کد مطلب: ۴۵۰۵۴۹

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی بازارهای جهانی:

۴ عامل افزایش قیمت دلار و طلا / چرا تقاضا برای دارایی‌های امن افزایش یافت؟

۴ عامل افزایش قیمت دلار و طلا / چرا تقاضا برای دارایی‌های امن افزایش یافت؟

رشد نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا، نگرانی‌ها از موج دوم شیوع کرونا، تهدیدهای جدید دونالد ترامپ برای وضع تعرفه و احتمال کاهشِ بیشتر نرخ بهره موجب رشد تقاضا برای دلار و طلا شد.

در هفته‌ای که گذشت، سه عامل رشد نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا، نگرانی‌ها از موج دوم شیوع کرونا و تهدیدهای جدید دونالد ترامپ برای وضع تعرفه بر کالاهای چینی، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش نااطمینانی‌ها، رشد تقاضا برای دارایی‌های امن را به‌دنبال داشت. شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در هفته دوم می ۰٫۶ درصد افزایش یافت.

آخرین گزارش‌های اقتصادی منتشرشده در آمریکا نشان می‎دهد، ۲۰٫۵ میلیون نفر در ماه آوریل شغل خود را از دست داده‌اند و به این ترتیب، نرخ بیکاری در این کشور به ۱۴٫۷ درصد -بالاترین سطح از زمان رکود بزرگ - رسیده است.

با وجود بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در بسیاری از کشورهای غربی و شرقی، افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در شمال چین و کره جنوبی، نگرانی سرمایه‌گذاران از شروع موج دوم و تشدید رکود اقتصادی را به‌دنبال داشته است.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار دلار، طلا، نفت برنت و بیت‌کوین را در هفته گذشته میلادی نشان می‌دهد:

بازارهای جهانی

بازدهی بازارهای جهانی در هفته دوم می ۲۰۲۰

در آخرین روز از معاملات هفتگی (روز جمعه)، هر اونس طلا با قیمت هزار و ۷۴۲ دلار معامله شد. علاوه بر عوامل ذکرشده، نگرانی سرمایه‌گذاران از منفی شدن نرخ بهره در آمریکا از دیگر دلایل رشد قیمت جهانی طلا بود.

سه‌شنبه هفته گذشته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده بار دیگر خواستار کاهش نرخ بهره با هدف افزایش رشد اقتصادی این کشور شد.

در عین حال، هشدارهای یک مقام ارشد در وزارت بهداشت آمریکا درباره بازگشایی زودهنگام فعالیت‌های اقتصادی مانع از رشد دارایی‌های پرریسک شد.

دو شاخص داوجونز و S&P 500 در هفته دوم ماه می به‌ترتیت ۲٫۶۵ و ۲٫۲۶ درصد افت کردند.

تحلیلگران بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به عدم قطعیت موجود، طلا در سال جاری میلادی رکوردهای جدیدی را ثبت خواهد کرد.

اندرو هکت سردبیر Hecht Weekly Commodity report، اخیرا در گزارشی نوشته است: اصلاح قیمت در بازار طلا همواره موجب شده تا فرصت خرید برای سرمایه‌گذاران فراهم شود و این بار هم با گذشته فرقی ندارد.

به‌گفته او، عقب‌نشینی طلا از کانال هزار و ۷۰۰ دلار می‌تواند نشانه صعودی بودن روند این بازار در آینده باشد.

این تحلیلگر ارشد طلا پیش‌بینی کرده است که در آینده قیمت جهانی طلا تا دو هزار دلار و پس از آن تا سه هزار دلار رشد خواهد کرد.

از سوی دیگر، برداشته شدن محدودیت‌ها در چین و افزایش میزان مصرف نفت این کشور، موجب شد قیمت طلای سیاه در هفته گذشته میلادی ۶٫۶۹ درصد رشد کند.

داده‌های منتشرشده در روز جمعه نشان می‌دهد که با شروع فعالیت پالایشگاه‌ها در چین، میزان مصرف روزانه نفت خام این کشور در ماه آوریل افزایش یافته است.

تحلیلگران در شرکت خدمات مالی و بانکداری آی‌ان‌جی معتقدند، علی‌رغم این خوش‌بینی‌ها، با توجه به ذخایر چشمگیر و در عین حال افت تقاضا، صعود قیمت نفت در کوتاه‌مدت، محدود خواهد بود.

در آخرین روز از معاملات هفتگی، قیمت نفت برنت به ۳۲٫۵ دلار در هر بشکه رسید.

در بازار ارزهای دیجیتال هم بیت‌کوین در معاملات روز چهارشنبه بار دیگر به کانال ۹ هزار دلار وارد شد.

در حال حاضر (در لحظه تنظیم گزارش) هر بیت‌کوین با قیمت ۹ هزار و ۴۸۸ دلار معامله می‌شد و این ارزش رمزنگاری‌شده در هفته دوم می، رشد ۱۲٫۰۸ درصدی را به‌ثبت رسانده است.

هَوینگ (نصف شدن پاداش بیت‌کوین) در نهایت هفته گذشته رخ داد و در حالی که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند مانند گذشته پس از این رویداد روند بازار صعودی شود، اما قیمت بیت‌کوین در حال حاضر در محدوده کمتر از ۱۰ هزار دلار در نوسان است.

بسیاری بر این باورند که همچون دو هَوینگ گذشته با عرضه کمتر و تقاضای ثابت، قیمت بیت‌کوین افزایش خواهد یافت.

تحلیلگران سناریوهای متفاوتی را در این زمینه ارائه می‌دهند. به‌عقیده برخی از آنها این بار شرایط متفاوت است. یک رکود اقتصادی دیگر، سقوط بازار سهام، موج دوم شیوع کرونا، ادامه روند چاپ از سوی فدرال‌رزرو و کاهش ارزش دلار، همه و همه احتمالاتی است که در صورت وقوع کار را برای پیش‌بینی‌های دقیق‌تر سخت کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.