خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۵۱۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا رقم فروش نفت در بودجه ۱۴۰۱ منطقی است؟

آیا رقم فروش نفت در بودجه ۱۴۰۱ منطقی است؟

دولت قرار است یکشنبه هفته بعدی، لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند اما آیا میزان درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۱ محقق می‌شود؟ بودجه ۱۴۰۱ خوش‌بینانه تنظیم شده یا واقع‌بینانه؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرده بود که یکشنبه هفته بعد، اولین بودجه دولت سیزدهم به مجلس تقدیم می‌شود. لایحه بودجه ۱۴۰۱، با پیش‌فرض فروش روزانه ۱٫۲ میلیون بشکه در روز نوشته شده است.

این در حالی است که به گفته پدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران، ایران در سال پیش روزانه حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت فروخته است.

بودجه نفت ۱۴۰۰ با پیش‌فرض فروش دو میلیون بشکه در روز تنظیم کرد اما به گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال ۱۴۰۰ تنها، ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت فروخت.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: سال ۱۴۰۰ درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه محقق نشد و کشور دچار کسری بودجه عظیمی شد.

او ادامه می‌دهد: محقق نشدن بودجه نفتی سال ۱۴۰۰، از پیش هم پیش‌بینی می‌شد.

تحریم‌ها، چندین سال است که فروش نفت ایران را دچار مشکلات زیادی کرده و حالا در حالی، دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین برگزار می‌شود که طرف غربی بسته پیشنهادی ایران را رد کرده و وضعیت از هفته گذشته تغییری نکرده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد فروش نفت از حدود ۷۰۰ هزار بشکه تجاوز نمی‌کند.

خطیبی بیان می‌کند: دولت باید میزان فروش نفش در سال گذشته و شش ماه نخست سال را در نظر بگیرد و مقدار درآمدهای نفتی در بودجه را هم به همان اندازه در نظر بگیرد تا مثل سال پیش دچار کسری بودجه نشود.

با این حال مقامات ایرانی چندین بار اعلام کرده بودند که قرار نیست امسال، بودجه را با فرض رفع تحریم‌ها تنظیم کنند. از طرفی دیگر هم، اگر بودجه ۱۴۰۰ را با بودجه سال ۱۴۰۱ مقایسه کنیم متوجه نصف شدن میزان فروش نفت می‌شویم. به عبارت دیگر یعنی دولت امیدی به احیای برجام ندارد و با پیش‌فرض ثابت ماندن تحریم‌ها، رقم فروش نفت را نصف کرده است.

خطیبی یادآوری می‌کند: بودجه ۱۴۰۰ با خوش‌بینی بسیار زیاد نوشته شد و کشور را دچار کسری جبران‌ناپذیر کرد. مقامات جدید حالا باید بودجه را واقعی و با توجه به آمارهایی که وزارت نفت از فروش نفت داده تنظیم کنند در غیر این صورت کسری بودجه دوباره گریبان‌گیر مردم می‌شود.

نمی‌توان به سادگی گفت دولت ابراهیم رییسی با چه نگاهی بودجه ۱۴۰۱ را تنظیم کرده است. از یک طرف مقامات بارها اعلام کردند که بودجه با نگاه رفع تحریم‌ها نوشته نشده و آمار فروش نفت نصف شده است.

اما از سمت دیگر اگر دولت رییسی قرار بود نگاه واقع‌بینانه‌تری به بودجه ۱۴۰۱ داشته باشد، می‌بایست لایحه را با پیش‌فرض حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز تنظیم می‌کرد تا کشور دچار کسری بودجه نشود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.