کد مطلب: ۴۵۱۹۷۴

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

بررسی عملکرد هفتگی بازارهای جهانی / چرا قیمت طلا رشد نکرد؟

بررسی عملکرد هفتگی بازارهای جهانی / چرا قیمت طلا رشد نکرد؟

در هفته‌ای که گذشت، تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین از یک‌سو و خوش‌بینی‌ها به نتایج واکسن جدید کرونا از سوی دیگر، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

در هفته‌ای که گذشت، دو عامل افزایش اختلافات میان آمریکا و چین و همچنین خوش‌بینی‌ها به نتایج اولیه واکسن جدید کرونا، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در هفته گذشته حدود ۰٫۵ درصد افت کرد.

درحالی‌که در آخرین روز از معاملات هفته دوم ماه می شاخص دلار در سطح ۱۰۰٫۳۱ قرار داشت، روز جمعه به ۹۹٫۸۰ رسید.

کشف واکسن جدید کرونا موجب شد تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله دلار آمریکا کاهش یابد. با این حال از اواسط هفته و با تشدید لفاظی‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان بر سر همه‌گیری کرونا و همین‌طور مساله هنگ‌کنگ، روند دلار بار دیگر صعودی شد و روز جمعه بازارهای سهام در آسیا و آمریکا با ریزش مواجه شدند.

چین اعلام کرده که قصد دارد قانون امنیت ملی را در هنگ‌کنگ اجرایی کند، دونالد ترامپ اما روز جمعه هشدار داد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار طلا، دلار، نفت برنت و بیت‌کوین را در هفته گذشته میلادی نشان می‌دهد:

بازارهای جهانی

بازدهی بازارهای جهانی در هفته سوم می ۲۰۲۰

قیمت جهانی طلا هم در هفته گذشته با رشد ۰٫۰۲ درصدی مواجه شد.

هرچند کشف واکسن کرونا موجب شد قیمت جهانی طلا اندکی نزولی شود، اما تنش‎ها میان چین و آمریکا از افتِ بیشتر قیمت جلوگیری کرد.

هر اونس طلا که در اولین روز از معاملات با قیمت هزار و ۷۳۴ دلار معامله می‌شد، در روز جمعه به هزار و ۷۳۵ دلار و ۴۴ سنت رسید.

نرخ‌های پایینِ بهره و بسته‌های محرک مالی بانک‌های مرکزی از یک‌سو و تشدید تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان، یعنی چین و آمریکا، موجب شده بسیاری از تحلیلگران استدلال کنند، طلا در سال ۲۰۲۰ رکوردهای جدیدی را ثبت خواهد کرد.

قیمت نفت هم در هفته سوم ماه می، حدود ۰٫۰۴ درصد رشد کرد.

با بهبود تدریجی تقاضا، پس از بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای مختلف، قیمت نفت در اولین روز از معاملات (روز دوشنبه) برای اولین بار طی دو ماه اخیر به بالاتر از ۳۵ دلار در هر بشکه رسید.

بیش از سه هفته از اجرایی شدن توافق اوپک‌پلاس می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد تاکنون تمامی کشورهای تولیدکننده به تعهدات خود پایبند بوده‌اند.

روند صعودی بازار تا اواسط هفته ادامه یافت و در روز چهارشنبه، قیمت به بیش از ۳۶ دلار هم رسید. با این حال این روند ادامه‌دار نبود.

درگیری‌های تجاری میان چین و آمریکا از یک‌سو و تردیدها درباره رشد اقتصادی چین -به‌عنوان دومین مشتری نفت در جهان- از سوی دیگر، موجب شد قیمت نفت در روزهای پایانی هفته نزولی شود.

بر اساس گزارش‌ها، چین برای اولین بار طی ۳۰ سال گذشته، رقم مشخصی را برای رشد اقتصادی این کشور به‌عنوان هدف در نظر نگرفته است.

در بازار ارزهای دیجیتال هم، روز دوشنبه پدیده هَوینگ (نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین) برای سومین بار در تاریخ این ارز دیجیتال رخ داد. پس از این هوینگ، به‌ازای هر بلاکی که یک ماینر کشف می‌کند، ۶٫۲۵ بیت‌کوین دستمزد دریافت خواهد کرد.

هرچند بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که پس از پدیده هَوینگ، قیمت بیت‌کوین روند صعودی خواهد یافت، اما در حال حاضر (در لحظه تنظیم گزارش) این ارز رمزنگاری‌شده با قیمت ۹ هزار ۲۷۷ دلار معامله می‌شود.

در مجموع در هفته گذشته، بیت‌کوین حدود پنج درصد افت کرد. از مهم‌ترین دلایل این کاهش قیمت، می‌توان به موج جدید فروش از سوی استخراج‌کنندگان اشاره کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، ذخایر صرافی‌ها به کمترین میزان خود طی ۱۸ ماه گذشته رسیده و استخراج‌کنندگان با وجود کاهش درآمد پس از هَوینگ، به فروش بیت‌کوین‌های خود ادامه می‌دهند.

علی‌رغم آنکه قیمت این ارز محبوب دیجیتال در روزهای گذشته به ۱۰ هزار دلار نرسید، اما همچنان بسیاری از تحلیلگران با اشاره به امکان استخراج تعداد محدودی بیت‌کوین (۲۱ میلیون) نسبت به آینده آن خوش‌بین هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    انس طلا به 1800 خواهد رسید

  • ناشناس

    طلا فرصت خرید داده بخر ضرر نمیکنی طلا تا گرمی 800 خواهد رفت