جلو ارزیابی کرده، ظاهرا بعضی در بازار ارز اعتقاد دارند که بین ایران و آمریکا اختلافات زیادی وجود دارد و به راحتی توافق اساسی بین آنها صورت نمی‌گیرد.

علاوه بر این، رسیدن خبر اختصاص بخشی از بدهی عراق و کره جنوبی برای واردات دارو به کشور، خریدارانی که منتظر ریزش ناگهانی دلار با ورود نقدی این منابع بودند را هم ناامید کرد. حالا تعداد معامله‌گرانی که معتقدند حتی گشایش‌های مقطعی هم در کار نیست و احتمال افت‌ سنگین در بازار دور از ذهن است بیشتر شده است.

پشتوانه چنین طرز فکری هم طبیعتا کسری بودجه سنگین دولت و رشد فزاینده نقدینگی است. عواملی که نه تنها از نگاه معامله‌گران بلکه از نظر کارشناسان نیز سبب می‌شود حتی با وجود اتفاقات سیاسی مثبت دلار ظرفیت رشد قیمتی ببیشتر را داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دلار ریزش خود را قبلاً پیش خور کرده
    الان در کف قیمت است
    هرچند هیجانات سیاسی و خبر برچیده شدن تحریم‌ها در قیمت آن تاثیر می گذارد ولی در نهایت به قیمت کف و اصلی خود باز می گردد