خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۵۴۷۴

پویا ناظران، اقتصاددان در تحلیلی پاسخ داد:

عوامل موثر بر ارزش پول ملی چیست؟

عوامل موثر بر ارزش پول ملی چیست؟

یک اقتصاددان با توجه به بحث بی‌پشتوانه بودن دلار و به تبع آن بی‌ارزش بودن آن که امکان معامله را از دلار سلب می‌کند گفت: پول مدرن پشتوانه دارد، اگر نداشت ترازنامه بانک مرکزی ناتراز می‌شد. مرسوم‌ترین پشتوانه پول در دنیا، اوراق بدهی دولتی‌ است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پویا ناظران، اقتصاددان در تازه‌ترین تحلیل خود به موضوع باپشتوانه بودن پول پرداخته و در این خصوص ابراز کرد: برخی می‌گویند یک زمانی دلار پشتوانه طلا داشت، اما خیلی وقت است که دیگر پشتوانه ندارد. لذا دلار کاغد باطله‌ای بیش نیست که هیچ ارزش واقعی ندارد و هیچ بدهی واقعی را نمی‌تواند پرداخت کند. آمریکا به این شکل سر همه دنیا کلاه گذاشته است. این موضوع را کسانی که تحلیل اقتصادی می‌کنند اصلا در نظر نمی‌گیرند.

وی در ادامه این سوال‌ها را مطرح کرد که، آیا واقعا دلار بی‌پشتوانه و بی‌ارزش است؟ و مسائل پولی به طور کلی یک توطئه‌ است که اقتصاددان‌ها نمی‌فهمند و در نهایت به فروپاشی تمدن غرب منجر می‌شود؟

ناظران در ادامه این تحلیل خود در کانال تلگرامی‌اش سه نکته در خصوص پشتوانه پول ذکر کرد:

اول این که همه پول‌های دنیا، از ریال ایران، ین ژاپن و یوان چین تا فرانک سوییس، یورو اروپا و دلار آمریکا بدون پشتوانه طلا هستند. پس از این منظر خاص، هیچ فرقی بین آمریکا و بقیه دنیا نیست. لذا اگر قرار است این موضوع به فروپاشی منجر شود، مختص به آمریکا یا حتی غرب، نخواهد بود.

دوم این که پول مدرن بدون پشتوانه نیست، نه دلار آمریکا و نه ریال ایران. نشانه‌اش این است که ترازنامه بانک مرکزی تراز است، یعنی دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی مساوی است.

وی در خصوص تراز بانکی گفت: بدهی اصلی بانک مرکزی، همان پول ملی است. به ازای هر یک واحد پول ملی که در اقتصاد تزریق شود، دارایی‌هایی بانک مرکزی جمع می‌شود. عمده دارایی‌های بانک مرکزی، اوراق مالی است و طلا سهم چندانی ندارد، پس پول مدرن بدون پشتوانه نیست. فقط پشتوانه‌اش به جای طلا اوراق مالی ا‌ست.

سوم این که مرسوم‌ترین اوراق مالی که بانک مرکزی‌های دنیا به عنوان پشتوانه پول در سمت دارایی ترازنامه نگهداری می‌کنند، اوراق بدهی دولتی است. چرا به جای طلا، اوراق بدهی دولتی را به عنوان پشتوانه پول انتخاب می‌کنند؟ جواب به پشتوانه اوراق بدهی دولتی مربوط می‌شود.

وی در ادامه پشتوانه اوراق بدهی دولتی را در توان مالیات‌ستانی دولت دانست و عنوان کرد: توان مالیات‌ستانی دولت، متناسب با ظرفیت تولید کالا و خدمات آن تعیین می‌شود. از طرف دیگر، پول در گردش، قرار است کالا و خدمات تولید شده را قیمت‌گذاری کند نه طلا را. وقتی می‌گوییم تورم دو درصدی مطلوب است، منظور تورم در تورم در نرخ طلا نیست بلکه قیمت کالا و خدمات است .

ناظران ظرفیت تولید کالا و خدمات اقتصاد را نسبت به میزان طلای موجود در کشور، پشتوانه مناسبتری برای پول دانست، به همین دلیل وی گفته که طلا به عنوان پشتوانه پول کنار رفته و جای خودش را به اوراق بدهی دولتی داده است و یکی از دلایلی که در عملیات بازار باز از اوراق بدهی دولتی استفاده می‌شود، همین نکته‌ است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فرهاد.کرمانشاه

    با سلام تورو خدا چاپ کنید.خدمت این کارشناس اقتصادی شما وسایر اقتصاد دانان عرض کنم .مسولین خیلی با اقتصاد دانان مماشات میکنند.بهتر است فرصتی به انان داده شود ودر ان فرصت محدود ارزش ریال را بالاتر از دلار برسانند‌[…]

  • ناشناس

    اگر این اقتصاد دان وسایر اقتصاد دانان ایران عرضه دارند.در فرصت محدود با اعلام قبلی ارزش پول ایران را بالاتر از دلار ببرند.در غیر اینصورت حرف […]نزنند