کد مطلب: ۳۸۷۱۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فروش مشکوک خودروهای خارجی در برخی نمایندگی‌ها / فروش نقدی در دوره ممنوعیت واردات!

فروش مشکوک خودروهای خارجی در برخی نمایندگی‌ها / فروش نقدی در دوره ممنوعیت واردات!

یک کارشناس خودرو می‌گوید: جمع‌آوری نقدینگی مردم ممکن است از سوی دو خودروساز ایرانی انجام گیرد اما نمایندگی‌های مجاز فروش خودروهای وارداتی و چینی هرگز به چنین اقداماتی دست نخواهند زد و صفر تا صد تعهداتشان را عملی می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوسانات در بازار خودرو هنوز تمام نشده، با آنکه شرایط برای خودروسازان سخت می‌گذرد و سایه تحریم‌ها همچنان بر این صنعت سایه دوانده اما برخی نمایندگی‌ها با آگهی‌های گسترده در فضای مجازی و همچنین سطح شهر ترفند فروش خودروهای فوری را در پیش گرفته‌اند تا به این واسطه بتوانند نقدینگی را از سطح جامعه جمع‌آوری کنند.

با این حال فروش مشکوک از سوی خودروسازان ادامه دارد. بیش از سه ماه است که از سال 98 می‌گذرد اما صف‌های طویل مردم برای ثبت نام و خرید خودرو در محل نمایندگی‌ها نشان از آن دارد که در این شرایط سرمایه‌های سرگردانی وجود دارد که به سمت خرید خودرو در حال سرریز سدن است.

آبان ماه سال گذشته وزیر صنعت به خودروسازان هشدار داد و با صراحت اعلام کرد که خودروسازان به تعهدات‌شان عمل کنند. عده‌ای با این رفتارهای عجیب و غریب خودروسازان و همچنین عدم تعهدشان از ثبت نام و خرید خودرو صرف نظر کردند و ترجیح دادند که پول‌هایشان را بیشتر به سمت خرید دلار، طلا و سکه هدایت کنند.

هر چند که در دوره ممنوعیت واردات و کاهش و در برخی از مدل‌ها توقف تولید به سر می‌بریم و خودروسازان کره‌ای تا حدودی از بازار ایران خداحافظی کرده‌اند و اخیرا نیز سه برند چینی همچون جیلی، هاوال و ام جی این بازار را ترک کردند اما به نظر می‌رسد برخی نمایندگی‌های خودرو با هر شیوه تبلیغاتی به دنبال جذب سرمایه‌های مردم هستند.

مقامات مسئول در نمایندگی‌های مجاز خودرو معتقدند چنانچه نتوانند تعهداتشان را در قبال فروش خودرو عمل کنند علاوه بر پرداخت 18 درصد سود مشارکت بین چهار ت اشش درصد نیز حاشیه سود را در زمان تحویل دعوت‌نامه به مردم ارائه خواهند داد.

ابهام در قیمت خودروهای ثبت‌نام شده

در همین رابطه یک مسئول در یکی از نمایندگی‌ها در خیابان رودکی درباره فروش نقدی به تجارت‌نیوز می‌گوید: در حال حاضر برخی افراد برای خرید خودروهای هیوندایی و جک ثبت نام کرده‌اند. در این ثبت‌نام‌ها قیمت خودرو تا سال 99 قطعی نیست. با آزادسازی برخی خودروها از گمرکات برخی مدل خودروهای پلاک شده از سال گذشته در انبارها وجود دارد که آنها را در طرح فروش نقدی در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

او در ادامه اظهار می‌کند: سوناتا، النترا و آزرا از گروه هیوندایی هستند که فعلا در انبار شرکت‌ها موجود است؛ در حالی که توسان و آی 30 از جمله خودروهایی هستند که هنوز ثبت سفارشی برای آنها شکل نگرفته است.

خودروهای چینی را نیم ساعته به مردم تحویل می‌دهیم

در عین حال هفته گذشته صف طولانی برای پیش فروش خودروها در یکی از نمایندگی‌های سطح شهر وجود داشت.

یک مقام مسئول در این نمایندگی درباره وضعیت خودروهای چینی به تجارت‌نیوز می‌گوید: هنوز از خانواده خودروهای چینی مدل‌هایی همچون آریزو، تیگو، جک و … در بازار ایران فعالیت دارند.

او تصریح می‌کند: طی دو تا سه روز اخیر قیمت این خودروها حدود شش درصد گران شد. فعلا این خودروها در بازار ایران وجود دارند و پاسخگوی نیاز مشتریان هستند.

این مقام مسئول در نمایندگی خیابان رودکی می‌گوید: این روزها بازدهی سود خودرو در بازار بیشتر از خرید ارز و طلاست. ممکن است که قیمت خودرو در بازار حباب داشته باشد اما قیمت خودروها پیش فروش شده در نمایندگی‌ها هرگز حباب ندارد. تعداد خودروهای چینی در بازار ایران تا حدی بالاست که ما می‌توانیم خودروهای فروش قطعی را نیم ساعته به خریداران تحویل دهیم.

نمایندگی‌ها تعهداتشان را به موقع عملی می‌کنند

هر چند که در دوره ممنوعیت واردات، کاهش یا توقف خط تولید خودروسازان پیش فروش یا فروش نقدی خودرو با شبهاتی همراه است اما یک کارشناس خودرو در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: تجربه نشان داده که برخی شرکت‌های رسمی فروش خودرو به سیاست‌هایی همچون تحویل فوری خودرو متعهد بوده‌اند. نمایندگی‌های مجاز فروش خودروهای چینی تنها هدفشان از فروش فوری از بین بردن دلال بازی و بازار سیاه است.

بابک صدرایی می‌افزاید: در این بازه زمانی دو خودروساز ایرانی با برخی وعده‌ها به جمع‌آوری نقدینگی مردم اقدام کرده‌اند؛ جمع‌آوری نقدینگی مردم ممکن است از سوی دو خودروساز ایرانی انجام گیرد اما نمایندگی‌های مجاز فروش خودروهای وارداتی و چینی هرگز به چنین اقداماتی دست نخواهند زد و صفر تا صد تعهداتشان را عملی می‌کنند.

حال با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای چینی و کره‌ای و همچنین دشواری‌ها در مسیر تولید خودرو و تامین قطعات آن این سوال مطرح است که چرا در دوره ممنوعیت واردات و کاهش یا توقف تولید، برخی نمایندگی‌های خودرو، پیش‌فروش و فروش نقدی دارند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.