کد مطلب: ۴۷۶۲۴۹

سلاح ورزی پاسخ داد:

علت اصلاح شدید شاخص بورس چه بود؟

علت اصلاح شدید شاخص بورس چه بود؟

عضو شورای عالی بورس با اشاره به تصویب آیین نامه صیانت از حقوق سهامداران و ثبات بازار گفت: صعود بی رویه و اصلاح شدید شاخص کل بورس به دلیل فقدان بازارگردانی بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای عالی بورس در استودیو گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه بازار سرمایه کشور نیازمند بازگرداندن صحیح و منطقی است، افزود: با تصویب آیین نامه صیانت از حقوق سهامداران و ثبات بازار انتظار می‌رود با نحوه درست و منطقی و علمی بازار گردانی، شاهد حرکت صحیح و منطقی بازار سرمایه کشور باشیم.

او ادامه داد: پیاده سازی بازار گردانی صحیح، نیازمند حمایت و همکاری حقوقی‌های بازار می‌باشد.

سلاح ورزی تصریح کرد: رشد بی سابقه بازار سرمایه در سال گذشته حاصل عدم تعادل در نحوه بازار گردانی و مدیریت و قیمت گذاری برخی سهام‌ها بود که طبیعتاً رشد آن چنانی بازار پس از مدتی نیازمند اصلاح این چنینی بود که ما این روز‌ها شاهد آن هستیم.

محسن علیزاده نماینده ناظر مجلس در شورای عالی بورس در سوی دیگر استودیو گفت: توسعه بازار بدون بازارگردانی در همه نماد‌های بورسی امکان پذیر نخواهد بود اگر به دنبال تقویت بازار سرمایه هستیم باید همه نماد‌ها را به درستی بازارگردانی کنیم.

او گفت: مصوبه امروز شورای عالی بورس هم با نگاهی مثبت و موثر به این موضوع، بازار گردانی را عاملی موثر در توسعه بازار سرمایه دانسته و برای همه نماد‌های بورسی تکلیف کرده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: صعود بی رویه و اصلاح شدید شاخص کل بورس به دلیل فقدان بازارگردانی بوده است.

سلاح ورزی افزود: در مصوبه امروز شورای عالی بورس تحت عنوان صیانت از حقوق سهامداران، ساز و کارهای ایجاد و اعمال بازارگردانی صحیح و مثر از سوی حقوقی‌ها دیده شده است.

او ادامه داد: بازارگردانی موثر، سبب می‌شود تا قیمت سهام‌ها از ارزش واقعی خود چندان فاصله نگیرد و با حرکتی منطقی، رشد و کاهش داشته باشند.

حقوقی‌های بازار باید بازار را کنترل کنند

علیزاده نماینده ناظر در شورای عالی بورس در سوی دیگر این استودیو گفت: حقوقی‌های بازار که روزی سود خوب بازار را تجربه کردند امروز باید بیایند و بازار را کنترل نمایند اگر چنین اتفاقی نیفتاده که بازار سرمایه معنایی ندارد اگر سهامداران خرد،​ سرمایه خود را از بازار خارج کرده و به سمت بازارهای موازی بروند دیگر بورس باقی نخواهند ماند.

او ادامه داد: در حال حاضر 5 الی 7 میلیون نفر فعال بازار سرمایه در کشور هستند و مدیریت بازار 7 میلیونی نیازمند اصلاح زیرساخت‌ها و قوانین بازار سرمایه می‌باشد.

مهدی سدیدی عضو هیات مدیره شرکت بورس و اوراق بهادار در ارتباط تصویری از دیگر استودیو با این برنامه گفت: طبق مصوبه اخیر شورای عالی بورس از این به بعد خود شرکت هم می‌تواند سهام خود را خریداری کرده و تبدیل به یک بازار گردان شود چرا که قبل از این، چنین اقدامی فقط از سوی دیگر نهادهای حقوقی و نظارتی امکان پذیر بود.

او ادامه داد: امروز بحث عرضه سهام خزانه به عنوان پارامتری کمک رسان به بازار مطرح شد البته سهام خزانه شامل سود و حق رای نخواهد بود.

سلاح ورزی در استودیو گفت: در شرایط صعودی بازار، کمبود عرضه خودنمایی می‌کند و در شرایط نزولی کمبود بازار، شورای عالی بورس با تصویب آیین نامه امروز خود قصد دارد شرایطی فراهم آورد تا در زمان صعود و نزول بازار،​ اعتدال و تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار شود.

افزایش شرایط اعتباری کارگزاری‌ها تا سقف 50 درصد

روح الله میر صانعی مدیر کانون کارگزاری‌ها در ارتباط تلفنی با این برنامه از وظایف محوله در مصوبه امروز شورای عالی بورس بر کارگزاری‌ها گفت: طبق مصوبه شورای عالی بورس، شرایط اعتباری کارگزاری‌ها تا سقف 50 درصد افزایش یافته است اما در حال حاضر فقط 20 درصد در حال اعمال و اجرا است.

او ادامه داد: طبق بند 16 و 17 این مصوبه، فعالیت و بنگاه‌داری بانک‌ها مغایراتی دارد که نیازمند رسیدگی است.

سدیدی در خصوص تخلفات ناظرین بازار و سایر ارگان اجرایی بازار گفت: در آیین‌نامه‌های سازمان بورس، تمام جرئیات مراحل رسیدگی به تخلفات ارگان 4 شرکت بورس مشخص و معلوم است و شاکیان می‌توانند شکایت خود را به مقامات بالا دستی در سازمان بورس ارائه نمایند.

سلاح ورزی در استودیو در خصوص انواع حمایت از بازار سرمایه و نقش شورای عالی بورس در این زمینه گفت: سازمان بورس از سازوکارهای ویژه خود برخوردار است اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد کمبود یک کانال رسمی برای دریافت شکایات و نظرات و سوالات سهامداران حقیقی بیشتر به چشم می‌خورد.

علیزاده نماینده ناظر در شورای عالی بورس، در خصوص راه‌اندازی کانون صنفی سهامداران خرد گفت: از راه‌اندازی این کانون حمایت می کنیم و مجلس هم تمام قد آماده دریافت پیش نویس اساسنامه این کانون صنفی می باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حمید خان

    به حرف این منفی بافهای بورس گوش نکنید اصلاح تموم شده از شنبه بازار سبزه

  • حمید خان

    مطمعن باشید بعد از هر سقوط یه صعود هست و صعود بورس شروع شده

  • ناشناس

    چرا نظرات منو فیلتر میکنی لعنت بهت

  • ناشناس

    از فردا شاخص سبزه سهمها قرمز

  • ناشناس

    راه اندازی کانون سهامداران خرد،طرح بسیار خوبی برای صیانت از حقوق سهامداران است،،،،،
    تا همینجا هم باید ضرر وزیان حاصل از بی برنامه گی ها،که به حقیقی ها وارد شد بایستی جبران مقصرین معلوم شوند،،،،،،

  • م،و

    در ادامه ی نظرقبلی ،نمیدانم چرا زیانهای گذشته ومقصرین آن را نادیده میگیریم، میخواهم ،آینده را درست کنیم،،،،،،پس تکلیف این همه زیانی که به سهامداران وارد شده چه میشود،،،،چرا حداقل دولت حق خودش را که از مسببین که همه ی بازارهای سواری را بهم ریختن نمیگیرد،،،،واقعا لازم است از فولاد وفملی که در این بازار آشفته از نمادهای خود حمایت کردند سپاسگزاری کنیم،،،

  • ناشناس

    ای بابا دیگه سرنایه برامون نمونده که اصلاح کنید

  • میثم

    شمارو به هر کی می‌پرستید قسم اینقدر در مورد بورس نظر ندین، اینقدر جلسه نزاریان اینقدر رسانه ای نکنین چون با این کارا ریزشارو بیشتر میکنین، چون مردم دیگه هیچ اعتمادی به شما ندارن و با این کاراتون بیشتر میرن توو صف فروش، اگه هیچ کاری نکنین و آروم و ساکت باشین، بورس راه خودشو می‌ره و دوباره سراسر سبز میشه، خواهشاً این پیام منو به اطلاع وزیر اقتصاد برسونینبا تشکر

  • ناشناس

    هر کی فاز منفی میده فقط هدفش ایجاد هیجان فروشه تا خودش از آب گل آلود ماهی بگیره. شما از کجا غیب گو شدی منفی باف.خزانه دستته؟ رئیس مجلسی ؟ چه کاره ای ؟
    یه دلال ساده؟

  • ناشناس

    من سهام۱۰۰ تا شرکت و از هر کدام ۵۰۰ تومن در حد فاصل اواخر خرداد تا ۳۰ مرداد خرید کردم اصلا هم به ضرر نرفتم در اوج شاخص ۱۶میلیون سود کردم و در قعر شاخص ۵۰۰ تومن ضرر امروزم ۲۸۰۰ در سودم. بورس با این اوضاعش بازم هم از بانک خیلی خیلی بهتره. یادتونه چند سال پیش دلتر شد ۱۹ برگشت رو ۱۱ مگه بتزارهای دیگه ریزش نداشتن ؟
    یادتونه چند ماه پیش پراید از ۸۵ ، ۹۰ برگشت ۶۵ ، ۷۰
    بخودی داد و بیداد نکنید روند ۱۰ ساله نشون داده بورس از همه جا بهتره؟
    دلال بتزی هم بی فایدس ۱ هفته پیش یکی از دوستام دلال ماشینه ۳روز قبل از افزایش اخیر ماشینی رو که دستش بود فروخت ، امروز ۳۰ میلیون تو ضرره ماشینشم ۲۰۶ تیپ ۵ بود . دلالی فایده نداره.
    بهترین راه برای همراهی با غافلهء زندگی در ایران سرمایه گذاری در چند سبد با نگاه طولانی .