کد مطلب: ۵۶۰۶۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اتفاقات مالیاتی امروز / قانون جدید چه می‌گوید؟ / چه مالیاتی افزایش می‌یابد؟

اتفاقات مالیاتی امروز / قانون جدید چه می‌گوید؟ / چه مالیاتی افزایش می‌یابد؟

خریداران سکه از بانک مرکزی، صاحبان مشاغل و مشمولان مالیات بر ارزش افزوده بهار ۱۴۰۰ فقط تا پایان امروز برای پرداخت مالیات فرصت دارند. در همین حال امروز جزئیاتی هم از قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده منتشر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل برای برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی باید به ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام کنند که تا پایان امروز برای این کار فرصت دارند.

آن طور که رسانه‌های مختلف گزارش داده‌اند، بنابراین امروز آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سه ماهه اول (بهار) ۱۴۰۰ است.

مالیات دیگری که مشمولان آن تا پایان امروز فرصت پرداخت آن را دارند، مالیات سکه است که خریداران سکه از بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ مشمول پرداخت مالیات هستند و خریداران سکه در سال گذشته تا پایان امروز باید مالیات متعلقه بپردازند که طبق دستورالعمل، کسی که در سال گذشته بیش از پنج تا ۱۵ سکه از بانک مرکزی خریده باشد، باید به ازای هر قطعه سکه باید ۹۶۰ هزار تومان مالیات پرداخت کند و نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ سکه به ازای هر قطعه باید معادل یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان مالیات بپردازد.

علاوه براین، نسبت به مازاد ۲۵ تا ۱۰۵ سکه نیز باید به ازای هر قطعه معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات بپردازد که نکته قابل توجه درباره مالیات سکه، افزایش قابل توجه رقم آن و کاهش سطح معافیت مالیاتی است.

بنابراین، مشمولان هر یک از این سه مالیات ذکر شده تا پایان امروز برای پرداخت مالیات فرصت دارند که بدین منظور باید از طریق مراجعه به tax.gov.ir یا www.intamedia.ir اظهارنامه‌های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مشاغل و مالیات خرید سکه از بانک مرکزی را پر کنند.

بنابراین خریداران سکه از بانک مرکزی، صاحبان مشاغل و مشمولان مالیات بر ارزش افزوده بهار ۱۴۰۰ فقط تا پایان امروز برای پرداخت مالیات فرصت دارند. در همین حال امروز جزئیاتی هم از قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده منتشر شده است. طبق این قانون قرار است مالیات سیگار و نوشابه افزایش یابد.

ایسنا به نقل از محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نوشته که او گفته است: ما در رویکرد مباحث مالیاتی اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار دادیم که یکی از آنها اصلاح قانون موجود بود. در سال ۱۳۹۹ از محل مالیات ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد پیش بینی مالیات بود که به ۱۹۲ هزار میلیارد تومان رسید و مالیات بر ارزش افزوده سهم کمتری از مالیات مستقیم داشت. رویکرد ما این بود که این سهم برابر شود. در سال ۱۴۰۰، ۳۷۵ هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی در نظر گرفته شد که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان آن مالیات مستقیم و مابقی مالیات عملکرد بود این نشان می‌دهد سهم مالیات بر ارزش افزوده رفته رفته به یک دوم مالیات می‌رسد و اگر همین روند استمرار یابد به سهم حداکثری می‌رسد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار مالیات بنگاه‌های تولیدی پنج واحد درصد کاهش یافت، ما معتقدیم می‌توان کاهش بیشتری در این زمینه اعمال کرد و پایه‌های مالیاتی جدید را جایگزین کرد به این معنا که بتوانیم به تولید کمک کنیم و به عدالت مالیاتی نزدیک شویم.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در فیلم رابین هود هر وقت خزانه خالی میشد به مردم فشار میاوردند که باید مالیات بیشتری بپردازید تا خزانه پر شود وشهر خندان ولی خنده مردم از ترس بود نه اسایش دقیقا مثل الان ترسی ندارم زیرا به استانه زجر رسیدم

  • ناشناس

    همش کیسه دوختن برای مال مردم هست ، وگرنه ما چیمون شبیه اروپایی هاست ک برای مالیات با آنها مقایسه میشیم