کد مطلب: ۵۱۲۶۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

با عیدی بازنشستگان چه می‌توان خرید؟ / ۷ کیلو آجیل یا ۱۲ کیلو گوشت

با عیدی بازنشستگان چه می‌توان خرید؟ / ۷ کیلو آجیل یا ۱۲ کیلو گوشت

عیدی ۱٫۵ میلیون تومانی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی واریز شد. اما با این مبلغ چه می‌توان خرید؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنگونه که مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی ۱۶ بهمن ماه واریز شده است.

اما با این مبلغ چه می‌توان خرید؟ این مبلغ، معادل خرید ۴۲ کیلوگرم برنج ایرانی است. یعنی یک بازنشسته تامین اجتماعی با عیدی سال ۹۹ خود می‌تواند ۴۲ کیلو برنج ایرانی یا ۶۳ کیلو برنج خارجی بخرد.

یا مثلا با این عدد فقط می‌توان ۱۲ کیلوگرم گوشت گوسفندی خرید یا فقط ۵۵ کیلوگرم مرغ. عیدی ۱٫۵ میلیون تومانی حتی برای خرید ۷ کیلو آجیل هم کافی نیست و اگر متوسط قیمت هر کیلو آجیل را ۲۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم با این عیدی می‌توان ۶ کیلو و ۸۰۰ گرم آجیل خرید.

این در حالی است که اصولا پرداخت مبلغ عیدی برای خرید مایحتاج شب عید خانوارهاست. از مواد غذایی گرفته تا پوشاک جدید. به عبارتی انتظار می‌رود خانوارها با این مبلغ بتوانند هم مایحتاج شب عید خود را تهیه کنند و هم پوشاک نو.

اما اگر با قیمت‌های کنونی و کاهش قدرت خرید خانوارها، خرید پوشاک جدید عید را کلا از سبد خرید خانوارها حذف کنیم، با این مبلغ عیدی می‌توان یک سبد کالایی کوچک از ضروری‌ترین اقلام را خرید.

برای مثال با این عیدی می‌توان یک سبد کوچک و کم‌تنوع از مواد زیر را تهیه کرد؛ ۲۰ کیلو برنج، ۳ کیلو گوشت قرمز، ۶ کیلو مرغ، ۵ کیلو تخم مرغ، ۴ لیتر روغن مایع و نهایتا ۱۰ کیلو انواع میوه برای پذیرایی. در این سبد نه از شیرینی و آجیل عید خبری است و نه از ماهی و چای و قند و شکر حتی.

نکته قابل توجه این است که این عیدی ۱٫۵ میلیون تومانی شامل همه مستمری‌بگیران نمی‌شود و عیدی برخی از آنان ممکن است به نصف این عدد هم برسد. یعنی فقط ۷۵۰ هزار تومان.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هرچقدر فشرده میکنم با ۱۰عروس وداماد و۱۵ نوه شب چکار کنم مثلا میان خونه بزرگترشون مثلا،بزرگ فامیل اما صفرم خدا خودت،بهمون کمک کن هرماه قرض،مله قبل،رو باید بدم چرا کسی برش نداره حرف،بزنه
    هزار نفر،صفحات،گوگل،رو از اول،سال،باهیاهو پرمیکنن،بازنشستگان کشوری بی،سروصدا دوبرابرشد حقوقشون،یارالعجب

  • ناشناس

    سلام
    دستتان درد نکند درود بر دولت مردان

  • ناشناس

    ولله با یک میلیون و پانصد هزار تومان چه اخه خرید منی که ماهی ۵ میلیون قسط میدم حقوقم به هیچی نمی رسه حالا می خواین با 1/5میلیون تومن دل خانواده ها رو شاد کنین اخه چطور من مجبور هم مسافر کشی کنم و هم کارگری
    خودتون میدونین که با این گرانی مخصوصا مرغ شده کیلویی ۳۰ هزار تومان و برنج کیلویی ۴۰ هزار تومان چطور به خرج می رسیم منی که ۳۰ سال خدمت کردم حالا با این گرانی 1/5 میلیون تومن وجدانتان راحته ????

  • سپیده

    راست میگن مسعولین یکمی انصاف داشته باشین بابا من ۳۰ سال خدمت کرده با سه تا بچه چطوری عید بگذرونه گفت بازنشست بشم راحت بشم تازه مشکلات شروع شدن با ۱۵۰۰ لباس بخریم یا با بنزین لیتری ۳ تومن بریم مسافرت امسالم مثل هر سال پدر مادرا لباسا پارسال بپوشن یکمی انصاف

  • ناشناس

    مااول شهریور امسال بازنشست شدیم وعیدی امسال ما ۸۷۵۰۰۰ تومان شد همه چیز میخریم وبا مابقی کل دنیارامی گردیم

  • بازنشسته خاک برسر

    من بعنوان یک بارنشسته که صاحب دو فرزند که یک نفرشان نتوانست با این هزینه های کمرشکن باتوجه به نمره های خوب در دوران متوسطه ادامه تحصیل دهد وبنده برای ادامه حیات ناگریز شدم و خانه خود که حاصل سی کارم بودبفروشم آیا مدیر عامل تامین اجتمای هم همین عیدی میگیرد

  • ناشناس

    با این عیدی که دادن فقط تونستم پول آب و برق و گاز عقب افتادمو بدم و البته ۱۰ کیلو برنج هندی بخرم . میخوام بدونم آیا مسئولین خودشون میتونن با این مقدار عیدی عیدشونو بگذرونن ؟ من فقط شرمنده بچه هام شدم . همین . واگذار میکنم به خدا ?

  • ناشناس

    تمام سختی کار با کار گرها هست اما نه حقوق درستی میگیرن نه سلامتی دارن‌که شغل دومی اختیار کنن نه عیدی درستی این کارگرها چه گناهی مرتکب شدن که در همه چی حق شون پایمال شده

  • ناشناس

    عیدی باز نشستگان تامین
    اجتماعی و حقوق شون

  • یک ایرانی

    واقعا خجالت داره وقتی کشوری ،کشور تهدید می‌کنه از مردم مایه می‌ذارید وقتی انتخابات میشه انتظار داریدمردم همیشه در صحنه حضور پر رنگ داشته باشن ولی وقتی به حق و حقوق میرسه و یارانه کسی اصلا صدای مردم نمیشنوه،تا کی میخوایی به این ملت سختی بدید،ایا تا حالا شده به زن و بچه خودتون سختی بدید و شرمنده خانواده بشید،صد البته که نه….اگه شما هم با حقوقتون دهم هر ماه تمام میشد و تا سر برج شرمنده خانواده بودید حتما به فکر می افتادید