کد مطلب: ۴۳۷۲۷۰

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

بورس آمریکا در هفته‌ای که گذشت / آیا وال‌استریت به شرایط عادی بازگشت؟

بورس آمریکا در هفته‌ای که گذشت / آیا وال‌استریت به شرایط عادی بازگشت؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد، علی‌رغم بهبود بورس آمریکا در ساعات پایانی معاملات روز گذشته، شاخص داوجونز در هفته گذشته میلادی بیش از 10 درصد افت کرده است.

با گسترش ویروس کرونا خارج از مرزهای چین به‌ویژه اروپا و آمریکا، بازارهای سهام در سراسر جهان دچار نوسانات بسیاری شدند.

به‌گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته دوم مارس 2020 اما با شروع جنگ نفتی عربستان سعودی، نگرانی‌ها از شیوع ویروس و احتمال وقوع رکود، ضربه دیگری را به بورس‌های بین‌المللی به‌ویژه بازار سهام آمریکا وارد کرد.

در اولین روز از معاملات هفتگی (روز دوشنبه) شاخص داوجونز در آمریکا با افت 7.79 درصدی مواجه شد.

گفته می‌شود، این دومین سقوط بزرگ روزانه داوجونز از ابتدای سال 2000 تاکنون محسوب می‌شود.

با اعلام ممنوعیت سفر از اروپا به آمریکا از سوی ترامپ اما بازارهای جهانی بار دیگر در ساعات ابتدایی معاملات روز جمعه آشفته شدند؛ تاجایی‌که داوجونز با 9.9 درصد افت، بدترین سقوط طی سه دهه گذشته را تجربه کرد.

در نهایت با اعلام وضعیت اضطراری ملی از سوی دونالد ترامپ و افزایش امید سرمایه‌گذاران به بسته محرک اقتصادی رئیس‌جمهور، شاخص داوجونز بهبود یافت و به سطح 23185.62 بازگشت.

دونالد ترامپ همچنین اعلام کرد،، آمریکا از قیمت پایین نفت بهره می‌برد و ذخایر استراتژیک نفت خام خود را پُر می‌کند.

با افزایش 5 درصدی قیمت نفت در روز جمعه، بازار سهام در آمریکا موفق شد با 9.36 درصد افزایش، بزرگ‌ترین رشد روزانه خود از زمان بحران مالی 2008 تاکنون را به‌ثبت برساند.

گفته می‌شود، با اعلام وضعیت اضطراری ملی از سوی ترامپ، حالا فدرال‌رزرو با دست بازتری می‌تواند به مقابله با تبعات اقتصادی ویروس کرونا بپردازد. با این حال، فعالان بازار معتقدند که نشانه‌های مخرب ویروس کرونا به‌شکل گسترده‌ای باقی است. تصمیمات اخیر تنها در کوتاه‌مدت بازارها را آرام کرده و اقدامات جدی‌تری از سوی سیاستگذاران لازم است.

نمودار زیر روند هفتگی شاخص داوجونز را در هفته دوم مارس 2020 نشان می‌دهد:

داوجونز

افت 10.36 درصدی شاخص داوجونز در هفته دوم مارس

علی‌رغم بهبود اما شاخص داوجونز در هفته گذشته 10.36 درصد افت کرده است.

بر اساس گزارش‌ها شاخص داوجونز که ارزش سهام 30 شرکت بزرگ دولتی در آمریکا را نشان می‌دهد، از ابتدای سال 2020 تاکنون افت 18.76 درصدی را تجربه کرده است.

شاخص‌های S&P 500 و نزدک (Nasdaq) هم با حدود 9 درصد رشد به روند بهبود بازگشتند. هر دو شاخص از ابتدای هفته اما به‎ترتیب 8.79 درصد و 8.17 درصد کاهش یافته‌اند.

پس از بهبود بازار سهام در آمریکا، روند تضعیف دلار هم متوقف شد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، روز گذشته به روند صعودی بازگشت و در برابر دارایی‌های امن از جمله ین ژاپن و فرانک سوئیس تقویت شد.

در عین حال قیمت جهانی طلا بدترین عملکرد هفتگی خود را از سال 1983 به‌ثبت رساند.

گفته شده، کاهش نقدینگی در بازارهای مالی، فشار بر بازار سهام و فروش بیش‌ از حدِ طلا، افت 9 درصدی فلز زرد را در هفته گذشته موجب شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگه راست میگین بدونه کمک بورس اقتصاد درست کنید با سلام صلوات و دست بوس میریم سال 99خدمت بورس اقتصاد محتاج بورسه نه بورس محتاج اقتصاد منت سر بورس نزارید.نکنه با فروش دلار یا پراید یا فروش تراکم مسکن یا سکه یا فروش نفت 30دلاری میخواهیم50هزار میلیارد کسری بودجه را در بیاریم چرا انقدر بیسوادان مزخرف میگن قول میدم التماس بورس و کنید شاید بشود کاری برای کسریه بودجه کرد این شما و این اینده خواهیم دید