کد مطلب: ۲۶۸۸۳۹

فواید استفاده از روغن دانه گلرنگ

فواید استفاده از روغن دانه گلرنگ

تحقیقات نشان می‌دهد روغن گلرنگ برخی از فواید سلامتی را به ویژه برای قند خون، کلسترول و التهابات پوستی به همراه دارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته استفاده از روغن گلرنگ که یک روغن رایج پخت و پز است و از دانه‌های گیاه گلرنگ به دست می‌آید، در رژیم غذایی و روی پوست می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،روغن گلرنگ با توجه به نقطه دود بالا و عطر و طعم خنثی خود می‌تواند گزینه سالم‌تر و بهتر از روغن زیتون در پخت و پز در دماهای بالا باشد.

در این مقاله شش مورد از فواید روغن گلرنگ و همچنین اثرات آن در کاهش وزن آورده شده است:

فواید روغن گلرنگ

۱- منبع سالمی از اسیدهای چرب است: روغن گلرنگ منبعی غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده از جمله چربی‌های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع است. اسیدهای چرب اشباع نشده به طور کلی چربی‌های خوب تلقی شده و بدن به این دست از چربی‌ها نیاز دارد. چربی‌های موجود و رژیم غذایی مانند چربی های موجود در روغن گلرنگ برای تنظیم هورمون‌ها و حافظه ضروری هستند. همچنین بدن برای جذب ویتامین‌های محلول در چربی A، D، E و K به این چربی‌ها نیاز دارد. خوردن مقدار کمی از این روغن با غذا به احساس سیری نیز کمک می‌کند.

چربی‌های موسوم به «چربی‌های بد» در روغن گلرنگ کمتر از روغن‌های زیتون، آووکادو و آفتابگردان است. رژیم غذایی حاوی روغن با چربی‌های خوب بالا و چربی‌ها به پایین فواید زیادی از جمله کاهش التهابات و بهبود سلامت قلب دارد.

دو نوع روغن گلرنگ وجود دارد: با اولئیک بالا و با لینولئیک بالا که هر دو حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع‌اند، روغن گلرنگ با اولئیک بالا مانند روغن زیتون حاوی چربی های غیر اشباع بوده و گزینه‌ای مناسب جهت پخت و پز در دمای بالا به حساب می‌آید. روغن گلرنگ با لینولئیک بالا مقادیر بیشتر از چربی‌های غیراشباع دارد اما نباید گرم شود و گزینه‌ای مناسب جهت استفاده در سس‌های سالاد به شمار می‌رود.

۲- سطح قند خون را بهبود می‌بخشد: بررسی‌های سیستماتیک مطالعات سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد رژیم غذایی حاوی چربی‌های غیراشباع می‌تواند کنترل قند خون افراد را بهبود بخشد این مطالعه نشان می‌دهد استفاده از اسیدهای چرب غیر اشباع به ویژه چربی‌های چند غیر اشباع به جای برخی از منابع کربوهیدرات یا چربی‌های اشباع، تاثیری مثبت بر میزان قند خون و همچنین مقاومت به انسولین و ترشح آن دارد. یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد مصرف روزانه هشت گرم روغن گلرنگ به مدت چهار ماه می‌تواند به کاهش التهابات کمک کند. همچنین در برخی افراد مبتلا به دیابت نوع دو به کاهش قند خون منجر می‌شود.

لازم به ذکر است که شرکت کنندگان این مطالعه همجگی زنان مبتلا به دیابت نوع دو، چاقی و بعد از یائسگی بودند. محققان مصرف این دست از چربی‌ها را در کنار درمان دیابت برای کاهش عوارض ناشی از این بیماری توصیه می‌کنند.

۳- با کاهش کلسترول، سلامت قلب را افزایش می‌دهد: همان مطالعه سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد پس از چهار ماه مصرف مداوم روغن گلرنگ، میزان کلسترول خون افراد به شدت کاهش یافته است. این نتایج مهر تاییدی بر نظریه انجمن قلب آمریکا مبنی بر کاهش LDL یا «کلسترول بد» در خون با مصرف چربی‌های غیراشباع است. روغن گلرنگ با کاهش کلسترول که عاملی خطرناک برای بیماری‌های قلبی است، به سلامت قلب کمک می‌کند. چربی ‌های غیر اشباع روغن گلرنگ همچنین می‌تواند با کاهش چسبندگی پلاکت‌ها خون را رقیق‌تر کند. این امر به جلوگیری از لخته شدن خون و سکته‌های قلبی و مغزی کمک می‌کند. این روغن با کمک به سست شدن رگ‌ها در کاهش فشار خون نیز موثر است.

۴- با التهابات مبارزه می‌کند: روغن گلرنگ خواص ضد التهابی دارد. بر اساس یک مطالعه در مورد تغذیه بالینی، روغن گلرنگ و اسیدهای چرب غیراشباع موجود در آن نشانگر التاب را بهبود می‌بخشند. که این امر به مبارزه و درمان چندین بیماری از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

۵- خشکی پوست را تسکین می‌دهد: استفاده از روغن گلرنگ به صورت موضعی بر پوست خشک یا ملتهب می‌تواند باعث تسکین پوست و صاف و نرم شدن آن شود استفاده از این روغن در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست رایج است. این روغن حاوی ویتامین E که ماده‌ای مهم در محصولات پوستی به شمار می‌رود، بوده و فواید بسیاری برای پوست دارد. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد ویتامین E پوست را از رادیکال‌های آزاد که مولکول‌های مضر بوده، باعث آسیب به سلول‌های بدن شده و به اثرات ناشی از نور خورشید و بیماری‌های پوستی کمک می‌کنند، محافظت می‌کند.

توجه داشته باشید که بهتر است پیش از استفاده از روغن گلرنگ روی پوست آزمایش حساسیت را انجام دهید. به این صورت که ابتدا یک قطره از روغن را روی پوست بازو ریخته و تا ۲۴ ساعت صبر کنید. در صورتی که هیچ واکنشی رخ نداد می‌توانید از این روغن استفاده کنید.

۶- برای پخت و پز در دماهای بالا مناسب است: همه روغن‌ها نمی‌توانند برای سرخ کرن مورد استفاده قرار بگیرند. چرا که دمای بسیار بالا در بیشتر روغن‌ها باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود. روغن گلرنگ با اولئیک بالا می‌تواند در دماهای بالا مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع نقطه دود این روغن از بسیاری از روغن‌های دیگر از جمله روغن ذرت، روغن کانولا، روغن زیتون و روغن کنجد است. همچنین روغن گلرنگ طعم ملایم‌تری نسبت به روغن‌های دیگر از جمله روغن زیتون و روغن نارگیل دارد که باعث می‌شود انتخابی عالی برای سرخ کردن و پخت و پز مواد غذایی باشد. از سوی دیگر روغن گلرنگ چند غیر اشباع نباید گرم شود. این نوع روغن را باید برای جلوگیری از فاسد شدن در یخچال نگهداری کرد و می‌توان از آن در سالادها و سبزیجات بخارپز استفاده کرد.

استفاده از روغن گلرنگ برای کاهش وزن

اگرچه روغن گلرنگ با ۱۲۰ کالری در هر قاشق غذاخوری پرکالری محسوب شده و به طور مستقیم بر کاهش چربی و وزن تاثیر ندارد اما اضافه کردن مقدار کمی از این روغن علاوه بر خوش عطر و طعم کردن غذا با تعادل قند خون و کمک به احساس سیری می‌تواند اثرات مثبتی در مدیریت وزن داشته باشد.

به هنگام تلاش برای کم کرن وزن بهتر است مصرف روغن را به مقادیر توصیه شده محدود کنید و بر خوردن غذاهای کامل مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات و دانه‌های کامل و منابع پروتئین تمرکز کنید.

اما به طور کلی هر شخص به میزان معینی از روغن و رژیم غذایی روزانه خود احتیاج دارد که برای سنین بین ۱۹ تا ۳۰ در زنان شش و در مردان هفت قاشق غذاخوری و در سنین بالای ۳۰ در زنان پنج و در مردان شش قاشق چای خوری برآورد شده است. البته به یاد داشته بشاید چربی هایی کهب طور طبیعی در آجیل‌ها، دانه‌ها، ماهیف سس ها و غذاها یافت می‌شود نیز در این میزان تاثیر دارند.

به گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوزی تودی، در صورت مصرف روزانه روغن گلرنگ به همان مقدار توصیه شده معمولا هیچ گونه عوارض جانبی ناشی از آن در افراد دیده نمی‌شود، اما همان طور که روغن گلرنگ باعث رقیق شدن خون می‌شود می‌تواند سرعت انعقاد خون را بکاهد که خطر خون ریزی را در افرادی که تحت عمل جراحی هستند یا افرادی که اختلالات خون ریزی دارند، افزایش می‌دهد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.